بازارسخت‌افزارسیستم‌عاملفناوریفناوری های نوینفیدفید برترفین تک و فناوری

انقلاب هوش مصنوعی؛ تسلط بر 60 درصد از بازار رایانه‌ 2027

افزایش تقاضا برای کاربردهای مبتنی بر هوش مصنوعی موجب شده است که رایانه‌ های مجهز به این فناوری در بخش‌ های مختلف مصرفی و حرفه‌ ای جایگاه ویژه‌ ای پیدا کنند. پیش‌ بینی می‌ شود تا سال ۲۰۲۷، این نوع رایانه‌ ها ۶۰ درصد از کل بازار فروش رایانه‌ های شخصی را به خود اختصاص دهند.

این رشد قابل‌ توجه به دلیل نیاز روزافزون به محاسبات پیشرفته و عملکرد بهینه‌ تر در سیستم‌ های خودکار، دستگاه‌ های هوشمند خانگی و کاربردهای اینترنت اشیا است که نشان‌ دهنده تحولی مهم در صنعت رایانه‌ ها است.

به‌روزترین‌ها| افزایش تقاضا برای برنامه‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) باعث محبوبیت روزافزون رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی در هر دو بخش مصرف‌کننده و حرفه‌ای شده است. بر این اساس، انتظار می‌رود این روند در سال‌های آینده ادامه یابد و رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی سهم بسیار بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

براساس داده‌های ارائه‌شده توسط AltIndex، پیش‌بینی می‌شود که رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷، ۶۰ درصد از فروش رایانه‌های شخصی یعنی سه برابر بیشتر از سهم آنها در سال جاری را تشکیل دهند.

رایانه های هوش مصنوعی محبوب مالکان خانه های هوشمند

این گزارش بیان می‌کند که این دستگاه‌ها در سال ۲۰۲۴ به طور گسترده‌ای محبوب شدند و چندین روند مختلف در حال ایجاد این رشد است. با تکیه بیشتر صنایع بر محاسبات لبه‌ای (Edge Computing)، رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی به‌عنوان راه‌حل مناسب برای بهبود عملکرد سیستم‌های خودکار، دستگاه‌های خانه هوشمند و کاربردهای اینترنت اشیا (IoT) معرفی می‌شوند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها برای افزایش بهره‌وری و انجام کارهایی مانند یادگیری ماشین، تحلیل داده‌ها و کارهای خلاقانه به این رایانه‌ها روی آورده‌اند. افزایش استفاده از برنامه‌های کاربردی تولیدی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز تقاضا برای این دستگاه‌ها را تقویت کرده است. با جستجوی بیشتر کاربران برای رایانه‌های مجهز به این تکنولوژی، پیش‌بینی می‌شود که میزان حمل‌ونقل سالانه این دستگاه‌ها در سال‌های آینده به شدت افزایش یابد.

رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۹ درصد از کل فروش رایانه‌ها را تشکیل خواهند داد. با توجه به افزایش خرید این دستگاه‌ها توسط کاربران بخش‌های مصرف‌کننده و تجاری، پیش‌بینی می‌شود که این رقم سه برابر شده و تا سال ۲۰۲۷ به ۶۰ درصد برسد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که فروشندگان رایانه تا سال ۲۰۲۸ تعداد ۲۰۵ میلیون دستگاه رایانه مجهز به تکنولوژی را به فروش خواهند رساند، که این رقم چهار برابر بیشتر از سال جاری است.

نقش هوش مصنوعی بر افزایش فروش تولیدکنندگان رایانه

رایانه Lenovo Yoga Book 9i، که در ژوئن سال گذشته عرضه شد، اولین رایانه مجهز به هوش مصنوعی بود که به طور گسترده شناخته شد. با این حال، این محصول تنها شروعی برای روند گسترده‌تر ادغام قابلیت‌های این تکنولوژی در رایانه‌ها بود.

با تشکر از غول‌های فناوری مانند NVIDIA، اینتل و AMD، که شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و ویژگی‌های دیگر قابلیت هوش مصنوعی را به پردازنده‌ها و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) خود اضافه کرده‌اند، تعداد بیشتری از رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی تولید شده‌اند. رایانه‌های Copilot+ مایکروسافت نیز از آخرین نمونه‌های این روند هستند.

افزایش تقاضا برای این دستگاه‌ها و رشد سه‌رقمی حمل‌ونقل آنها، به بهبود صنعت رایانه پس از سه سال کاهش فروش کمک خواهد کرد.

طبق یک نظرسنجی از Statista Market Insights، انتظار می‌رود که درآمد جهانی فروش رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۴ به ۲۲۰ میلیارد دلار برسد، که این رقم هنوز ۱۰ میلیارد دلار کمتر از سه سال پیش است. با این حال، داده‌های Statista نشان می‌دهد که هزینه سالانه برای خرید رایانه‌های جدید در چهار سال آینده ۲۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۸ به ۲۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید و رایانه‌های مجهز به هوش مصنوعی نقش قابل توجهی در این رشد خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا