میزان سود در جلسه مجمع روز چهارشنبه تعیین می‌شود

صابر فیضی – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران – در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: تا زمانی که سازمان حسابرسی نظر و گزارش خود را ارائه ندهد ما مجاز به اعلام سود سهام مخابرات نیستیم و میزان آن در جلسه مجمع مخابرات که چهارشنبه (31تیرماه) برگزار می‌شود اعلام خواهد شد.
وی یکی از مواردی که در سهام مخابرات و میزان سود آن تاثیر دارد را همان موضوع 300 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: هنوز سازمان حسابرسی این موضوع را قطعی و مشخص نکرده تا ما بتوانیم برروی آن تصمیم‌گیری کنیم و بعد از اعلام نتیجه قطعی سازمان می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.
به گزارش ایسنا شرکت مخابرات ایران در سال گذشته اقدام به پرداخت 300‌میلیارد تومان به دولت به صورت اقساط ماهانه تحت عنوان «سود تکلیفی» کرده است. این رقم از منابع شرکت ارتباطات سیار پرداخت شده و در سرفصل هزینه‌های غیر عملیاتی در صورت سود و زیان این شرکت و نیز صورت‌های تلفیقی شرکت مخابرات منعکس شده است.
به عقیده کارشناسان با توجه به آنکه برداشت سود ماهانه در سال گذشته پیش از برگزاری مجمع بوده، این اقدام ناقض قانون تجارت است و رعایت اصل عدالت بین سهامداران را نیز با چالش مواجه کرده است. زیرا دولت به عنوان سهامدار عمده سود خود را زودتر از سایر سهامداران دریافت کرده است.
مشکل دیگر در این رابطه، شناسایی برداشت 300‌میلیارد تومانی مذکور به عنوان «هزینه» در صورت‌های مالی است. این برداشت پول از آنجا که در رابطه با فعالیت شرکت قابل تعریف نیست، ماهیت هزینه‌ای نداشته و حتی در صورت پذیرش برداشت این مبلغ تحت عنوان سود تکلیفی، این رقم ‌باید به عنوان پیش پرداخت سود سهامداران در بخش دارائی‌های ترازنامه مخابرات طبقه‌بندی می‌شد.
بدین ترتیب پذیرش ماهیت هزینه‌ای این پرداخت و ثبت آن در بخش هزینه‌های غیر عملیاتی (که عملا باعث کاهش سود شرکت شده است) توسط مدیریت مالی شرکت مخابرات نیز مورد سوال است.
سازمان حسابرسی نیز در گزارش خود در خصوص صورت‌های مالی سالانه شرکت ارتباطات سیار بر این مساله صحه گذاشته و شناسایی 300‌میلیارد تومان برداشت بودجه‌ای دولت از منابع شرکت تحت عنوان هزینه را نادرست دانسته و ضرورت برگشت آن از بخش هزینه‌ها و افزایش سود قابل تخصیص به مبلغ مزبور را یادآور شده است. این در حالی است که در گزارش 12 ماهه حسابرسی نشده مخابرات نیز کماکان هزینه مزبور در بخش غیر عملیاتی به چشم می‌خورد و در توضیح آن در جریان بودن پیگیری مساله مطرح شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا