اخبار برگزیدهبازارسلامتفیدفید برتر

بررسی چالش‌های صادرات دارو؛ از مجوز سازمان غذا و دارو تا تعهدات ارزی

نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما با هدف همگرایی فعالان صنعت دارو و افزایش صادرات دارو برگزار شد. در این نمایشگاه ۷۳۷ شرکت از جمله ۳۲۳ شرکت خارجی حضور داشتند و فرصت‌هایی برای ارتباط دانشجویان و اساتید با تولیدکنندگان فراهم شد.

به‌روزترین‌ها| نشست خبری هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران امروز ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ در نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما برگزار شد. این نشست با حضور محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و عباس کبریایی زاده عضو هئیت مدیره این سندیکا برگزار شد.

عبده‌زاده در خصوص این رویداد گفت: نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما با استقبال گسترده شرکت‌های تخصصی دارویی همراه بود و شاهد حضور پررنگ دانشجویان، اساتید، تولیدکنندگان و سایر دست‌اندرکاران صنعت دارو در این نمایشگاه بودیم.

وی همچنین به تعداد شرکت‌های دارویی حاضر اشاره کرد و افزود: در این دوره از نمایشگاه، ۷۳۷ شرکت دارویی شرکت کرده‌اند که از این تعداد، ۳۲۳ شرکت خارجی بوده‌اند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به حضور مقامات و مدیران وزارت صمت و وزارت بهداشت در این رویداد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این مسئولان ضمن حضور در نمایشگاه، از غرفه‌های تولیدکنندگان و شرکت‌های دارویی بازدید کرده‌اند.

وی درباره شعار امسال نمایشگاه نیز اظهار داشت: این نمایشگاه با هدف تقویت همگرایی و هم‌افزایی فعالان صنعت دارو و بهبود دسترسی مردم به داروهای با کیفیت و همچنین افزایش صادرات طراحی شده است.

عبده زاده در خصوص بودجه سال آینده صنعت دارو تأکید کرد: بودجه سال آینده باید واقع‌بینانه تنظیم شود و قیمت‌گذاری داروها نیز با توجه به نرخ تورم و در همکاری با شرکت‌های بیمه به صورت ماهیانه مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین وی اعلام کرد: با توجه به برگزاری نماز جمعه در مصلی امام خمینی (ره)، نمایشگاه ایران فارما فردا از ساعت ۱۵ الی ۲۲ برگزار خواهد شد.

استقبال دانشجویان داروسازی از ایران فارما
در ادامه عباس کبریایی‌زاده به حضور گسترده دانشجویان، اساتید و شرکت‌های دارویی در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در جریان برگزاری این نمایشگاه فرصت‌های خوبی برای دانشجویان داروسازی فراهم شده تا بتوانند با دیدگاه‌های روشن‌تری درباره آینده شغلی خود تصمیم بگیرند.

وی همچنین افزود: در یکی از نشست‌های برگزار شده، بیش از ۲۰۰ دانشجوی داروسازی از سراسر کشور حضور داشتند و اساتید و تولیدکنندگان در مورد آینده شغلی این رشته با آنان صحبت کردند.

کبریایی‌زاده درباره بازدید دانشجویان از غرفه‌های شرکت‌های دارویی نیز گفت: دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های داروسازی سراسر کشور در نمایشگاه حضور دارند و بازدید از غرفه‌های شرکت‌های دارویی یکی از برنامه‌های اصلی برای آنان است.

چالش‌های انتقال مالی و رفع تعهدات ارزی
عبدالله پور عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، در خصوص مشکلات صادرات دارو اظهار داشت: برای صدور هر نوع دارویی از ایران به دیگر کشورها، ابتدا باید سازمان غذا و دارو مجوز لازم را صادر کند.

این داروساز اضافه کرد: اگر در داخل کشور کمبود دارویی وجود داشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز صادرات برای آن صادر نمی‌کند، که همین موضوع یکی از موانع مهم در صادرات دارو به شمار می‌آید.

وی همچنین به مشکل دیگری اشاره کرد که مربوط به انتقال پول است و ادامه داد: علاوه بر این، موضوع رفع تعهدات ارزی نیز چالشی جدی برای بسیاری از شرکت‌های داروسازی محسوب می‌شود. از دیگر چالش‌ها می‌توان به قوانین و استانداردهای متفاوت واردات دارو در کشورهای مقصد اشاره کرد.

عبدالله پور تصریح کرد: اگرچه ایران پتانسیل خوبی در زمینه صادرات دارو دارد، اما سهم کشور از صادرات دارو به برخی کشورها کمتر و به برخی دیگر بیشتر است که این موضوع به قوانین و مقررات غذا و داروی کشورهای مقصد بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا