اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانبانک‌ و بیمه

اختصاص 532 میلیون دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ در راستای تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری و حیاتی کشور، اقدامات گسترده‌ای در دوره زمانی فروردین تا 23 خرداد ماه سال جاری صورت گرفته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، مجموع ارز تامین شده برای واردات کالاهای اساسی، دارویی، تجاری، بازرگانی، در قبال صادرات و خدمات، به رقم قابل توجه 14 میلیارد و 136 میلیون واحد ارزی رسیده است.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در این باره گفت: سهم عمده‌ای از این میزان ارز، معادل 7 میلیارد و 981 میلیون دلار برای تامین کالاهای تجاری و بازرگانی اختصاص یافته است. همچنین برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی نظیر گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی، حدود 2 میلیارد و 828 میلیون دلار تامین ارز انجام شده است.

نکته قابل توجه، تامین ارز برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی است که در این دوره زمانی، 532 میلیون دلار برای آن اختصاص یافته است. این امر نشان‌دهنده اهمیت ویژه تامین ارز برای کالاهای حیاتی و دارویی در کشور است.

بالسینی با تایید مطالب فوق اضافه کرد: علاوه بر موارد گفته شده، بخشی از ارز تامین شده نیز به صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، خودرو، تجهیزات برق و الکترونیک، معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، منسوجات و پوشاک اختصاص یافته است. این صنایع هم از محل ارز نیمایی و هم از طریق ارزهای توافقی یا واردات در مقابل صادرات، ارز مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که در کنار تامین ارز برای واردات کالاها، میانگین موزون نرخ ارز برای ارزهای مختلف از جمله دلار، یورو، درهم، یوآن، روبل و لیر نیز در این دوره زمانی محاسبه شده است. همچنین معاملات قابل توجهی در حراج شمش طلا و انواع سکه در مرکز مبادله ارز و طلای کشور صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا