توسعه نفوذ فن‌آوري اطلاعات بين مردم بايد از كودكان آغاز شود

استاد دانشگاه:
اسلام ناظمي ـ استاد دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آموزش در سطح همگاني را يكي از راهكارهاي افزايش ضريب نفوذ فن‌آوري اطلاعات در بين مردم دانست و گفت: آموزش فن‌آوري اطلاعات در سطح عموم بايد از سطح كودكان شروع شود.
او ادامه داد: طبق استانداردهاي بين‌المللي براي كودكان هشت تا 12 سال آموزش تحت عنوان E – kids تعريف شده تا از اين سن با كاربري رايانه آشنا شوند.
وي با بيان اينكه سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور برنامه‌اي مشابه براي كودكان را براي اجرا مصوب كرده است، افزود: تمركز توسعه نفوذ فن‌آوري اطلاعات بين آحاد مردم را بايد از كودكان كه كاربران آينده درسطوح عمومي و تخصصي هستند آغاز كرد و پيش‌بيني آموزش به اين گروه در سنين بالاتر مي‌تواند از ديگر برنامه‌هاي اين حوزه باشد.
اين كارشناس معتقد است: در مرحله بعد بايد مردم عامه كه خدمات شهري به منظور ارائه به آنان تهيه مي‌شود نيز آموزش ببينند. ثابت شده است كه بدون آموزش‌هاي اوليه برخي از شهروندان توان استفاده از خدمات الكترونيكي را ندارند البته اگر آموزش به كودكان به درستي و براي عموم صورت بگيرد آموزش كودكان به والدين ارزانترين و در دسترس‌ترين نوع آموزش به بزرگسالاني است كه بايد قبوض را به صورت الكترونيكي پرداخت كنند.
اين استاد دانشگاه درباره كافي بودن زيرساخت‌هاي موجود براي گسترس IT به تلاش‌هاي هرچند ناكافي كه تاكنون صورت گرفته است اشاره و اظهار كرد: در ايران تلاشي براي ايجاد زيرساخت‌هاي مورد نياز انجام شد اما به دليل تحريم‌هايي كه عليه كشور وجود دارد، سرعت خوبي نداشته است و جاي كار بسيار دارد.
او تصريح كرد: از طرفي شركت‌هايي كه در زمينه عرضه پهناي باند تبادل اطلاعات سرويس مي‌دهند، چون اين كار بايد از كانال شركت مخابرات انجام شود، محدوديت‌هايي دارند. همچنين استفاده از اينترنت به صورت ماهواره‌يي در كانال‌هاي عريض هنوز عمومي نشده و فقط در انحصار دولت است.
وي خاطر نشان كرد: دولت با تمام محدوديت‌هايي كه داشته و دارد تمام تلاش خود را كرده تا سرويس‌هاي مورد نياز را ارائه دهد اما اين حد مطلوب نيست زيرا هنوز در برخي از مناطق تهران امكان ارائه سرويس ADSL وجود ندارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا