آینده خودروهای اسپرت تویوتا در سایه همکاری با برندهای دیگر

به‌روزترین‌ها| تویوتا مایل به تولید بیشتر خودروهای اسپرت است اما به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این شرکت قصد دارد با دیگر برندها همکاری کند تا خودروهای عملکرد بالای جدیدی را به‌طور مشترک تولید و توسعه دهد.

علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت ممکن است دوست داشته باشند یک مدل جدید از MR2 و یا Celica را ببینند، اما تویوتا نمی‌تواند توجیهی برای صرف هزینه‌های تحقیق و توسعه برای محصولاتی که در نهایت در بازار، مخاطبان زیادی ندارند، پیدا کند.

تویوتا برای مدل‌های GR86/BRZ با سوبارو و برای مدل‌های Supra/Z4 با بی‌ام‌و همکاری کرده است تا هزینه‌های توسعه را به اشتراک بگذارد و انتظارات مالی را به‌جا بیاورد. برند ژاپنی مصرانه به دنبال تولید بیشتر خودروهای اسپرت است، اما معتقد است که نمی‌تواند به‌تنهایی در این مسیر حرکت کند.

تامویا تاکاهاشی رئیس Gazoo Racing، در مصاحبه با رسانه‌های استرالیایی گفت: مدل‌های جدید و هیجان‌انگیزی در افق هستند. با این حال، تویوتا اعداد و ارقام را محاسبه کرده و از نظر مالی به نفعش نیست. رئیس GR به Cars Guide اعلام کرد که «در آینده بازار خودروهای اسپرت در حال کوچک شدن است. ما نمی‌توانیم به تنهایی به‌عنوان برند تویوتا به تولید خودروهای اسپرت ادامه دهیم. همکاری بین برندها در آینده افزایش خواهد یافت.»

این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است با کدام خودروسازان دیگر همکاری خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً یک خودروی اسپرت جدید در سال‌های آتی وارد بازار نخواهد شد. با این حال، این امر به‌طور قطع صحیح نیست، چرا که نمونه پروتوتایپ مسابقه‌ای Toyota GR GT3 که ماه گذشته در اسپاری فرانکوشامپز دیده شد، به نسخه‌ای جاده‌ای از برند Lexus تبدیل خواهد شد. این خودرو با نام “LFR” و موتور V-8 عرضه می‌شود که احتمالاً از دو توربوشارژر نیز بهره می‌برد. انتظار می‌رود این خودرو اوایل سال آینده رونمایی شود.

تاکاهاشی همچنین گفت که هدف، بقای یک تولیدکننده واحد نیست بلکه حفظ علاقه‌مندان به خودروها است. به همین دلیل “باید گاهی همکاری کنیم” تا هزینه‌ها پخش شوند و پروژه تولید یک خودروی اسپرت از لحاظ مالی امکان‌پذیر شود.

آکیو تویودا رئیس هیئت مدیره‌ی تویوتا در اکتبر سال قبل به احیای Celica اشاره کرد. با این حال، حتی اگر این امر به واقعیت بپیوندد، نبود تصاویر جاسوسی از این خودرو نشان می‌دهد که بازار چندین سال تا عرضه آن فاصله دارد.

پیش از عرضه یک خودروی دیگر، GR ممکن است دقیقاً برعکس عمل کند. ماه گذشته، تاکاهاشی استدلال کرد که یک SUV عملکردی در لیست محصولات لازم است تا خانواده‌ها بتوانند از فضای بیشتر لذت ببرند. به هر حال، مدیران GR گفتند که هدف تولید خودروهای سرگرم‌کننده و نه فقط خودروهای سریع است.

به نظر می‌رسد تولید یک خودروی اسپرت کاملاً توسط تویوتا، به جز مدل GR GT3/LFR، از حد انتظار خارج است. باید دید آیا بزرگ‌ترین خودروساز جهان با مزدا همکاری خواهد کرد یا خیر، چرا که این دو شرکت قبلاً در تلاش برای نجات موتورهای احتراق داخلی با یکدیگر همکاری کرده‌اند. تویوتا همچنین ۵ درصد سهام مزدا را دارد، بنابراین یک تلاش مشترک آن‌چنان تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

با توجه به این که MX-5 احتمالاً برای نسل بعدی به منظور تطابق با مقررات سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی برقی می‌شود، دانش تخصصی تویوتا در زمینه‌های هیبریدی می‌تواند مفید باشد. فراموش نکنیم که مزدا یک ۱۲۴ اسپایدر بر مبنای میاتا برای فیات ساخته است، بنابراین این شرکت کوچک ممکن است دوباره به شراکت در هزینه‌ها علاقه‌مند باشد. این امر منطقی به نظر می‌رسد، خصوصاً وقتی که مقایسه با یک غول خودروسازی مانند تویوتا انجام می‌شود.

با وجود این که این تنها نظریه‌پردازی است، ما خوشحالیم که تویوتا از تولید خودروهای اسپرت دست نکشیده است. هاچ‌بک GR یاریس اخیراً به‌روزرسانی میانی شده و سوپرا به زودی یک نسخه GRMN با قدرت بیشتر از بی‌ام‌و رونمایی خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا