” برنامه هاي موسوي براي فاوا “

برنامه‌هاي ميرحسين براي فاوا
برنامه ميرحسين موسوي در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات منتشر شد.
فناوران – متن كامل برنامه اقتصادي ميرحسين موسوي ديروز منتشر شد كه در اين برنامه، سرفصلي با عنوان «برنامه دولت الكترونيك، ابزاري براي تحقق عدالت، آزادي و افزايش كارايي» به فناوري اطلاعات و ارتباطات اختصاص يافته است.
برنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات ميرحسين موسوي به اين شرح است:
«برنامه دولت الکترونيک ابزاري براي تحقق عدالت، آزادي و افزايش کارآيي
در جهان كنوني شاهد تحولي عظيم به نام انقلاب انفورماتيك هستيم كه اطلاعات يعني گران‌سنگ‌ترين سرمايه ملل، از انحصار وابستگان به قدرت خارج و به طور برابر در اختيار همگان قرار گرفته است.
پس از پايان جنگ تحميلي و در دو مقطع سال‌هاي نخست دهه هفتاد و سپس در ابتداي دهه هشتاد خيزشي براي به‌كارگيري اين فناوري در كشور ما ايجاد شد كه خيزش اول به دليل اتكاي بيش از حد به شركت‌هاي دولتي و توجه نداشتن به بخش خصوصي و خيزش دوم نيز با روي کارآمدن دولت نهم ابتر ماند.
تجربيات جهاني نشان داده است كه اكسير توسعه عموم كشورهاي جهان نظير مالزي، هند و كره، فناوري اطلاعات و ارتباطات بوده است و ما اطمينان داريم جمهوري اسلامي ايران با توانمندي‌هاي انساني و سرمايه‌هاي اجتماعي- فرهنگي و ديني بي‌نظير خود مي‌تواند طرحي نو از كارآمدي و رشد را در جهان با استفاده از اين سرمايه‌ها و فناوري اطلاعات ترسيم كند.
بدون جريان آزاد اطلاعات و استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات موارد زير بي‌معني و شعارهاي غيرعملي خواهد بود:
– سخن گفتن از آزادي بيان بدون توجه به گسترش زيرساخت‌هاي ارتباطي و گسترش دسترسي همه‌جانبه مردم به اطلاعات
– مبارزه با فساد مالي و ايجاد شفافيت در فعاليت‌هاي دولتي بدون برخورداري از نظام اداري كارآمد و چابك مبتني بر فناوري روز
– كاهش ترافيك و سفرهاي غيرضروري، آلودگي هوا در شهرها و تصادفات جاده‌اي
– افزايش بهره‌وري در صنعت و كشاورزي و خدمات
چگونه مي‌توان از اعتماد مردم به كاركرد نهادهاي حكومت سخن گفت در حالي كه ميليون‌ها پرونده در بخش‌هاي مختلف اداري و اجرايي مفتوح بوده و مردم اسير بوروكراسي و رفت وآمد آزاردهنده بين ادارات براي حل مشكلات خود هستند ولي در بسياري از كشورها سال‌هاست با استفاده از فناوري اطلاعات اين‌گونه معضلات به حداقل خود رسيده‌اند؟
اقتصاد سياسي ايران، اقتصادي رانتي است که استفاده از فناوري اطلاعات و به‌كارگيري کارکردهاي متنوع آن مي‌‌تواند در شفاف‌سازي فعاليت‌هاي اقتصادي و ايجاد اقتصاد عادلانه کمک شاياني بنمايد.
دولت دهم تمام اهتمام خود را به كار خواهد برد تا عقب‌ماندگي‌هاي ساختاري كشور را با بهره‌گيري از امكانات علمي- فني كشور، توانمندي‌هاي شركت‌هاي بخش خصوصي و جوانان و نخبگان فعال حوزه فناوري اطلاعات جبران کند.
از اين منظر رئوس برنامه‌هاي زير براي نيل به اهداف عالي انقلاب و كشور مدنظر است:
1- توجه ويژه به محوريت فناوري اطلاعات در برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور به منظور ارتقاي بهره‌وري و رشد اقتصادي و ابزار توسعه
2- توسعه بسترهاي دسترسي به ارتباطات و اينترنت از طريق
1-2- فراهم نمودن امكان دسترسي رايگان آحاد مردم به اينترنت از طريق خطوط تلفن در سراسر كشور
2-2- ارايه خدمات اينترنت پرسرعت براي كليه كاربران اعم از خانگي و غيرخانگي
3- عملي نمودن آرمان تكريم ارباب رجوع وکرامت انساني شهروندان با حمايت همه جانبه از عرضه خدمات اداري، تجاري، بانكي و اجتماعي در محيط اينترنت
4- تغيير رويكرد به مقوله فيلترينگ در اينترنت به منظور تامين آزادي بيان و حفظ حريم شخصي افراد و ملاحظات فرهنگي و اجتماعي، بارور ساختن نوآوري جوانان و نخبگان و به ويژه توسعه شبکه‌هاي اجتماعي، گروه‌هاي مجازي و نهضت وب‌لاگ‌نويسي كه نقش مهمي در افزايش سهم خط فارسي و توليد نوآوري در محيط سايبر داشته است.
5- فراهم نمودن فرصت برابر براي آحاد مردم در دسترسي و استفاده از اطلاعات و داده‌هاي موجود در بخش‌هاي مختلف دولت از طريق پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني اينترنتي كه به مثابه يك ثروت ملي
 است.
6- توسعه اشتغال دانش محور از طريق حمايت از تبديل فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي سنتي به فعاليت‌هاي فناورانه
7- زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسي از طريق كمك به اشاعه آن در محيط ديجيتال
8- استفاده از دانش و تجربيات جهاني با توسعه روابط بين‌الملل و همچنين جلب مشاركت نخبگان ايراني خارج از كشور
9- تقويت نهادها و بنيان علمي- پ‍ژوهشي كشور و ارتقاي صنعت فناوري اطلاعات ايران در عرصه رقابت جهاني.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا