اسنپ عینک واقعیت افزوده عرضه میکند!

شرکت اسنپ، سازنده محبوب اپلیکیشن اسنپچت، در نمایشگاه جهانی واقعیت افزوده (AWE 2025) اعلام کرد نسل جدید عینکهای واقعیت افزوده این شرکت با نام «Specs» سال ۲۰۲۶ به صورت تجاری عرضه خواهند شد. این حرکت، گامی مهم در راستای همگرایی دنیای دیجیتال و فیزیکی تلقی میشود.
به گزارش بهروزترینها در نمایشگاه جهانی واقعیت افزوده (AWE 2025) که در لانگ بیچ کالیفرنیا برگزار شد، شرکت اسنپ (Snap Inc.) اعلام کرد نسل آینده عینکهای واقعیت افزوده این شرکت با نام «Specs» برای نخستینبار به صورت عمومی و تجاری در سال ۲۰۲۶ روانه بازار خواهد شد. پیش از این، مدل «Spectacles 5» سال گذشته تنها در اختیار توسعهدهندگانی بود که در برنامه مخصوص ماهیانه ۹۹ دلاری شرکت میکردند.
«اوان اسپیگل» (Evan Spiegel)، همبنیانگذار و مدیرعامل اسنپ، در سخنرانی خود گفت:
«ما معتقدیم زمان تحول بزرگ رایانش، با تلفیق طبیعی تجربیات دیجیتال و دنیای واقعی فرا رسیده و بیصبرانه منتظریم تا Specs جدید را سال آینده برای عموم عرضه کنیم.»
به گفته اسپیگل، Specs، نخستین عینک واقعیت افزوده این شرکت برای عموم مردم خواهد بود و «پیشرفتهترین کامپیوتر شخصی جهان» لقب گرفته است.
اگرچه مشخصات جزئی این عینک هنوز افشا نشده ولی اسنپ اعلام کرده که Specs از «لنزهای شفاف» برای ترکیب تجربهی دیجیتال و دنیای واقعی بهره میبرد. همچنین، این شرکت طی ۱۱ سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار روی فناوری عینکهای واقعیت افزوده سرمایهگذاری کرده است.
سایر اعلامهای اسنپ در AWE 2025:
- نسخه جدید سیستم عامل Snap OS، با یکپارچگی عمیق با هوش مصنوعی OpenAI و Gemini گوگل کلاد معرفی شد.
- ابزارهای جدید برای توسعهدهندگان شامل اپلیکیشن مدیریت ناوگان (Fleet Management)، حالت راهنمایی (Guided Mode) و هدایت هوشمند (Guided Navigation).
- پشتیبانی از WebXR طی ماههای آینده به مرورگرها اضافه خواهد شد.
- همکاری اسنپ با شرکت Niantic Spatial برای بهرهگیری از سیستم موقعیتیابی بصری و ساخت نقشه هوشمند جهانی در Lens Studio و Specs.
این تحولات نشان میدهد اسنپ به دنبال تبدیل شدن به یک پلتفرم کلیدی در حوزه واقعیت افزوده و رایانش فضایی هوشمند است و با ورود به بازار عمومی، عینکهای AR برای طیف جدیدی از کاربران در دسترس قرار خواهد گرفت.