اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

به‌روزترین‌ها| بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، پیشرفت درمان ایدز کند شده است و هر دقیقه یک نفر به علت مشکلات مرتبط با این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

مبتلایان میلیونی HIV

براساس بررسی‌های انجام شده در سال گذشته، به طور تقریبی ۴۰ میلیون نفر با ویروس HIV زندگی می‌کنند. در این بین، بیش از ۹ میلیون نفر هیچ گونه درمانی دریافت نمی‌کنند که این می‌شود که هر دقیقه یک نفر به علت مشکلات مرتبط با ایدز جان خود را از دست بدهد.

در این راستا، هرچند تلاش‌هایی برای پایان دادن به پاندمی جهانی ایدز صورت گرفته اما بر اساس بررسی های انجام شده، نشان می‌دهد که پیشرفت در درمان بیماری کند شده، بودجه کاهش یافته و تعداد عفونت‌های جدید در سه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اروپا شرقی و آسیای مرکزی و آمریکای لاتین رو به افزایش است.

۶٣٠ هزار نفر در اثر بیماری‌های ناشی از ایدز جان باختند

در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۳۰،۰۰۰ نفر به علت بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. این تعداد نسبت به ۲.۱ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ کاهش قابل توجهی داشته است. اما این رقم همچنان بیش از دو برابر هدف برای سال ۲۰۲۵ است که کمتر از ۲۵۰،۰۰۰ مرگ بود.

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

این گزارش نشان می‌دهد که نابرابری جنسیتی خطرات را برای دختران و زنان تشدید کرده است. در بخش‌هایی از آفریقا، میزان ابتلای بالای HIV در بین نوجوانان و زنان جوان وجود دارد.

همچنین نسبت عفونت‌های جدید جهانی در بین جوامع اقلیت همچون افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند، از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۵۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

تعهد جهانی برای پایان دادن به پاندمی ایدز

وینی بیانیما مدیر اجرایی UNAIDS، آژانس سازمان ملل متحد برای مقابله با ایدز، گفت: «رهبران جهانی متعهد شدند تا پاندمی ایدز را به عنوان یک تهدید سلامت عمومی تا سال ۲۰۳۰ پایان دهند. آن‌ها می‌توانند به وعده خود پایبند باشند، اما تنها در صورتی که اطمینان حاصل کنند که پاسخ به HIV منابع لازم را دارد و حقوق انسانی همه محافظت می‌شود.»

رهبران جهانی متعهد شده‌اند که تعداد عفونت‌های جدید HIV را تا زیر ۳۷۰،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۵ کاهش دهند، اما این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تعداد عفونت‌های جدید از ۱.۳ میلیون نفر بیشتر بود، یعنی بیش از سه برابر هدف تعیین‌شده است.

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

تلاش برای کاهش هزینه درمان HIV

سال گذشته، از بین ۳۹.۹ میلیون نفری که در سطح جهانی با ویروس HIV زندگی می‌کردند، ۸۶ درصد می‌دانستند که مبتلا هستند، ۷۷ درصد به درمان دسترسی داشتند و در ۷۲ درصد از آن‌ها ویروس سرکوب شده بود.

سزار نونیز مدیر دفتر نیویورک UNAIDS، در یک نشست خبری گفت که پیشرفت‌هایی در درمان‌های HIV صورت گرفته است – تزریق‌هایی که می‌توانند تا شش ماه در بدن باقی بمانند، اما دو دوز آن سالانه ۴۰،۰۰۰ دلار (۳۶،۷۸۰ یورو) هزینه دارد، که برای همه به غیر از افراد ثروتمند با این ویروس خارج از دسترس است.

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

وی ادامه داد که UNAIDS از تولیدکنندگان خواسته است که این درمان‌ها را با هزینه کمتر در دسترس کشورهای با درآمد پایین و متوسط قرار دهند.

دستاوردهای جدید

نونیز همچنین گفت که هفت مورد وجود داشته است که افرادی که با HIV زندگی می‌کردند و برای سرطان خون تحت درمان قرار گرفتند، نشانه‌ای از ویروس HIV در بدنشان دیده نشد.

وی افزود: تزریق‌ها و هفت مورد درمان‌شده در بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی ایدز که روز دوشنبه در مونیخ آغاز شد، مورد بحث قرار گرفتند.

در حال حاضر، درمان روزانه با قرص‌ها حدود ۷۵ دلار (۶۹ یورو) به ازای هر نفر در سال هزینه دارد، که به بسیاری از کشورها اجازه داده است تعداد بیشتری از افراد مبتلا به HIV به درمان دسترسی پیدا کنند.

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

پیشرفت‌هایی در زمینه درمان HIV صورت گرفته اما برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده نیاز به منابع و حمایت‌های بیشتری است. بنابراین باید هزینه درمان‌ کاهش یابد تا عموم مردم به درمان‌های لازم دسترسی داشته باشند، همچنین محققان نیز بتوانند به تعهدات جهانی خود برای پایان دادن به پاندمی ایدز تا سال ۲۰۳۰ پایبند ماند.

۱۰۰٪ محافظت در برابر عفونت HIV با تزریق ۲ بار در سال

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که روز چهارشنبه منتشر شد، تزریقی که دوبار در سال برای درمان ایدز داده می‌شود، در پیشگیری از عفونت‌های جدید در زنان ۱۰۰٪ موثر بود. محققان گزارش دادند که در مطالعه‌ای که بر روی حدود ۵۰۰۰ زن در آفریقای جنوبی و اوگاندا انجام شد، هیچ عفونتی در افرادی که این تزریق‌ها را دریافت کردند، مشاهده نشد.

این تزریق‌ها که توسط شرکت داروسازی آمریکایی Gilead ساخته شده و با نام Sunlenca فروخته می‌شوند، در ایالات متحده، کانادا، اروپا و جاهای دیگر تایید شده‌اند، اما فقط به عنوان درمان HIV.

کارشناسان از تزریق‌های Sunlenca هیجان‌زده هستند اما نگرانند که Gilead هنوز بر سر قیمت مقرون به صرفه برای کسانی که بیشترین نیاز را دارند، توافق نکرده باشد. قیمت تخمینی این تزریق‌ها سالانه ۴۰،۰۰۰ دلار (۳۶۷۸۰ یورو) است که بسیار بالاست و نیاز به مشارکت و توافق برای کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

هر دقیقه یک قربانی جدید ایدز؛ آیا برنامه جهانی، HIV را تا ۲۰۳۰ مهار می‌کند؟

ضرورت اشتراک درمان تا پایان پاندمی HIV

وینی بیانیما مدیر اجرایی آژانس ایدز سازمان ملل متحد، با Gilead درخواست کرده‌ است تا حق ثبت اختراع Sunlenca را با برنامه‌ای که توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌شود به اشتراک بگذارد تا تولیدکنندگان داروهای ژنریک بتوانند نسخه‌های ارزان‌تر را برای کشورهای فقیرتر تولید کنند.

دکتر جرد بایتن معاون ارشد توسعه بالینی Gilead، گفت که این شرکت در حال حاضر با تولیدکنندگان ژنریک صحبت می‌کند و می‌داند که «چقدر مهم است که با سرعت حرکت کنیم.»

گفتنی است، هر سال در سراسر دنیا، HIV حدود ۱.۳ میلیون نفر را آلوده می‌کند و بیش از ۶۰۰،۰۰۰ نفر را می‌کشد. بنابراین تلاش برای کاهش هزینه های درمان، دسترسی بهتر به درمان در سراسر دنیا، باید با تبدیل به هدفی بین الملی شود تا هرچه سریع تر این بیماری مهلک از سراسر کشورهای دنیا ریشه کن شود.

بیماری ای که همانطور که گفته شد هر دقیقه جان یک نفر را می‌گیرد و سالانه میلیون ‌ها نفر را مبتلا می‌کند، بیمارانی که در کشورهای فقیر اغلب حتی دسترسی برای درمان هم ندارند و تا پایان عمر نه تنها باعث شیوع بیشتر می‌شوند بلکه خود نیز بدون هیچ مراقبتی جان می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا