اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانسلامتفیدفید برتر

زنجیره تأمین صنعت دارو در مسیر خودکفایی و توسعه صادرات؛ جهش صادراتی 85 درصدی دارو

به‌روزترین‌ها| در دنیای امروز که صنایع مختلف تلاش می‌کنند تا همواره به سمت رشد و توسعه حرکت کنند، همبستگی و تعامل میان صنایع گوناگون از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو، نقش صنعت دارو و صنعت پتروشیمی در مسیر خودکفایی و توسعه پایدار کشورها بسیار پررنگ است.

در ایران، صنایع پتروشیمی و دارویی در گذشته ارتباط کمی با یکدیگر داشتند و نشست‌های محدودی برای هماهنگی و همکاری‌های مشترک برگزار می‌شد. اما با تدابیری که دولت اتخاذ کرد، این روند به صورت چشمگیری تغییر کرد و 2 حوزه مذکور با هم به همکاری‌های بیشتری پرداخته‌اند.

زنجیره تأمین صنعت دارو در مسیر خودکفایی و توسعه صادرات؛ جهش صادراتی 85 درصدی دارو

یکی از اهداف اصلی دولت، افزایش عمق تولیدات داخلی و خودکفایی در تولید مواد اولیه و مواد موثره دارویی است. با این رویکرد، شاهد رشد و توسعه قابل ملاحظه‌ای در صنعت دارو و مولکول‌های موثره داخلی هستیم که نه تنها به افزایش تولید داخل کمک کرده است، بلکه جهش قابل توجهی در صادرات نیز به همراه داشته است.

مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی گفت و گویی با به‌روزترین‌ها به بررسی چالش‌ها، دستاوردها و برنامه‌های آتی این حوزه پرداخت و گفت: با افزایش تعداد واحدهای تولیدی و نوسازی تجهیزات، ظرفیت‌های بالقوه‌ای در این صنعت ایجاد شده است که می‌توانند نقش مهمی در تحقق هدف‌گذاری‌های بلندمدت کشور ایفا کنند.

توسعه ارتباطات میان صنعت پتروشیمی و صنعت دارو

برادران با اشاره به افزایش تعامل صنعت پتروشیمی و صنعت دارو بیان داشت: 2 حوزه‌ مواد حد واسط و موثره دارویی که در گذشته خیلی با هم ارتباط نداشتند، اکنون تعاملات بیشتری دارند و این مهم باعث ایجاد منافع 2 سویه است.

مجموعه‌های تولید کننده تقویمی از مواد موثره و مولکول‌هایی که در دارو موثر هستند دارند و به سمت افزایش عمق تولید داخل و خودکفایی حرکت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه هدف وزارت صمت از افزایش تعامل این 2 حوزه اکنون به خواسته اصلی شرکت‌های دارویی، مواد اولیه و مجموعه‌های پتروشیمی تبدیل شده است؛ به طوری که امروز پتروشیمی ایران با ریز شدن در عناوین محصولات دارویی، مواد اولیه‌شان را عرضه می کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت دولت سیزدهم ادامه داد: از این سمت نیز مشاهده کردیم که مجموعه‌های تولید کننده ما تقویمی از مواد موثره و مولکول‌هایی که در دارو موثر هستند دارند و به سمت افزایش عمق تولید داخل و خودکفایی حرکت می‌کنند.

افزایش تعداد مولکول‌های داخلی‌سازی شده

برادران با اشاره به دستاوردهای حوزه دارویی کشور گفت: از ابتدای دولت سیزدهم از 384 مولکول توانستیم تا امروز به 599 مولکول داخلی شده، دست یابیم که همین نکته نشان دهنده جهشی در حوزه داخلی‌سازی مواد حد واسط و مولکول‌های ماده موثره دارو است.

زنجیره تأمین صنعت دارو در مسیر خودکفایی و توسعه صادرات؛ جهش صادراتی 85 درصدی دارو

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای این دولت به همین جا محدود نمی شود افزود: این جهش در کنار جهش صادراتی 80 درصدی و اضافه شدن 53 واحد جدید دارویی که طی سه سال از 150 واحد دارویی به 200 واحد رسیده‌ایم؛ نشان دهنده این است که ظرفیت خوبی در صنعت دارو و ماده موثره ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هدف ما در برنامه هفتم توسعه قید شده که به 2 میلیارد دلار صادرات مواد دارویی و تجهیزات پزشکی برسیم. این هدف‌گذاری می‌تواند همه دستگاه‌های دولتی، از جمله وزارت بهداشت، وزارت صمت، معاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت پتروشیمی وزارت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیانی که با وزارت علوم همکاری می‌کنند، را متحد کند.

سرم‌سازی اردبیل در مرحله نهایی افتتاح

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز این یک قانون است که هر کسی در مسئولیت‌های دولتی باشد طی پنج سال آینده به هدف 2 میلیارد دلاری برسد؛ اگرچه فکر می‌کنم این توانمندی را داریم که به اعداد بالاتر نیز دست یابیم، به خصوص که طی این سه سال بیش از 85 درصد رشد صادراتی داشتیم.

تا پایان سال تعداد زیادی واحد دیگر نیز همچون سرم‌سازی اردبیل که در مرحله نهایی شدن افتتاح هستند، مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت

برادران در پاسخ به این پرسش که موضوع نوسازی صنعت دارویی کشور به کجا رسیده است؟ بیان داشت: بحث نوسازی صنعت دارو، جزو اولویت‌های وزارت صمت است. در گذشته 150 واحد دارویی داشتیم و امروز به بیش از 200 واحد رسیده‌ایم و بسیاری از واحدهای ما نوسازی شده‌اند و تجهیزاتشان داخل گمرک است.

وی افزود: تا پایان سال تعداد زیادی واحد دیگر نیز همچون سرم‌سازی اردبیل که در مرحله نهایی شدن افتتاح هستند، مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا