سيستم هاي ارتباطاتي تلفن همراه در قالب طرح آپا قرار مي گيرند

عباس ظريفكار در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبري موبنا، در تشريح وضعيت و اهداف طرح آپا اظهار داشت: آپا مي تواند در كليه زمينه هاي امنيتي بخصوص سيستم عامل،  پايگاه داده ها ، نرم افزارهاي كاربردي، سيستم هاي رمزنگاري، شبكه، سرويس هاي شبكه و هرزنامه ها و بدافزارها به كاربران خدمات ارائه كند.
وي با بيان اينكه آپا در حوزه تلفن همراه و نرم افزارهاي كاربردي آن در حال گسترش است ، گفت: خدمات اين طرح در آينده نزديك در سيستم هاي ارتباطاتي تلفن همراه و نرم افزارهاي گوشي هاي موبايل به كاربران عرضه خواهد شد.
ظريفكار درباره تامين نيروي متخصص در اين طرح گفت: با وجود 130 استاد پژوهشگر در رشته امنيت كه در دانشگاههاي كشور مشغول به آموزش دانشجو هستند، مشكلي براي جذب نيروي انساني وجود ندارد.
وي ادامه داد: اين اساتيد همگي از دانش آموختگان و متخصصان در زمينه هاي مختلف امنيت بوده و دانشگاههاي كشور را از نظر آموزش تحت پوشش خود قرارداده اند تا بتوانند نيروهاي متخصص و كارآزموده اي پرورش دهند.
سرپرست مركز تحقيقات مخابرات ايران خاطرنشان كرد: در طرح آپا تيم هاي تخصصي حضور دارند كه وظيفه آنها دريافت تحليل و رسيدگي به حوادث و فعاليت هاي آگاهي رساني و امداد مرتبط با حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات است.
وي با بيان اينكه ماموريت آپا ايجاد شده در مركز تحقيقات مخابرات ايران بيشتر جنبه پژوهشي- تخصصي است تصريح كرد: با ايجاد چندين مركز آپاي تخصصي در دانشگاههاي كشور هم به مسئله فرهنگ سازي، ترويج و تربيت نيروي انساني متخصص پاسخ داده مي شود و هم انتقال دانش و فناوري اين حوزه در داخل كشور هدف قرار گرفته است.
به گفته اين مقام مسئول سازمان ها و مراكز كشور مي توانند با الگوبرداري از روش هاي اين طرح تيم هاي آپاي مخصوص خود را راه اندازي كنند.
آپا مخفف “آگاهي رساني ، پشتيباني و امداد حوادث رايانه اي” و برگردان بومي CERT  يا CSIRT در ساير كشورها است كه اواسط سال 87 در پژوهشكده امنيت ارتباطات و فناوري اطلاعات مركز تحقيقات مخابرات ايران به بهره برداري رسيد.
128/20

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا