اقتصاد ایرانبازار

رشد 14درصدی فولاد خوزستان در تأمین بازار داخلی طی 7 ماه

در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۳، شرکت فولاد خوزستان با وجود چالش‌های شدید محدودیت برق، موفق شد تأثیر قابل توجهی در بازار داخلی داشته باشد. علی‌رغم از دست دادن ۷۵۰ هزار تن از ظرفیت تولید، تعهد خود را به مشتریان داخلی حفظ کرد.

به گزارش به‌روزترین‌ها، فولاد خوزستان در این مدت، ۱٬۴۱۱٬۹۰۰ تن از محصولات خود از جمله شمش فولادی، تختال و آهن اسفنجی را به بازار داخلی عرضه و از طریق تالار صنعتی بورس کالا به فروش رساند. این حجم فروش نشان‌دهنده رشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به سال گذشته است، علی‌رغم اینکه این شرکت تحت فشار شدید ناشی از محدودیت‌های طاقت‌فرسای برق قرار داشت. فولاد خوزستان به واسطه این محدودیت‌ها نزدیک به ۱۸.۷ درصد از کل ظرفیت سالانه خود را از دست داد.

توسعه‌های استراتژیک این شرکت از جمله بهره‌برداری از مگامدول احیاء مستقیم زمزم ۳، به امکان‌پذیری رشد تولید آهن اسفنجی و تأمین پایدار بازار داخلی کمک کرد. این حرکت استراتژیک نه تنها تاب‌آوری فولاد خوزستان را افزایش داد بلکه تعهد آن را به بازار داخلی تقویت نمود.

همچنین، فولاد خوزستان با وجود این بحران‌ها، به‌عنوان رهبر بازار شمش فولادی کشور جایگاه خود را حفظ کرد. در این مدت ۳,۹۳۰,۲۳۸ تن شمش در بورس معامله شد که سهم فولاد خوزستان ۶۵۹,۶۰۰ تن، معادل ۱۶.۸ درصد از کل بود.

در بحبوحه چالش‌ها، استراتژی تمرکز بر تولید آهن اسفنجی بود و این استراتژی به افزایش چشمگیر ۱۶۰ درصدی در معاملات آهن اسفنجی منجر شد که به ۵۲۱,۳۰۰ تن رسید. کل معاملات آهن اسفنجی و بریکت در ۷ ماهه نخست سال جاری به ۶,۸۷۶,۰۵۰ تن رسید که سهم ۷.۶ درصدی فولاد خوزستان را نشان می‌دهد.

برای نخستین بار، فولاد خوزستان در بازار آهن اسفنجی جایگاه خود را مستحکم کرد و گروه فولاد خوزستان با مجموع ۱,۴۴۰,۱۵۰ تن معامله در بورس، ۲۰.۹ درصد از بازار را در اختیار داشت. در زمینه تختال، فولاد خوزستان با تأمین ۲۳۱ هزار تن نیاز داخلی، سهم ۲۸.۷ درصدی در معاملات بورس کالا داشت.

این دستاوردها، با وجود محدودیت‌های برق، نشان می‌دهد که فولاد خوزستان چگونه به تعهدات خود پایبند بوده است. با این حال، نیاز به توجه به این مسئله که محدودیت‌های انرژی می‌تواند در بلندمدت به صنایع بزرگ آسیب بزند، برجسته است. بنابراین، رفع این محدودیت‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است تا این شرکت بزرگ بتواند در فصل سرد پیش رو برنامه تولیدی عقب‌افتاده خود را جبران کند و با محدودیت‌های گاز مواجه نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا