كاهش فروش موبايل در فصل اول سال 2009

به گزارش گروه اخبار خارجيي  موبنا به نقل از سافت پديا ، كاهش 6/8 درصدي فروش گوشي در فصل اول امسال در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل برآورد شده زيرا در فصل اول سال 2008، 1/269 ميليون دستگاه گوشي به فروش رسيده بود.
اما فروش گوشي‌هاي هوشمند در فصل اول سال 2009 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با 7/12 درصد رشد همراه بوده و 4/36 ميليون دستگاه گوشي هوشمند به فروش رسيده است.
البته نشانه‌هايي از بهبود در بازارهايي چون آمريكاي شمالي و چين در اين زمان مشاهده شده اما بر اساس گزارش گارتنر طي سه ماهه زمستان بيش‌ترين ميزان كاهش فروش از سال 2001 تاكنون به ثبت رسيده است.
به گفته مدير تحقيقات بازار موبايل گارتنر اين اولين بار است كه ميزان فروش گوشي در فصل اول سال كاهش مي‌يابد.معمولا در فصل اول هر سال بيش‌ترين ميزان فروش گوشي به ويژه در آسيا – اقيانوسيه ثبت مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، در طول اولين فصل سال 2009 ميلادي نوكيا باز هم عنوان برترين توليدكننده موبايل را به خود اختصاص داد. در حالي كه سهم اين شركت در اين مدت از 1/39 درصد به 2/36 درصد كاهش يافته است.
سامسونگ نيز جايگاه دوم را به خود اختصاص داد و در اين مدت توانسته 4/51 ميليون دستگاه گوشي به فروش برساند.در همين دوره سوني اريكسون هم جايگاه چهارم خود را به موتورولا واگذار كرده است.
نوكيا همچنين در بازار گوشي‌هاي هوشمند هم عنوان برتر را از آن خود كرد، با اين حال ميزان سهمش از 1/45 درصد در فصل اول 2008 به 2/41 درصد رسيده است.
از سوي ديگر رشد اپل و RIM در خور توجه بوده است. شركت كانادايي RIM ميزان سهم خود را در بازار گوشي‌هاي هوشمند در فصل اول 2009 از 3/13 به 9/19 درصد رسانده و سهم اپل هم از 3/5 درصد به 8/10 درصد رسيده است.
البته كاربردها و سرويس‌هايي كه براي گوشي‌هاي هوشمند ارايه مي‌شود در افزايش سهم و ميزان فروش اين گوشي‌ها موثر بوده است. بيش‌ترين ميزان رشد فروش گوشي‌هاي هوشمند در سه ماهه اول سال جاري ميلادي به گوشي‌هاي مجهز به صفحه نمايش لمسي اختصاص يافت. كاربردها و سرويس‌هايي همچون موسيقي، ايميل و مرورگر اينترنت نيز ميزان فروش و محبوبيت گوشي‌هاي هوشمند را افزايش داد.
135/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا