اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانبازارخودرو

معاون سایپا: عرضه خودرو در بورس، تجربه‌ای ناموفق

آقاطاهریان معاون بازاریابی و فروش سایپا بیان کرد: عرضه خودرو در بورس نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ‌کجای دنیا مرسوم نیست. بنابراین این روش به زیان مصرف‌کنندگان واقعی منجر شده و تنها راه‌حل، افزایش تولید و عرضه مستمر خودروهاست.

به گزارش به‌روزترین‌ها؛ مهدی آقاطاهریان معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در خصوص عرضه خودرو در بورس گفت: عرضه خودرو در بورس نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ‌کجای دنیا مرسوم نیست. همچنین مسأله عرضه خودرو یکی از موضوعات پیچیده و حساس است و باید بر اساس شرایط معینی انجام شود.

به گفته وی تجربه فروش خودرو در بورس، منجر به زیان مصرف‌کنندگان واقعی شد و تفاوت قیمت کارخانه و بازار را تا ۵۵ درصد افزایش داد.

آقاطاهریان اضافه کرد: این افزایش قیمت اگر با همان حجم تولید فعلی در چند مرحله به تولیدکنندگان داخلی داده می‌شد، نه تنها از توقف تولید جلوگیری بلکه شرایط بهتری نیز برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شد.

وی همچنین با اشاره به ترس از بروزرسانی قیمت‌ها عنوان کرد: قانون به صراحت شرایط قیمت‌گذاری را روشن کرده و لازم است هر شش ماه مطابق با صورت‌های مالی خودروسازان قیمت‌ها تعدیل شوند. بنابراین تنها راه برای تنظیم بازار خودرو، افزایش عرضه و ایجاد رقابت در بازار است، به ویژه در بازار خودروهای بالای یک میلیارد تومان که در حال حاضر این امر به وقوع می‌پیوندد و شرکت‌ها مجبور به پیشنهاد فروش اقساطی این محصولات هستند.

آقاطاهریان به اهمیت تصمیم‌گیری بر پایه نظرات کارشناسی و همکاری تمامی تولیدکنندگان داخلی در حوزه تنظیم بازار خودرو اشاره کرد و اذعان داشت: روش‌های کنونی مانند قرعه‌کشی و اولویت‌بندی، تاکنون نتوانسته‌اند مشکل تنظیم بازار را حل کنند. این روش‌ها پیام ناامیدی از عرضه مستمر را به بازار منتقل می‌کنند و تنها راه واقعی برای حل این معضل، افزایش تولید و توزیع مستمر همراه با حذف واسطه‌ها است.

معاون بازاریابی و فروش سایپا از تمامی دلسوزان صنعت خودروسازی خواست تا با جلوگیری از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی به پرهیز از آسیب رساندن بیشتر به این صنعت کمک کنند.

وی همچنین بر اهمیت تدوین استراتژی‌های موثر و جامع با هدف بهبود وضعیت بازار خودرو و حمایت از تولیدات داخلی تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا