اخبار برگزیدهاقتصاد ایرانخودرو

قطعه‌سازان در بند مطالبات معوق و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

نجفی‌منش رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: مشکل اصلی قطعه‌سازان در شرایط فعلی کمبود نقدینگی است. تولید انجام شده اما مطالبات پرداخت نشده است و انتظار داریم دولت و سیستم بانکی با تعویق مطالبات و تسهیل مالی، از تولیدکنندگان حمایت کنند.

به‌روزترین‌ها| صنعت قطعه‌ به عنوان یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید خودرو، این روزها با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ از کمبود نقدینگی و مشکلات در تأمین مالی گرفته تا موانع ناشی از تعطیلی‌های اخیر به دلیل بحران‌های انرژی و آلودگی هوا.

تولیدکنندگان قطعات خودروی کشور با فشارهای فزاینده‌ای روبه‌رو هستند که می‌تواند تأثیر مستقیم بر تولید خودرو و معیشت کارکنان این حوزه داشته باشد. در این میان، انتظار می‌رود بانک‌ها، دولت و سایر نهادهای مرتبط با صنعت، به موقع برای حل این بحران‌ها اقدام کنند.

کمبود نقدینگی، بزرگ‌ترین چالش قطعه‌سازان

محمدرضا نجفی‌منش رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور درباره مشکلات شب عید قطعه‌سازان به به‌روزترین‌ها گفت: بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان در شرایط فعلی، معضل نقدینگی است. این شرکت‌ها تولید انجام داده‌اند و محصولات خود را به دست خودروسازان رسانده‌اند، اما هنوز موفق به دریافت مطالبات خود نشده‌اند. اگر بتوانیم این مسئله را برطرف کنیم و نقدینگی قطعه‌سازان تأمین شود، این می‌تواند بزرگ‌ترین عیدی برای آنان باشد.

قطعه‌سازان در بند مطالبات معوق و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

وی با اشاره به نیاز شدید قطعه‌سازان در ماه‌های پایانی سال به منابع مالی افزود: در این ماه، قطعه‌سازان ملزم به پرداخت چند برابری هزینه‌های جاری از جمله حقوق بهمن‌ماه، حقوق اسفندماه، عیدی، پاداش و بازخرید سوابق کار هستند. تمامی این موارد نیازمند نقدینگی زیادی است، در حالی که قطعه‌سازان عمدتاً با عدم پرداخت به‌موقع مطالبات خود روبه‌رو هستند و اگر این مطالبات را به موقع دریافت می‌کردند برای شب عید کارکنان‌شان هم دچار مشکل نمی‌شدند.

نجفی‌منش همچنین با اشاره به اینکه نمی‌توان بخشی از نقدینگی را از طریق بانک‌ها نیز تامین کرد تأکید کرد: بانک‌ها در این شرایط، روش‌های انقباضی را در پیش گرفته‌اند و برای تسویه حساب و گردش مالی قطعه‌سازان محدودیت ایجاد کرده‌اند. انتظار می‌رود با تلاش‌ها و همکاری‌های بیشتر، این مشکلات برطرف شود تا ضمن کاهش بار مالی قطعه‌سازان، دغدغه‌های پایان سال این صنعت نیز به حداقل برسد.

قیمت‌گذاری دستوری، ریشه زیان خودروسازان و قطعه‌سازان

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور درباره راه‌حل عبور از وضعیت فعلی قطعه‌سازان و حمایت بخش خصوصی اظهار داشت: یکی از مسائل ضروری، حذف قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو است که هنوز در دست بررسی است. این سیاست باعث شده خودروسازان محصولاتشان را با ضرر و زیان به فروش برسانند، اما با رفع این مشکل، می‌توان گام بلندی برای بهبود وضعیت برداشت.

نجفی منش افزود: با این حال، این راه‌حل زمان‌بر است و اکنون نیاز است که سیستم‌های بانکی و مالی برای پشتیبانی از تولیدکنندگان وارد میدان شوند. همچنین، دولت نیز باید با توجه به مشکلات اجتناب‌ناپذیری که برای تولیدکنندگان پیش آمده و خارج از کنترل آنان بوده است، از این صنعت حمایت کند.

وی تأکید کرد: همکاری جدی دولت و سیستم بانکی می‌تواند به تسهیل گردش مالی و کاهش مشکلات تولیدکنندگان منجر شود و تأثیرات مثبت قابل‌توجهی بر صنعت خودروسازی و زنجیره تامین قطعات داشته باشد.

درخواست قطعه‌سازان برای همراهی دولت

نجفی‌منش درباره مشکلات ناشی از توقف فعالیت‌های تولیدی و انتظارات آن‌ها از دولت برای کمک به واحدهای تولیدی اظهار داشت: در مدت اخیر مقدار قابل‌توجهی تعطیلی به دلیل کمبود برق، هوای آلوده و نبود گاز داشتیم. در چنین شرایطی، حداقل انتظار ما این است که دولت مطالبات خود را به همان نسبت به تعویق بیندازد تا تولیدکنندگان بتوانند بهتر از پس مشکلات برآیند.

قطعه‌سازان در بند مطالبات معوق و سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات

وی افزود: به طور مشخص، دولت می‌تواند در مواردی مانند دریافت حق بیمه تأمین اجتماعی، مالیات، و اقساط بانکی همراهی بیشتری داشته باشد. ما نمی‌گوییم مطالبات را ببخشند، اما دادن فرصت بیشتر می‌تواند کمک بزرگی برای واحدهای تولیدی باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور همچنین به مشکلات تخصیص ارز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از کمک‌های مورد نیاز، تسریع در تخصیص ارز برای مواد اولیه و ماشین‌آلات است. این فرآیند در حال حاضر بسیار کند پیش می‌رود. انتظار داریم بانک مرکزی در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد و این کار را به موقع انجام دهد.

گفتنی است حجم مطالبات زنجیره تامین خودروسازان به 125 هزار میلیارد تومان رسیده و 50 هزار میلیارد تومان نیز مطالبات معوق صنعت قطعه‌سازی به عنوان زنجیره تامین خودروسازان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا