اخبار برگزیدهاقتصاد جهانانرژیبازارخودرو

انقلاب سبز در چین؛ فروش خودروهای برقی از بنزینی در 2024 پیشی گرفت!

چین با حرکت به سوی آینده‌ ای سبز تر، در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ به نقطه عطفی تاریخی در بازار خودروهای برقی دست یافت. با تغییرات شگفت‌ انگیز و سیاست‌ های حمایت‌ گرانه، فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی قابل شارژ برای اولین بار از خودروهای بنزینی فراتر رفت و تحول بزرگی را در صنعت خودروی جهانی رقم زد.

به‌روزترین‌ها| بازار خودروی چین در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ شاهد یک نقطه عطف چشمگیر بود. برای اولین بار، خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ، به تعداد بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی فروخته شدند.

این اتفاق مهم، به وضوح نشان‌دهنده سرعت بالای پذیرش خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان است که با ترکیبی از مشوق‌های دولتی و رشد صنایع خودروی برقی داخلی تقویت شده است.

انقلاب سبز در چین؛ فروش خودروهای برقی از بنزینی در 2024 پیشی گرفت!

داده‌های انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) نشان می‌دهند که فروش خودروهای انرژی نو (NEV)، که شامل خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ است، در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طرز چشمگیری ۳۷ درصد افزایش یافته و ۵۰.۷ درصد از کل فروش خودرو را به خود اختصاص داده است. فروش خودروهای برقی خالص نیز در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است.

در اواخر ژوئیه، چین مشوق‌ های نقدی برای خرید خودروهای برقی را به ۲۰,۰۰۰ یوان (۲,۵۹۵ یورو) به ازای هر خودرو 2 برابر کرد

برای مقایسه، سه سال پیش، خودروهای انرژی نو تنها ۷ درصد از کل فروش خودرو در چین را تشکیل می‌دادند. تعهد قاطع کشور به سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های تأمین خودروهای برقی، صنعت داخلی را به ارتفاعات جدیدی رسانده و بسیاری از برندهای خارجی معتبر را به دنبال کردن این سرعت واداشته است.

این در تضاد کامل با وضعیت ایالات متحده است که در آن فروش ترکیبی خودروهای برقی و هیبریدی در سه‌ماهه اول سال جاری تنها به ۱۸ درصد رسید.

در اواخر ژوئیه، چین مشوق‌ های نقدی برای خرید خودروهای برقی را به ۲۰,۰۰۰ یوان (۲,۵۹۵ یورو) به ازای هر خودرو 2 برابر کرد و این مشوق‌ ها به صورت عقب‌ گرد از آوریل که اولین بار اعلام شده بود، اعمال شد.

حمایت دولتی، عامل تحول بازار خودروهای برقی

خودروهای برقی تا سقف ۳۰,۰۰۰ یوان (۳,۸۹۰ یورو) از مالیات فروش در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ معاف هستند. برنامه دولت برای تعویض خودروهای قدیمی نیز این معامله را شیرین‌تر کرده و به مصرف‌کنندگان برای تعویض خودروهای بنزینی با خودروهای انرژی نو ۲۰,۰۰۰ یوان (۲,۳۷۰ یورو) عرضه می‌شود.

دولت‌های محلی نیز به این انتقال به سمت خودروهای برقی پیوسته‌اند. به عنوان مثال، پکن به تازگی از گسترش قابل توجه سهمیه مجوزهای خودروی انرژی نو خبر داده است که اولین تکمیل محدودیت‌ها از زمان معرفی سیستم سهمیه‌بندی در سال ۲۰۱۱ است.

انقلاب سبز در چین؛ فروش خودروهای برقی از بنزینی در 2024 پیشی گرفت!

این اقدامات، همراه با بازار متنوع‌تر که گزینه‌های بیشتری را فراهم می‌کند، پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای انرژی نو را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

در حالی که فروش کلی خودروهای داخلی در چین در ماه ژوئیه با کاهش ۳.۱ درصدی مواجه شد و کاهش برای چهارمین ماه متوالی ادامه داشت، افزایش فروش خودروهای انرژی نو نویدبخش بازار است.

صادرات خودروهای چین در ماه ژوئیه با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته مواجه شد، البته این رقم کمتر از افزایش ۲۸ درصدی در ژوئن بود، زیرا خودروهای برقی چینی آماده مواجهه با تعرفه‌های موقتی اتحادیه اروپا هستند

برندهایی مانند BYD و Li Auto حتی در ماه ژوئیه به رکوردهای جدید فروش ماهیانه تحت تأثیر تقاضای قوی برای خودروهای انرژی نو دست یافتند.

در خارج از کشور، صادرات خودروهای چین در ماه ژوئیه با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته مواجه شد، البته این رقم کمتر از افزایش ۲۸ درصدی در ژوئن بود، زیرا خودروهای برقی چینی آماده مواجهه با تعرفه‌های موقتی اتحادیه اروپا هستند.

ارقام فروش در ماه ژوئیه نقطه عطفی برای چشم‌انداز خودروی چین هستند. با توجه به اینکه خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ اکنون نیمی از کل فروش خودرو را تشکیل می‌دهند، واضح است که انتقال کشور به سمت الکتریکی شده خودروها در حال شتاب گرفتن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا