بازار کامپیوتر چشم انتظار تابستان

چشم امید فعالان بازار کامپیوتر به تابستان است
 مریم عسگری – بازار دیجیتال- ادامه دوران رکود در بازار کامپیوتر  و لوازم صوتی و تصویری که از بهمن ماه سال  گذشته  تا کنون با آن مواجه بودیم باعث نگرانی و همچنین  اعتراض بسیاری از فعالان این حوزه‌ها شده است.
عقب نشینی برخی از فعالان این صنوف از فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر‌، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار، بروز پدیده چند دستگی قیمت‌ها در بازار‌، عرضه برخی از کالاها به بازار و …. از پیامدهای ادامه دوران رکود در بازار رایانه و لوازم صوتی و تصویری است.
طبق اعلام فعالان بازار‌، طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا در بازار در حدی کاهش یافته است که فروشندگان ناچار شده اند اجناس خود را حتی به طور اقساطی به فروش برسانند.
جالب اینجاست که حتی فروش اقساطی‌، ارائه هدیه به خریداران و … هم نتوانسته است کمکی به افزایش تقاضا در بازار کند.
فعالان بازار معتقدند بحران اقتصادی و کاهش جهانی قیمت‌ها نیز عامل مضاعف دیگری در متضرر شدن فعالان این صنف است.
به هر حال بازار رایانه و لوازم صوتی و تصویری روزهای سخت و نفس‌گیری را سپری می‌کند و برخی از فعالان بازار به تابستان و فصل فراغت از تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان امید بسته‌اند و معتقدند در این ایام بازار تا حدودی از این حالت خارج می‌شود.
سرمای بازار کامپیوتر در گرمای تابستان
اگرچه برخی از فعالان بازار به فصل تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان امید بسته‌اند و معتقدند
با فرا رسیدن فصل تابستان بازار کامپیوتر نیز گرم و پررونق خواهد شد، گروه دیگری از فعالان بازار این پیش‌بینی را قبول نداشته و معتقدند با توجه به بحران اقتصادی و کاهش جهانی تقاضا برای کالاهای مختلف از جمله لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر و …. احتمال پایان یافتن دوران رکود در گرماگرم فصل تابستان بعید به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود بازار همچنان در رکود باقی بماند.
صانعی یکی از فعالان بازار در این رابطه می‌گوید: هر سال بازار رایانه در ماه‌های پایانی سال راکد و بی‌رونق می‌شود و در ماه‌های آغازین سال جدید این رکود به پایان می‌رسید.
اما امسال برخلاف سال‌های گذشته دامنه این رکود تا فصل تابستان کشیده شده و این موضوع باعث ضرر بسیاری از فعالان بازار شده است.
به گفته این فروشنده پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده بازار تا حدودی رونق بگیرد. احدی، یک فروشنده دیگر معتقد است که در حال حاضر بسیاری از فروشندگان لپ‌تاپ ناچارند با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار جهانی کالاهای خود را با قیمت پایین‌تر از عرف بازار به فروش برسانند که این موضع باعث ورشکست شدن تعداد زیادی از فروشندگان و واردکنندگان این کالا شده است.
رهبر، مسوول فروش فروشگاه ابزار پیشرو عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های hp و dell نیز با اشاره به افت شدید قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ طی ماه‌های اخیر گفت: در بازارهای جهانی به دلیل کاهش حجم تولید کالا قیمت‌ها تا حدودی افزایش یافته است؛ اما در ایران به دلیل عدم تقاضا و همچنین عدم فروش موجودی لپ‌تاپ‌های فروشندگان و واردکنندگان به هیچ وجه امکان رشد قیمت‌ها وجود ندارد. وی افزود: در حال حاضر حتی لپ‌تاپ‌های تازه وارد به بازار با قیمت پایین‌تر از آنچه باید باشد به فروش می‌رسد. کاشانی یک فروشنده دیگر با اشاره به رکود حاکم بر بازار گفت: با وجودی که فروشندگان حتی با یکدیگر به صورت اقساطی کار نمی‌کردند، اما امروزه با توجه به کاهش شدید تقاضا اجناس خود را به صورت اقساطی به فروش می‌رسانند.
نمایندگی‌های فروش نیز با تایید این خبر از کاهش شدید قیمت‌ها در بازار خبر دادند. رنجبر، مدیر محصول بخش لپ‌تاپ‌های شرکت مادیران‌، عرضه کننده لپ‌تاپ‌های LG در این باره می‌گوید: طی ماه‌های اخیر به دلیل کاهش شدید تقاضا قیمت لپ‌تاپ‌های این برند نیز کاهش یافته است. وی افزود: در حال حاضر اکثر لپ‌تاپ‌های وارداتی به کشور به صورت سفارشی تولید و وارد کشور می‌شوند.
به این صورت که واردکنندگان سفارش مثلا 100 دستگاه لپ‌تاپ را به شرکت تولید دهنده می‌دهند و تولید کننده به همین تعداد لپ‌تاپ تولید و صادر می‌کند. وی افزود: با توجه به کاهش تقاضا کمپانی‌های تولید کننده ناچارند به این صورت عمل کنند و بیش از میزان سفارش داده شده لپ‌تاپ تولید نکنند.
امیدی مدیر فروش شرکت زیگورات‌، عرضه کننده لپ‌تاپ‌های dell نیز از کاهش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ خبر داد.
عاشوری مسوول فروش شرکت ایران رهجو نیز از کاهش قیمت‌ها طی دو هفته اخیر در بازار خبر داد.
یکی از واردکنندگان تجهیزات کامپیوتری نیز با اشاره به افت قیمت تجهیزات کامپیوتری گفت: به نظر می‌رسد دامنه این افت قیمت تا ماه آینده ادامه داشته باشد.
فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری نیز از افت شدید قیمت‌ها در بازار طی یک ماه اخیر خبر دادند و گفتند: پس از اعلام وزارت بازرگانی در مورد کاهش مجدد قیمت‌ها مجددا قیمت‌ها در بازار کاهش یافت که این موضوع باعث ضرر بسیاری از فروشندگان و وارد کنندگان شده است. به هر حال فعالان این حوزه‌ها همچنان به امید پایان یافتن این دوران لحظه شماری می‌کنند. هر چند برخی معتقدند این دوران حالا حالا‌ها ادامه دارد.
تعطیلی پاساژ پایتخت
روزها پاساژ پایتخت به دلیل شرایط و اوضاع شهر تقریبا نیمه تعطیل است و فعالان بازار ادعا می‌کنند این مرکز خرید تنها دو تا سه ساعت در روز فعالیت می‌کند.
البته برخی از فروشگاه‌ها نیز تعطیل هستند و بازار در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد. شنیده می‌شود برخی از فروشندگان نیز کالاهای خود را به صورت امانی به سایر فروشندگان واگذار کرده و عطای فعالیت در بازار رایانه را به لقایش بخشیده اند.
فعالان بازار معتقدند تعطیلی پاساژ پایتخت طی دو تا سه روز اخیر باعث شده بسیاری از فعالان این بازار در تصمیم خود برای قطع فعالیت در این بازار مصمم‌تر شوند.
پیش‌بینی رشد قیمت لپ‌تاپ از مردادماه
چند روز پیش سایت s&p با انتشار خبری از احتمال رشد قیمت انواع لپ‌تاپ طی مرداد ماه سال جاری خبر داد.
برخی از واردکنندگان لپ‌تاپ این پیش‌بینی را منطقی دانسته و ادعا می‌کنند با آغاز فصل تابستان و رشد قیمت یورو و پوند که طی روزهای اخیر با آن مواجه بودیم این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها افزایش یابد.
رنجبر مدیر محصول بخش لپ‌تاپ‌های شرکت مادیران‌، در این زمینه می‌گوید: رشد تقاضا طی ماه آینده ممکن است با رشد قیمت‌ها همراه شود و این احتمال به هیچ وجه بعید نیست.
به گفته وی، تجربه ثابت کرده است بازار IT طی تابستان یکی از بازارهای پرسود است که پیش‌بینی می‌شود اگر بازار امسال مانند سال‌های گذشته پر سود نباشد حداقل تکانی بخورد.
امیدی مدیر فروش شرکت زیگورات نیز معتقد است این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های آینده با افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری قیمت‌ها تغییر کند.
ارتاک یکی از عرضه‌کنندگان لپ‌تاپ‌های توشیبا، سونی و… نیز با اشاره به کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر از احتمال رشد قیمت‌ها طی تابستان خبر داد.
رشد قیمت سرگرمی‌های دیجیتال
آغاز فصل تابستان با رونق بازار سرگرمی‌های دیجیتالی و غیردیجیتالی همراه است. کنسول‌های بازی یکی از سرگرمی‌های پرطرفدار است که با توجه به کاهش عرضه این کالا به بازار طی ماه‌های اخیر قیمت آن تا حدودی افزایش یافته است. فعالان بازار همچنین از عدم تولید کنسول‌های بازی سونی خبر داده و معتقدند علت این رشد قیمت کاهش تولید است.
عاشوری مسوول فروش شرکت ایران رهجو در این رابطه می‌گوید: طی ماه‌های اخیر تولید برخی از کالاها مانند کنسول بازی، حافظه فلش و … توسط سونی و برخی تولیدکنندگان کاهش یا قطع شده است که این موضوع باعث رشد قیمت‌ها در بازار شده است.
به گفته یک فروشنده، در حال حاضر قیمت کنسول‌های بازی بین 200هزار تا 850هزار تومان است که در این بین PS3 و Xbox جزو گران‌قیمت‌های بازار هستند. به گفته این فروشنده، قیمت انواع کنسول بازی طی ماه گذشته افزایش یافته است. به گفته وی‌، بازی‌های این کنسول‌ها هم هر یک ماه یکبار عوض شده و بازی جدیدی وارد بازار می‌شود. یک فروشنده انواع نرم‌افزار بازی نیز در این باره می‌گوید: طی تعطیلات تابستان میزان مراجعه برای خرید بازی تا حدود زیادی افزایش می‌یابد. وی قیمت DVD بازی‌های رایانه‌ای را 4000تومان و قیمت‌ بازی‌های پلی‌استیشن را یک‌هزار و 500تومان اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا