اقتصاد ایرانسلامتفیدفید برتر

ورشکستگی در کمین داروخانه های خصوصی

داروخانه های خصوصی ایران با مشکلات جدی در برابر داروخانه‌ های دولتی مواجه‌ اند. این مشکلات از تبعیض در اقتصاد و تسویه بدهی‌ ها گرفته تا دسترسی به داروهای گران‌ قیمت متنوع است. علاوه بر این، داروخانه‌ های خصوصی که نقش مهمی در اجرای طرح‌ های حمایتی دارند، از ناتوانی در دریافت مطالبات معوق از سازمان‌ های بیمه‌ گر نیز رنج می‌ برند. این وضعیت باعث شده است که بسیاری از داروسازان خصوصی با خطر ورشکستگی مواجه شوند و ضرورت بررسی و تغییر سیاست‌ های فعلی بیش از پیش احساس می‌ شود.

به‌روزترین‌ها| محمد منفرد نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تاثیرات داروخانه های دولتی بر داروخانه های خصوصی گفت: در سالیان اخیر، داروخانه‌ های دولتی به‌ طور فزاینده‌ ای قوی‌ تر و اقتدار مندتر شده‌ اند، به طوری که اقتصاد بیشتری را در اختیار دارند و این وضعیت اقتصاد داروخانه‌ های خصوصی را تضعیف کرده است.

رئیس انجمن داروسازان استان فارس با اشاره به داروخانه‌ های هلال احمر، داروخانه‌ های دانشکده‌ های داروسازی و سایر داروخانه‌ های دولتی، تصریح کرد: این داروخانه‌ ها قسمت اعظم اقتصاد داروخانه‌ ها را به خود اختصاص داده و با قدرتی که در اختیار دارند، به پیشرفت خود ادامه می‌ دهند. این در حالی است که داروخانه‌ های بخش خصوصی به دارایی‌ های یک فرد متکی هستند و در مقابل بخش دولتی که از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است، توانایی رقابت ندارند.

سایه تبعیض اقتصادی برای داروخانه های خصوصی

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره چالش های مضاعف داروخانه های خصوصی اضافه کرد: داروخانه‌ های دولتی می‌ توانند بیش از یک سال فرجه از شرکت‌ های پخش بگیرند تا بدهی‌ های خودشان را تسویه کنند، این در حالی است که داروخانه‌ های خصوصی از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند. همچنین داروهای گران‌ قیمت و پر اهمیت اقتصادی نیز اغلب در اختیار داروخانه‌ های دولتی قرار می‌ گیرند و این امر اقتصاد داروخانه‌ های خصوصی را بیش از پیش شکننده‌ تر می‌ کند.

در ادامه، وی به همکاری داروخانه‌ های خصوصی در طرح‌ هایی همچون طرح دارویار اشاره کرد و گفت: در زمان افزایش بین 300 تا 500 درصدی قیمت دارو، این داروخانه‌ های بخش خصوصی بودند که دست دولت را گرفتند و طرح را به بهترین شکل ممکن پیش بردند.

داروخانه‌ های خصوصی زیر فشار دولتی ها

منفرد به مشکلات اقتصادی داروخانه‌ های خصوصی پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال گذشته، مشکلات عدیده‌ ای در زمینه شیر خشک وجود داشت و باز هم این بخش خصوصی بود که یارانه دولت را بر عهده گرفت و شیر خشک را به صورت یارانه‌ ای تحویل مردم داد.

وی تأکید کرد: متاسفانه امروز همین داروخانه‌های بخش خصوصی گرفتار این هستند که طلب خود را از کجا بگیرند و حتی معلوم نیست که باید مطالبات خود را از کجا مطالبه کنند؟

منفرد در پایان بیان کرد: در قوانین و مقررات، سازمان هدفمندی یارانه‌ ها برای دریافت مطالبات مشخص شده، اما طرف قرارداد ما، سازمان هدفمندی یارانه‌ ها نیست، طرف ما سازمان‌ های بیمه‌ گر هستند که هیچ صورت حساب مشخصی به ما نمی‌ دهند و مطالبات ما را با تاخیر‌ های بسیاری پرداخت می‌ کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا