اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

داروسازان، مدافعان گمنام نظام سلامت؛ متولیان برای رفع مشکلات داروسازان چاره اندیشی کنند

پنجم شهریور ماه «روز داروساز» بهانه ای شد تا جایگاه داروسازان در نظام سلامت کشور مورد بررسی قرار گیرد؛ حلقه ای از این نظام که با توجه به تصمیمات اخیر دیوان عدالت و وزارت اقتصاد برای تاسیس داروخانه ها بدون نیاز به مدرک داروسازی، این حرفه در معرض بی‌ مهری و بی‌ توجهی قرار گرفته است.

داروسازانی که به رغم نقش حیاتی‌شان در زنجیره سلامت، کمتر دیده و شنیده می‌شوند. بر این اساس، توجه به خواسته‌های این قشر مهم می‌تواند گامی مؤثر برای بهبود وضعیت آنان و افزایش کیفیت خدمات درمانی کشور باشد.

به‌روزترین‌ها| در این رابطه کسری امین‌لو داروساز و فعال حوزه داروخانه درباره مشکلات امروز داروسازان در گفت و گو با به‌روزترین‌ها گفت: یکی از بزرگ‌ ترین مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم، فشار هایی است که از سوی وزارت اقتصاد و دیوان عدالت اداری به سیستم داروخانه‌ ها وارد می‌ شود. این فشارها موجب شده که افراد غیر داروساز نیز بتوانند داروخانه تأسیس کنند که نه تنها جایگاه و ماهیت داروسازی را زیر سوال می‌ برد، بلکه کیفیت خدمات سلامت را نیز به خطر می‌ اندازد.

وی در این باره تصریح کرد: اولین خواسته جامعه داروسازان این است که این فشارها کاهش یابد و حوزه سلامت همچنان تحت نظارت وزارت بهداشت باقی بماند و نهادهای غیر کارشناس و غیر مرتبط در آن دخالت نکنند.

امین لو همچنین به چالش‌ های نقدینگی در صنعت داروسازی اشاره کرد و افزود: کمبود نقدینگی، هم در داروخانه‌ ها و هم در صنعت داروسازی، باعث کاهش تولید شده و این مسئله منجر به این شده که به رغم دستاوردهای بی نظیر در این حوزه، نتوانیم با استانداردهای جهانی همگام باشیم. بنابراین ادامه این وضعیت، باعث می‌ شود که نتوانیم تجهیزات را بروز و در تولید علم و پیشرفت در تولید داروهای با تکنولوژی جدید نیز عقب بمانیم.

ضرورت همگرانی داروسازان برای عبور از مشکلات

این داروساز جوان درباره مشکلات درونی جامعه داروسازی که باعث مشکلات بیشتر آن ها می شود بیان داشت: مشکل اصلی کنونی جامعه داروسازی ما، نبود همگرایی و وجود چند دستگی است. از طرفی انفعال شدید در بخش‌ های مختلف سیستم وجود دارد؛ به طوری که تنها یک تا ۲ درصد از داروسازان کشور به مباحث صنفی علاقه‌ مند هستند و درگیر مشکلات صنف میشوند.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم و هم‌ گرایی داشته باشیم و بدنه داروسازی را بیدار کنیم، می‌ توانیم به موفقیت‌ های بزرگی دست یابیم و بسیاری از مشکلات مالی و تهدیدهای خارجی را رفع کنیم.

این عضو جامعه داروسازی کشور با اشاره به خدماتی که داروسازان می‌ توانند در داروخانه‌ ها ارائه دهند و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تاکید کرد: از مدت‌ ها پیش خواستار آن بوده‌ ایم که خدماتی که داروسازان در داروخانه‌ ها می‌ توانند انجام دهند، مانند تزریق واکسن و بررسی‌ ناخوشی های جزئی برای بیماران و …تعریف و اجرایی شود. این خدمات که در سند جامع سلامت داروخانه ها نیز آمده، علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب امید آفرینی برای داروسازان نیز خواهد شد.

در پایان، امین‌لو زادروز حکیم زکریای رازی را به جامعه داروسازی تبریک گفت و اظهار داشت: روز ۵ شهریور زادروز ولادت حکیم زکریای رازی را به تمامی جامعه داروسازی که در جای جای ایران عزیزمان مشغول به خدمت‌ رسانی به مردم و تولید علم می‌ باشند، تبریک عرض می‌ کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال برای داروسازی که با مشکلات عدیده‌ ای از جمله هجمه علیه هویت و جایگاه داروساز از طرف نهادهای غیر کارشناس و نا مرتبط و همچنین بحران نقدینگی در شبکه دارویی مواجه است، سالی نیکو باشد. تا بتوانیم پرچم سرافراز صنعت دارویی که از نقاط قوت کشور عزیزمان در منطقه است را افراشته نگه داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا