انویدیا رکوردار با ارزش‌ترین شرکت سهامی جهان شد

به‌روزترین‌ها| شرکت انویدیا با ارزش 204 هزار همت(تومان)، با ارزش‌ترین شرکت سهامی جهان شد. این سازنده‌ی آمریکایی تراشه، با پشت سر گذاشتن اپل، با ارزش‌ترین شرکت سهامی عام جهان تبدیل شد. طی روزهای اخیر سهام انویدیا 3.6 درصد افزایش یافت و باعث شد تا ارزش بازار این شرکت به بیش از ۳.۳۴ تریلیون دلار معادل 204 هزار همت شود. این رقم بیش از ارزش کل بازار سهام کشوری مثل آلمان است!

بد نیست بدانید ارزش سهام انویدیا از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. این جهش بزرگ پس از گزارش مثبت مالی این شرکت در سه ماهه‌ی اول سال جاری رخ داد. ارزش سهام انویدیا از پایان سال ۲۰۲۲ تاکنون ۹ برابر شده است که همزمان با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی تولیدکننده (generative AI) بوده است.

انویدیا حدود ۸۰ درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در مراکز داده را در اختیار دارد. این بخش برای شرکت‌های ‌OpenAI، مایکروسافت، آلفابت، آمازون، متا و سایرین حیاتی است.

گزارش مالی سه ماهه‌ی اخیر این شرکت نشان می‌دهد که درآمد بخش مراکز داده‌ی انویدیا نسبت به سال گذشته ۴۲۷ درصد افزایش یافته است و حدود ۸۶ درصد از کل فروش آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

انویدیا شرکتی است که اغلب با کارت‌های گرافیک و تراشه‌های مورد استفاده‌ی گیمرها برای اجرای جدیدترین عناوین بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شد. این شرکت پیش از این تلاش‌هایی برای فروش تراشه‌های استخراج ارزهای دیجیتال و اشتراک‌های بازی ابری انجام داده بود، اما در نهایت مسیر جدیدی را در دنیای هوش مصنوعی پیدا کرد.

طبق گزارش اخیر فوربس، جِنسِن هوانگ، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل انویدیا، هم‌اکنون با ثروت خالص ۱۱۷ میلیارد دلار، یازدهمین فرد ثروتمند جهان به شمار می‌رود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا