برقیسازی موتورسیکلتها نیازمند حمایت پایدار

در حالی که آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت، کلانشهرهایی مانند تهران را در وضعیت بحرانی قرار داده، گامهایی برای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده و جایگزینی با نسخههای برقی برداشته شده است.
امضای تفاهمنامه جدید برای جایگزینی ۲۰ هزار موتورسیکلت بنزینی با برقی، امیدهایی برای کاهش آلایندگی و صرفهجویی انرژی ایجاد کرده است. اما چالشهایی مانند فرآیند پیچیده تولید، تأمین باتری و نبود حمایتهای کافی نشان میدهد بدون تدابیر اساسی، این رؤیا همچنان در چرخه کند اجرا باقی خواهد ماند.
بهروزترینها| روز گذشته در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی نفت تفاهمنامه همکاری جایگزینی 20 هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی در کلان شهر تهران با حضور محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمدصادق عظیمیفر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، شینا انصاری، معاون رئیس جمهور، صدیقه ترابی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران و جمعی دیگر از متولیان و مدیران به منظور توسعه، نوسازی و اسقاط ناوگان موتورسیکلت برقی و اسقاط ناوگان موتورسیکلت فرسوده تهران به امضا رسید.
امضا این تفاهمنامه در شرایطی انجام شد که موتورسیکلتسازان نسبت به تولید و فروش محصولات برقی خود انتقادات بسیار فراوانی دارند، از همین رو در ادامه به برخی از چالش های این تولیدکنندگان نگاه خواهیم کرد؛
نوسازی موتورسیکلت در دست انداز
فرآیند تولید موتورسیکلت در کشور به اخذ مجوز از نهادهای ذیربط ارتباط دارد، اگر یک سازنده این وسایل نقلیه جذاب بخواهد امروز مجوزی برای تولید موتورسیکلت برقی یا بنزینی با کیفیت دریافت کند بیشتر از 6 ماه باید این روند را طی کند. این زمان مضاف بر فرآیند اخذ مجوزهای استاندارد، آماده سازی زنجیره تامین و فرآیند بومی سازی است.
براساس آمار رسمی حدود 11 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد، با در نظر داشتن فرآیند کٌند تولید موتورسیکلتهای برقی در کشور، شاید انتظار چندانی از نوسازی این وسایل نقلیه را نباید داشت.
لازم به ذکر است که طبق محاسبات انجام شده جایگزینی هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی با نسخه برقی در کشور می تواند سبب صرفهجویی سه لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر شود. دستیابی به چنین صرفه جویی نیازمند پرهیز از شوآف و تسهیل فرآیند تولید است.
معضل باتری فراموش شده است
تولیدکنندگان موتورسیکلت در کشور نیمه دوم سال گذشته خبر از توقف پروژه تولید موتورسیکلت برقی کار که با همکاری شهرداری تهران در حال انجام بود، دادند.

این تولیدکنندگان معتقد بودند که به دلیل الزام برای تامین باتری در داخل کشور و عدم موفقیت سازندگان باتری در این خصوص، پروژه تولید موتورسیکلت کار برقی ابتر ماند. سازندگان موتورسیکلت در کشور معتقد هستند که تولیدکنندگان داخلی باتری لیتیومی موفقیت چندانی در تست عملکرد محصولات شان نداشتند.
یارانه باتری عامل توسعه موتورسیکلتهای برقی
از سویی هزینه تامین باتری برای موتورسیکلتهای برقی چه تامین داخل و چه خرید خارج بسیار زیاد است؛ بنابراین متولیان باید یارانه باتری به مشتریان موتورسیکلت های برقی ارائه دهند تا تقاضا برای خرید این محصولات افزایش یابد.
گسترش و نوسازی موتورسیکلتهای برقی در کشور مشروط بر سیاست های تشویقی و استراتژی مدون دولت است. باتوجه وجود تعداد بالای موتورسیکلت فرسوده، متولیان انرژی میتوانند از محل صرفه جویی سوخت بودجه لازم برای توسعه این وسایل نقلیه را میتواند تامین کند.
موتورسیکلت برقی نیازمند حمایت جدی
سال گذشته برخی از تولیدکنندگان موتورسیکلتهای برقی از حمایتهای شهرداری تهران جهت توسعه پروژه داخلیسازی موتورسیکلت برقی کار نا امید شده بودند و دلیل را عدم پایداری سیاستهای شهرداری اعلام میکردند.
اواخر سال 1398 شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی قراردادی مشابه برای توسعه خودروهای گازسوز با گروه صنعتی ایران خودرو منعقد کرد که با گذشت حدود 6 سال از آن تفاهم نامه تاکنون توسعه چندانی برای این وسایل نقلیه رخ نداده است.
اگر متولیان انرژی و صنعتی بخواهند رفتاری مشابه برای نوسازی و توسعه موتورسیکلتهای برقی اتخاذ کنند، شاید بتوان گفت که نسبت به کاهش مصرف سوخت برای این وسایل نقلیه فرسوده نباید امیدوار بود.