اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

آرایش دائمی به چه قیمت؟ کشف باکتری‌ خطرناک در 35 درصد از جوهرهای تاتو

به‌روزترین‌ها| مطالعه اخیر FDA نشان داد که ۳۵ درصد از جوهرهای تاتو و آرایش دائمی (PMU) که باز نشده و مهرو موم هستند، باکتری‌های خطرناک دارند.

مطالعه‌ای که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انجام شد، نشان می دهد که چندین جوهر تاتو و آرایش دائمی (PMU) موجود در بازار، حاوی میلیون‌ها باکتری بالقوه مضر هستند.

طی این تحقیق که در مجله میکروبیولوژی کاربردی و محیطی (Applied and Environmental Microbiology) منتشر شد، ۷۵ نمونه جوهر تاتو از ۱۷ تولیدکننده مختلف را در خصوص احتمال وجود عفونت انسانی مورد بررسی قرار گرفت.

دانشمندان دریافتند که تقریباً ۳۵ درصد از جوهرهای تاتو که در ایالات متحده به فروش می‌رسند و باز نشده و مهرو موم شده‌اند، آلوده به باکتری هستند.

کشف باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی

دکتر سونگ جائه کیم نویسنده مسئول و میکروبیولوژیست مرکز ملی تحقیقات سم‌ شناختی FDA، در بیانیه‌ای گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که جوهرهای تاتو باز نشده و مهرو موم شده می‌توانند حاوی باکتری‌های بی‌هوازی باشند که در محیط‌های کم‌اکسیژن مانند لایه درم پوست، به همراه باکتری‌های هوازی که به اکسیژن نیاز ندارند، رشد می‌کنند.

آرایش دائمی به چه قیمت؟ کشف باکتری‌ خطرناک در 35 درصد از جوهرهای تاتو
تاتو

این یافته حاکی از آن است که جوهرهای آلوده تاتو می‌توانند منبع عفونت از هر دو نوع باکتری باشند. نتایج تأکید می‌کند که نظارت بر این محصولات برای باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی، از جمله میکروارگانیسم‌های بالقوه بیماری‌زا، ضروری است.

نگرانی‌های بهداشتی درباره آرایش دائمی همچنان ادامه دارد

این اولین باری نیست که جوهرهای تاتو آلوده به عوامل بالقوه خطرناک سلامتی تشخیص داده می‌شوند. مطالعه‌ای پیشین که در مجله شیمی تحلیلی (Analytical Chemistry) منتشر شده بود، به بررسی ٩ برند عمده جوهر تاتو پرداخت و دریافت که برخی از مواد مورد استفاده در این جوهرها احتمالا خطرناک هستند.

این مطالعه نشان داد که ۹۰ درصد از جوهرهای مورد بررسی دارای افزودنی‌ها یا رنگدانه‌هایی بودند که در محتوای روی برچسب‌ها قید نشده بودند.

بیش از نیمی از این جوهرها حاوی پلی‌اتیلن گلیکول فاش نشده‌ای بودند، ماده‌ای که می‌تواند بر اثر تماس مکرر، به اعضای حیاتی بدن آسیب برساند.

آرایش دائمی به چه قیمت؟ کشف باکتری‌ خطرناک در 35 درصد از جوهرهای تاتو
تاتو

محققان همچنین ۲-فنوکسی‌اتانول، یک ماده شیمیایی که می‌تواند در تماس با پوست در دوزهای بالا باعث تحریک پوست، ریه و کبد شود، را به عنوان یکی از آلاینده‌ها در برخی از نمونه‌های آزمایشی پیدا کردند.

جان اسویرک یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد کمکی شیمی، در بیانیه‌ای گفت: ما امیدواریم که تولیدکنندگان این مطالعه را به عنوان فرصتی برای بازنگری در فرآیندهای خود بپذیرند و هنرمندان و مشتریان نیز این فرصت را برای درخواست برچسب‌گذاری و تولید بهتر مغتنم بدانند.

کیفیت جوهرهای مصرفی آرایش دائمی تاتو در ایران

بیشتر جوهرهای مصرفی تاتو در ایران اغلب از کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، کره جنوبی و چین وارد می‌شود. در حال حاضر، برندهای معتبر جهانی مانند Intenze، Eternal، و World Famous Ink در بازار ایران نیز موجود هستند، اما به دلیل محدودیت‌های وارداتی، جوهرهای چینی یا برندهای غیرمعتبر نیز به وفور یافت می‌شوند.

در این بین جوهرهای آمریکایی که طی بررسی محققان 35 درصد از آن ها آلوده اعلام شده اند از بین سایر کشورهای تولیدکننده این محصول به نسبت از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و  Intenze و Eternal Ink نیز استانداردهای بهداشتی دقیق تری را رعایت می‌کنند.

آرایش دائمی به چه قیمت؟ کشف باکتری‌ خطرناک در 35 درصد از جوهرهای تاتو
تاتو

همچنین برندهای معتبر اروپایی به ویژه آلمانی ها نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. نسخه های تولید شده در کره جنوبی که صادراتی هستند نیز کیفیت مطلوبی دارند. اما آنچه که بیشتر در ایران مورد مصرف قرار می گیرد چینی است و محصولات چینی می‌توانند کیفیت متفاوتی داشته باشند و از لحاظ بهداشتی نیز تنوع زیادی دارند. بنابراین برخی از این جوهرها ممکن است نامرغوب و آلوده باشند.

بنابراین در این شرایط که آرایش دائمی صورت به یکی خدمات محبوب تبدیل شده است، این پرسش مطرح می شود که جوهرهای مصرفی که 35 درصد از باکیفیت ترین آن ها باز هم آلوده هستند چقدر می تواند سلامت زنان ایرانی را مورد تهدید قرار دهد؟

شاید این نکته جالب باشد که ارائه دهندگان خدمت خالکوبی یا همان تاتو برای تاتوی بدن از رنگ‌هایی متفاوت از صورت استفاده می کنند. بنابراین برای تاتوی بدن اغلب حاوی پیگمنت‌های آلی و غیرآلی هستند، استفاده می‌شود. این رنگ‌ها برای استمرار و دوام بالا طراحی شده‌اند.

همچنین برای تاتوی صورت (میکروپیگمنتیشن) نیز رنگ‌های لطیف‌تر و اغلب حاوی پیگمنت‌های معدنی و گیاهی که برای مناطق حساس مانند صورت طراحی هستند استفاده می شود.

با وجود تفاوت در ترکیبات و کاربرد، هر دو نوع تاتو ممکن است با خطر آلودگی به باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا روبرو باشند. لذا استفاده از رنگ‌های معتبر و تحت نظر مراجع بهداشتی و انتخاب مراکز معتبر برای انجام این نوع تاتوها اهمیت زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا