اخبار برگزیدهاقتصادیبازارفیدفید برتر

رکورد جهانی قیمت طلا با رشد 27 درصدی

در روزهای اخیر، بازار جهانی طلا شاهد صعود چشمگیری بوده است که منجر به رسیدن قیمت طلا، این فلز گرانبها به رکوردهای جدیدی شده است.

با افزایش ۲۷ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون، این رشد ناشی از عواملی همچون کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، خریدهای قوی بانک‌های مرکزی، و تقاضای دارایی امن در مواجهه با بحران‌های بین‌المللی بوده است. تحلیلگران معتقدند که این روند صعودی همچنان ادامه خواهد داشت، هرچند ممکن است نوسانات کوتاه‌مدتی نیز در این مسیر دیده شود.

به‌روزترین‌ها| قیمت طلا به رکورد جدیدی رسید و در سال جاری ۲۷٪ افزایش یافته است. همچنین پیش بینی می شود که قیمت این فلز گرانبها به صعود خود ادامه دهد؛ چرا که معامله‌گران به تحلیل داده‌های جدیدی پرداختند که نشان‌دهنده کاهش فعالیت‌های تجاری در ایالات متحده است.

قیمت نقدی طلا بالای سطح کلیدی ۲۶۰۰ دلار در هر اونس که هفته گذشته تعیین شده بود، باقی ماند و تا ساعت ۱۲:۱۵ بعدازظهر روز گذشته با ۰.۲٪ افزایش به ۲۶۲۷.۳۴ دلار در هر اونس رسید. پیش‌تر، به رکورد جدید ۲۶۳۵.۰۵ دلار در هر اونس دست یافته بود. ارزش معاملات آتی طلا در نیویورک نیز با ۰.۳٪ افزایش به ۲۶۵۳.۷۰ دلار در هر اونس رسید.

قیمت طلا دوباره رکورد زد

طلا از زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به میزان نیم درصد در هفته گذشته، در مسیر صعودی بوده است که به رکورد تاریخی خود در سال جاری دست یافته است. کاهش نرخ بهره معمولاً به نفع طلا است چون به عنوان دارایی بدون بازده محسوب می‌شود. با توجه به جدیدترین اظهارات مقامات فدرال رزرو، انتظار می‌رود کاهش‌های بیشتری در نرخ بهره انجام شود.

نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس در روز دوشنبه عنوان کرد: انتظار دارد در هر یک از دو جلسه باقیمانده بانک مرکزی در سال جاری نرخ بهره به میزان‌های کمتر، یعنی یک‌چهارم درصد، کاهش یابد.

رکورد جهانی قیمت طلا با رشد 27 درصدی

وی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: پس از ۵۰ نقطه پایه، هنوز در وضعیت تنگنا قرار داریم و راحت هستم که گام اول بزرگ‌تری برداریم. در آینده، انتظار دارم به‌طور کلی گام‌های کوچک‌تری برداریم مگر اینکه داده‌ها به‌طور قابل توجهی تغییر یابند.

آوستن گالس‌بی رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو نیز در جلسه پرسش و پاسخ عنوان کرد که نرخ بهره باید «به مقدار قابل توجهی» کاهش یابد تا از بازار کار آمریکا حفاظت کرده و از اقتصاد ایالات متحده حمایت کند.

رشد 27 درصدی قیمت طلا

پس از تحلیل نظرات سخنگویان فدرال رزرو در روز گذشته، معامله‌گران توجه خود را به داده‌های مصرف شخصی و ادعاهای بیکاری ایالات متحده معطوف خواهند کرد که می‌تواند تفکر بانک مرکزی در خصوص کاهش‌های آینده نرخ بهره را روشن کند.

در این باره بانک Saxo A/S طی گزارشی اعلام کرد: « بازار به نظر می‌رسد که به طور فزاینده‌ای به تثبیت نیاز دارد، اما در این لحظه، نیاز به یک تثبیت عمیق است تا صندوق‌های پوشش ریسک که بزرگترین برنامه خود را بر سر بالاتر رفتن قیمت‌ها از سال ۲۰۲۰ بسته‌اند، را متزلزل کند.»

رکورد جهانی قیمت طلا با رشد 27 درصدی

رشد ۲۷٪ طلای امسال همچنین با خرید قوی بانک‌های مرکزی و تقاضای دارایی امن در میان درگیری‌های مداوم در خاورمیانه و اوکراین حمایت شده است.

به گفته مایکل کوجینو رئیس صندوق سرمایه‌گذاری Permanent Portfolio Family، این عوامل صعودی به روند افزایشی قیمت طلا در بلندمدت کمک می‌کند، گرچه در کوتاه‌مدت ممکن است نوساناتی در قیمت‌ها وجود داشته باشد.

تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار ایران

افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا و رسیدن آن به رکوردهای جدید، می‌تواند تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر بازار طلای ایران داشته باشد. نخستین تأثیر آن افزایش قیمت طلا در بازار داخلی است؛ چرا که قیمت طلا در ایران به‌طور مستقیم با قیمت‌های جهانی ارتباط دارد و با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت طلای داخلی نیز افزایش می‌یابد.

رکورد جهانی قیمت طلا با رشد 27 درصدی

علاوه بر این، نوسانات نرخ ارز در ایران نیز عامل مهمی در تعیین قیمت طلا است. با افزایش قیمت جهانی طلا و احتمال افزایش تقاضا برای این فلز گرانبها، ممکن است نرخ ارز نیز تحت تأثیر قرار گیرد و تقاضای خرید طلا به‌عنوان دارایی امن در داخل کشور افزایش یابد. این روند می‌تواند باعث نوسانات بیشتر در بازار داخلی شود.

از سویی دیگر، با افزایش قیمت جهانی، مردم و سرمایه‌گذاران داخلی ممکن است به خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن برای حفظ ارزش پول خود در برابر تورم و نوسانات ارزی روی آورند، که این امر باعث افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت طلا در ایران خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا