اخبار برگزیدهاقتصاد جهانفیدفید برتر

3.1 میلیارد نفر به رژیم غذایی سالم در جهان دسترسی ندارند

بیش از ۳.۱ میلیارد نفر در جهان با مشکل دسترسی به رژیم غذایی سالم مواجه‌ هستند؛ معضلی که به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی و نابرابری اقتصادی تشدید شده و نیاز به تحول فوری در سیستم‌ های غذایی را بیش از پیش برجسته می‌ کند.

به‌روزترین‌ها| بر اساس گزارشی از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) درباره وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان، بیش از یک‌ سوم جمعیت جهان در سال 2022 توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را نداشته‌ اند. همچنین برخی مناطق، هنوز به‌ طور کامل از آسیب‌ های ناشی از پاندمی کووید-19 بهبود نیافته‌ اند.

مشکلات پیش روی دسترسی به رژیم غذایی سالم در سال ۲۰۲۲

در طول سال ۲۰۲۲، افزایش قیمت غذا، هزینه متوسط یک رژیم غذایی سالم را بالا برد. هرچند این مسأله تا حدی توسط بهبود اقتصادی و افزایش درآمد جبران شد، اما نتیجه این بود که حدود 35.4 درصد از جمعیت جهان، معادل 2.826 میلیارد نفر، همچنان در سال 2022 توانایی پرداخت هزینه یک رژیم غذایی سالم را نداشتند. این میزان در مقایسه با سال 2019 که 36.4 درصد و 2.823 میلیارد نفر بود، بهبود کمی را نشان می دهد.

ماکسیمو توررو اقتصاددان ارشد FAO، در این باره توضیح داد: در سال ۲۰۲۲، تعداد افرادی که نمی‌ توانستند یک رژیم غذایی سالم تهیه کنند، در کشورهای با درآمد متوسط بالا و کشورهای با درآمد بالا به زیر سطح قبل از همه‌ گیری کاهش یافت. در مقابل، کشورهای با درآمد پایین بالاترین سطح عدم توانایی را از سال ۲۰۱۷، یعنی اولین سالی که FAO این برآوردها را منتشر کرد، تجربه کردند.

3.1 میلیارد نفر به رژیم غذایی سالم در جهان دسترسی ندارند

این یافته‌ها نشان‌دهنده یک مشکل ساختاری عمده در سیستم‌های غذایی و کشاورزی جهان هستند. دیوید لابورد مدیر بخش اقتصاد و سیاست‌های غذایی و کشاورزی FAO تأکید کرد: این بخش از گزارش  SOFI ۲۰۲۴ تنوع قابل‌توجهی در مناطق مختلف و حتی درون مناطق را نشان می‌دهد که نقاط اولویت‌دار توجه ملی و بین‌المللی را مشخص می‌کند.

افرادی که تامین رژیم غذایی سالم ندارند افزایش یافته

64.8 درصد از مردم آفریقا قادر به تامین یک رژیم غذایی سالم نیستند و این رقم در آسیا به 35.1 درصد، در آمریکای لاتین و کارائیب ۲۷.۷ درصد؛ در اقیانوسیه ۲۰.۱ درصد؛ در آمریکای شمالی و اروپا ۴.۸ درصد است.

در کشورهای با درآمد پایین و متوسط پایین، تعداد افرادی که توانایی تأمین رژیم‌های غذایی سالم را ندارند از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ افزایش یافته است. این نشان می‌دهد بهبودهای اقتصادی پس از همه‌گیری به‌طور نابرابر بین کشورها تقسیم شده و چگونه اقتصادهای پیشرفته‌تر و بهتر قادر به مقابله با شوک‌های زنجیره تأمین و فشارهای تورمی جهانی بر قیمت‌های کالاهای غذایی بوده‌اند.

3.1 میلیارد نفر به رژیم غذایی سالم در جهان دسترسی ندارند

گزارش SOFI ۲۰۲۴ جزئیات روش‌شناسی مورد استفاده برای محاسبه قابلیت‌دسترسی به رژیم غذایی سالم را که شامل تنوع، کفایت، اعتدال و تعادل است، نیز ارائه می‌دهد.

نکته اصلی این است که قیمت‌ها، به صورت برابری قدرت خرید (PPP)، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت – به‌طور متوسط جهانی ۶ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۱ – اما این افزایش در مناطقی که رشد درآمد نیز قوی بود و هزینه غذا به‌عنوان سهمی از بودجه خانوار کمتر بود، کمتر احساس شد، به‌ویژه در کشورهای با درآمد بالاتر که ظرفیت‌های مالی بیشتری دارند.

هزینه متوسط جهانی رژیم غذایی سالم و تفاوت‌ های منطقه‌ ای

هزینه متوسط جهانی یک رژیم غذایی سالم در سال ۲۰۲۲ به ۳.۹۶ دلار PPP – معیاری که قدرت خرید برابری را بین اقتصادها مقایسه می‌کند – رسید.

تغییرات منطقه‌ای قیمت‌ها قابل توجه است، به طوری‌که اوج این قیمت‌ها در آسیای شرقی با ۵.۳۴ دلار PPP و کمینه آن در آمریکای شمالی با ۲.۹۶ دلار PPP مشاهده می‌شود. میانگین قیمت‌ها به صورت PPP به شرح زیر است: در آفریقا ۳.۷۴ دلار، در آسیا ۴.۲۰ دلار، در آمریکای لاتین و کارائیب ۴.۵۶ دلار، در اقیانوسیه ۳.۴۶ دلار و در آمریکای شمالی و اروپا ۳.۷۵ دلار. این تفاوت‌ها حتی بین مناطق مختلف اروپا نیز محسوس است؛ به‌ طوری که جنوب اروپا با ۴.۱۵ دلار PPP و غرب اروپا با ۳.۰۱ دلار PPP قیمت‌های متفاوتی دارند.

3.1 میلیارد نفر به رژیم غذایی سالم در جهان دسترسی ندارند

تعداد ۱.۶۷۷ میلیارد نفر که در کشورهای با درآمد متوسط پایین زندگی می‌کنند، نمی‌توانند رژیم غذایی سالم را تأمین کنند. این رقم برای ۵۰۳ میلیون نفر در کشورهای با درآمد پایین نیز صدق می کند. در مجموع، این افراد ۷۷ درصد از کسانی که قادر به تأمین رژیم غذایی سالم نیستند را شامل می‌شوند.

افرادی که قادر به تأمین ارزان‌ترین رژیم غذایی سالم در کشورهای خود نیستند، با درجاتی از عدم امنیت غذایی و تغذیه‌ای مواجه می‌شوند و در نتیجه، در خطر پیوستن به صفوف گرسنگان قرار دارند. این وضعیت در اندازه‌گیری‌های سنتی SOFI از گرسنگی مزمن و شرایط مزمن مانند کوتاهی قد و هدررفت بدن نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

نیاز به سرمایه‌ گذاری برای دست یابی به رژیم غذایی سالم

پیوستگی FAO به ارزیابی و ردیابی هزینه رژیم‌ های غذایی مقرون‌ به‌ صرفه نشانگر یک هشدار است. هشدار جایی بیشتر است که ظرفیت‌ های مالی کشورها ضعیف باشند و بار هزینه‌ ای با پایین کشیدن رشد اقتصادی خود را نشان دهد. داده‌ های SOFI ۲۰۲۴ بر نیاز به سرمایه‌ گذاری‌ های بیشتر و نوآورانه‌ تر در سیستم‌ های غذایی کشاورزی تأکید دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا