بانک‌ و بیمهفیدفید برتر

ارائه خدمت چک دیجیتال به 15 بانک توسط بانک مرکزی

به‌گزارش «به‌روزترین‌ها» آمنه نادعلی زاده مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد: ارائه دسته چک دیجیتال به ۱۵ بانک گسترش یافته است. همچنین تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار چک دیجیتال صادر شده که کمتر از یک درصد آنها برگشتی داشته و ۸۵ درصد آنها نقد شده‌اند. چک‌های باقیمانده نیز در دست افراد در حال تبادل است.

وی توضیح داد: بانک‌ ها می‌ توانند برای اشخاص حقیقی، حقوقی و دارایی حساب‌ های مشترک دسته چک دیجیتال صادر نمایند. بنابراین تمامی بانک‌ ها این امکان را دارند که چک‌ های دیجیتال را به صورت بین‌ بانکی در سامانه چکاوک پردازش کنند.

ارائه چک دیجیتال توسط 15 بانک

این مقام مسئول با اشاره به بانک هایی که نسبت به ارائه چک دیجیتال اقدام می کنند اشاره کرد: در حال حاضر بانک‌ های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصاد نوین این خدمت را ارائه می‌دهند.

ارائه خدمت چک دیجیتال به 15 بانک توسط بانک مرکزی

وی بر اهمیت بررسی سوابق اعتباری گیرنده چک پیش از تأیید در سامانه تأکید کردو گفت: سرویس استعلامی سوابق چک صادرکننده از طریق کد دستوری *1*4 و سرشماره 4040701701 در دسترس و این خدمت نیز در اپلیکیشن‌های بانکی موجود است. گیرنده چک با استفاده از این سرویس می‌تواند اطلاعاتی مانند مجموع مبالغ چک‌های برگشتی صادرکننده و چک‌های در راه را دریافت کرده و تصمیم‌گیری کند.

نادعلی همچنین اشاره کرد: سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، افراد موظفند محل سکونت خود را اظهار کنند. اگر این اظهار انجام نشود، برخی محدودیت‌ها متوجه آنها خواهد بود.

وی در انتها بیان کرد: در اولین مرحله، سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت متقاضی چک در زمان صدور چک بررسی می‌ شود. اگر فرد این اطلاعات را ثبت نکرده باشد، هشدارهای لازم به وی داده خواهد شد و بعد از پایان دوره آزمایشی، در صورت عدم ثبت اطلاعات، دسته چک به وی تحویل داده نمی‌ شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا