اخبار برگزیدهبازارسلامتفیدفید برتر

ایران فارما 1403؛ پلی به سوی آینده‌ای درخشان در داروسازی

نمایشگاه ایران فارما به عنوان بزرگ‌ترین رویداد دارویی کشور، از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه برگزار خواهد شد و فرصتی بی‌نظیر برای تاثیرگذاری در بازارهای داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کند. این رویداد دارویی با حضور ۷۳۷ شرکت داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد پیوندهای نوین در صنعت داروسازی است.

همچنین برگزاری برنامه‌های آموزشی و تخصصی، نه تنها به ارتقای دانش فنی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز منجر شود. حضور مقامات ارشد دولتی در بحث‌های استراتژیک نیز به اهمیت این رویداد می‌افزاید و نشان‌دهنده تاثیر صنعت دارو بر توسعه اقتصادی است.

به‌روزترین‌ها| محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره برگزاری نهمین دوره نمایشگاه ایران فارما در گفتگو با خبرنگار به‌روزترین‌ها گفت: این رویداد که از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ مهرماه جاری برگزار خواهد شد، از همین الان با استقبال گسترده ثبت نام کنندگان برای بازدید از ایران فارما روبه رو شده است.

 وی با اشاره به استقبال شرکت های داخلی و خارجی تولیدکننده دارو اضافه کرد: امسال ۴۱۴ شرکت داخلی و ۳۲۳ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین در بخش خارجی این نمایشگاه میزبان، نمایندگان کشورهای مختلف از جمله چین، هند، دانمارک، ایتالیا، امارات متحده عربی، هلند، سوئیس و اتحادیه اروپا هستیم. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که از نهمین دوره ایران فارما حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده تخصصی حضور یابند.

حضور پررنگ مقامات و مسئولان ارشد در ایران فارما

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه همچون سال‌های گذشته، سفرا تا کاردار های اقتصادی کشورهای مختلف در این رویداد حضور خواهند داشت بیان کرد: پس از مراسم افتتاحیه، جلساتی با سفراء و جلسات B2B برگزار می‌شود. برنامه‌های ایران استیج، ایران فارما کانکت و ایران فارما آکادمی نیز برگزار خواهند شد که شامل مباحث آموزشی، دانشجویی و ارتقاء ارتباطات شرکت‌های بازرگانی و توسعه صنعت است؛ این برنامه‌ها نسبت به سال گذشته اهمیت بیشتری یافته‌اند.

ایران فارما 1403؛ پلی به سوی آینده‌ای درخشان در داروسازی

عبده زاده با اشاره به برنامه خبری هیئت مدیره سندیکا با حضور مسئولان و اصحاب رسانه اضافه کرد: برای نهمین دوره ایران فارما، از وزیر بهداشت، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر صمت، معاون اول ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس به ویژه کمیسیون بهداشت و درمان و خبرنگاران حوزه سلامت دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: به طور کلی امسال تمامی اعضای زنجیره تأمین دارو، از قانون‌گذاران و مجریان تا تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان، زیر یک سقف گرد هم خواهند آمد و هدف نهمین نمایشگاه ایران فارما افزایش همکاری و هماهنگی بیشتر برای تأمین پایدار دارو و توسعه استراتژی‌های صادرات دارو است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در این رویداد به صورت ویژه مورد توجه و حمایت قرار گرفته اند تاکید کرد:یک بخش کامل به صورت رایگان به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها اختصاص داده شده است تا از فعالیت‌های این شرکت‌ها حمایت شود و به رشد و ارتباط آن‌ها کمک کند.

هدایت نسل جدید داروسازان به سمت صنعت داروسازی

عبده زاده با اشاره به جزئیات برنامه های در نظر گرفته شده برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر این رویداد بزرگ دارویی کشور بیان داشت: در ایران فارما استیج، ما دستگاه‌های ویژه‌ای برای مراکز رشد تهیه کرده‌ایم که در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. همچنین بخش ایران فارما بریج را داریم که به ایجاد ارتباط بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها با صنعت می‌پردازد. یکی از برنامه‌های جدیدی که امسال جزئیات آن اعلام خواهد شد، فارما آکادمی است.

ایران فارما 1403؛ پلی به سوی آینده‌ای درخشان در داروسازی

وی اضافه کرد: این برنامه با هدف تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت به عنوان یک رویداد مستقل راه‌اندازی می‌شود تا به عنوان پشتوانه‌ای برای صنعت داروسازی عمل کند. اعتقاد ما بر این است که بازار داروخانه به حد اشباع رسیده و تلاش می‌کنیم نسل جدید داروسازان را به سمت صنعت داروسازی و صنایع وابسته هدایت کنیم تا آن‌ها بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند و به عنوان پشتوانه‌ای برای این صنعت فعالیت کنند.

این داروساز افزود: در ادامه، پنل‌های تخصصی متعددی در حوزه‌های قیمت‌گذاری، سرمایه‌گذاری، سیاست‌گذاری و دیگر موارد مرتبط برگزار خواهد شد. همچنین سخنرانی‌های مختلفی در زمینه‌های هوش مصنوعی، علوم اجتماعی و سایر حوزه‌ها ارائه می‌شود.

دعوت به سرمایه‌گذاری خارجی و نوسازی صنعت در ایران فارما

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین محور برگزاری ایران فارما چیست؟ گفت: ما در این رویداد 2 هدف عمده را دنبال می‌کنیم. ابتدا، توسعه صادرات که به عنوان هدف اصلی تعریف شده است.

وی اضافه کرد: موضوع صادرات در برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری شده است؛ به طوری که در آن برنامه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش ۲ میلیارد دلار در طول چهار در نظر گرفته شده است که حداقل یک میلیارد دلار آن به دارو اختصاص دارد. این مهم نیز به طور حتم با تاکید بر دستیابی به تراز تجاری مثبت انجام خواهد شد.

ایران فارما 1403؛ پلی به سوی آینده‌ای درخشان در داروسازی

عبده زاده با اشاره به هدف دوم از برگزاری ایران فارما 2024 ادامه داد: پیام ما به شرکت‌های خارجی روشن است؛ ما از سرمایه‌گذاری در ایران برای توسعه، بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی استقبال می‌کنیم. همچنین با توجه به توسعه دانش داروسازی و عمق این صنعت در کشور، شرکت‌های داروسازی توانمندی انتقال دانش فنی در حوزه تخصصی را دارند. بنابراین شرکت‌هایی که مشتاق همکاری هستند، به ویژه از کشورهای همسایه که با آن‌ها رابطه داریم، می‌توانند در انتقال دانش فنی و تولید مشترک برون‌مرزی با ما مشارکت داشته باشند.

این داروساز به درخواست داروسازان از دولت چهاردهم در آستانه ایران فارما پرداخت و گفت: از دولت تازه‌نفس چهاردهم درخواست داریم که با ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از زیرساخت‌های صنعت دارو، به ما در تحقق این اهداف کمک کند. بنابراین این پیام کلی ما است.

بررسی مسائل قیمت‌گذاری دارو و پوشش بیمه‌ای

عبده زاده با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی از جمله پرداخت به موقع مطالبات داروسازان در پنل‌ های مختلف ایران فارما مطرح خواهد شد تصریح کرد: موضوع مطالبات، در پنل کارگروه‌ها و با حضور وزیر محترم بهداشت و نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گر مورد بحث قرار خواهند گرفت. متاسفانه امروز چالش اصلی ما موضوع نقدینگی است که به طور گسترده بر آن تمرکز داریم.

وی اضافه کرد: همچنین، چالش‌های مرتبط با قیمت‌گذاری دارو و پوشش بیمه‌ای نیز از دیگر موضوعات مهمی هستند در رویداد ایران فارما به آن ها نیز خواهیم پرداخت. علاوه بر این، در برنامه توسعه هفتم، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم به عنوان یک مسئله کلیدی مطرح شده که این کاهش نباید منجر به تعطیلی صنعت داروسازی و عدم پرداخت هزینه‌های واقعی به تولیدکنندگان شود؛ چرا که در شرایط تورمی، این اقدام ممکن است به ورشکستگی صنعت منجر شود. بنابراین، سازمان‌های بیمه‌گر و دولت باید تأمین بودجه کافی را تضمین کنند.

ایران فارما 1403؛ پلی به سوی آینده‌ای درخشان در داروسازی

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: همچنین بودجه طرح دارویار و سازمان‌های بیمه‌گر باید به‌طور واقعی دیده شود و با هدف‌گذاری‌های برنامه هفتم توسعه همسو گردد. علاوه بر این، تفکیک حساب‌های دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای برگرداندن مطالبات شرکت‌ها و تخصیص منظم بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست های ایران فارما مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

وی افزود: امروز، صنعت دارو به شدت نیازمند یک رویکرد منظم و هماهنگ در پرداخت مطالبات به سازمان‌های بیمه‌گر و تأمین زنجیره‌ای کارآمد است. این زنجیره، همانند یک گروه موسیقی، باید هر بخش به‌طور دقیق و هماهنگ وظیفه خود را انجام دهد. بنابراین کوچک‌ترین ناهماهنگی می‌تواند به عواقب جدی از جمله کمبود دارو و آسیب به سلامت مردم منجر شود.

چالش کاهش سودآوری و بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاران

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره پیگیری مشکلات صنعت دارو در نهمین دوره ایران فارما گفت: برای توسعه و بازسازی صنعت دارو، حقیقت این است که به سرمایه‌گذاری سالانه حداقل معادل ۲۵۰ میلیون دلار در بخش بازسازی ماشین‌آلات نیاز داریم و این فرآیند باید به‌صورت مداوم و به‌مدت حداقل پنج سال انجام شود. نکته مهم این است که این سرمایه‌گذاری‌ها صرفاً از طریق تسهیلات نخواهد بود. ما قصد نداریم برای تهیه قطعات و ماشین‌آلات وام‌هایی با نرخ سود بالا دریافت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر مطالبات ما به‌موقع پرداخت شود، نیازی به اخذ وام ۳۰ درصدی نخواهیم داشت ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که فرآیند بازسازی صنعت حدود ۴ تا ۵ سال طول بکشد. برای دستیابی به تراز تجاری مثبت، شرکت‌های ما باید به‌علاوه جنبه‌های GMP داخلی وزارت بهداشت، بتوانند گواهینامه‌های GMP کشورهای اروپایی و مقصد صادراتی را نیز کسب کنند تا در عرصه صادرات موفق شوند.

دارو

عبده زاده تاکید کرد: این امر مستلزم سرمایه‌گذاری است که البته بخشی از آن می‌تواند از طریق تسهیلات و وام تأمین شود. اما در نهایت، صنایع داروسازی باید به سودآوری برسند تا از عهده این سرمایه‌گذاری‌ها برآیند.به طور کلی در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاران در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانند سودی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کسب کنند. به همین دلیل، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی که حاشیه سود آن در چند ماه اخیر به ۱۸ درصد کاهش یافته، وجود ندارد.

این داروساز با اشاره به اینکه لازم است سودآوری به صنعت دارو بازگردانده شود تا بتوان سرمایه‌گذاران را جذب و به توسعه این صنعت ترغیب کرد تصریح کرد: در سال‌های اخیر، سودآوری در صنعت داروسازی به حدی کاهش یافته که این موضوع به چالشی جدی برای توسعه و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: به‌علاوه، معضل خروج نخبگان نیز به شدت احساس می‌شود. زمانی که درآمد کافی وجود ندارد، نمی‌توان نیروی متخصص را جذب یا حفظ کرد. مثلاً وقتی متخصصان داروسازی در کشورهای دیگر ۵۰۰۰ دلار درآمد کسب می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که با حقوقی معادل ۱۰۰۰ دلار در اینجا بمانند. این باعث می‌شود که آنها به فکر مهاجرت بیفتند.

عبده زاده در پایان گفت: این وضعیت نتیجه سیاست‌گذاری‌های نادرست و نحوه قیمت‌گذاری نامناسب است که به صورت غیرمستقیم بر خروج نخبگان تأثیر می‌گذارد. برای رفع این مشکل، بازنگری در سیاست‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای جذب و حفظ نیروهای متخصص ضروری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا