دفاتر خدمات ارتباطی در مضیقه

نبود متولی مشخص مهمترین مشکل این حوزه است
نهادهای مسوول به صورت رقیب با ما برخورد می‌کنند    
اصغر کیانی درگفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: ارائه طرح و قبولاندن آن به مسوولان کار و راه‌اندازی دفتر و اثبات سوددهی و توان بازگرداندن وام به بانک‌ از دیگر مشکلاتی است که دفاتر خدمات ارتباطی در ابتدای راه‌ که به امید اشتغال‌زایی و بازگشت سرمایه وارد کار می‌شوند با آن مواجهند.
وی با بیان این که کار گروهی متشکل از سه عضو از پست، مخابرات و پست بانک به صورت چرخشی مسوولیت تولی‌گری این دفاتر را به عهده می‌گیرند، تصریح کرد: اعضای این کارگروه از جمله کسانی هستند که در یکی از این ارگان‌ها مشغول به کار بوده و به دلیل مشغله در دسترس نیستند.
او تصریح کرد: این افراد به صورت هماهنگ کننده عمل می‌کنند نه کسی که بتواند حلال مشکلات باشد. به همین دلیل در زمینه ابهامات ابلاغ مصوبات یا مشکلات موجود نمی‌دانیم به چه کسی مراجعه کنیم.
کیانی در بیان مشکلات نبود یک متولی خاص گفت: برای انجام کارهای این دفاتر باید به هر سه نهاد با سه مدیریت مجزا مراجعه کنیم که اعمال سلیقه در تصمیم‌گیری‌ها را موجب می‌شود. ضمن اینکه متاسفانه این نهادها به دلیل حضور خود در بازار به صورت رقیب با ما برخورد می‌کنند.
او همچنین با اشاره به نحوه دریافت کارمزد خدماتی که دفاتر خدمات ارتباطی ارائه می‌کنند، اظهار کرد: این دفاتر به عنوان فعال بخش خصوصی باید کارمزد را از مردم دریافت کنند. این امر در بخش پست محقق شد اما نتیجه‌ای جز دو نرخی شدن خدمات نداشت، در دو حوزه پست بانک و مخابرات علاوه بر رقابت با بخش دولتی با تاخیر و دیرکرد دریافت کارمزدها نیز مواجهیم.
وی از بخش سیاست‌گذاری نیز در این حوزه گلایه و اظهار کرد: بخش‌نامه‌هایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصویب می‌کند، شاید در ظاهر ایده‌آل باشد اما به دلیل نبود یک نهاد اجرایی ویژه هیچ حمایت قانونی برای این دفاتر وجود ندارد. دفاتر به عنوان دفاتر پیشخوان دولت و راه ارتباطی مردم با سه نهاد هستند که به دید یک رقیب از سوی بخش دولتی در این حوزه‌ها دیده می‌شوند.
او در حوزه مشکلات بخش مخابراتی دفاتر گفت: هر دفتر باجه‌های تلفن راه دور دارد که این باجه‌ها به دلیل ارزانی تلفن ثابت و تعداد بالای تلفن همراه به جز در مناطقی که ساکنان شهرستان و یا ساکنان موقت زیادی دارد، هیچ سودآوری برای دفتر ندارد.
وی درباره هزینه‌ تلفن از راه دور دفاتر یاد آور شد: هزینه‌ای برابر با هر پالس که مخابرات تعیین کرده است، از مشتریان دریافت می‌شود. با استناد مخابرات به دستگاهی که پالس‌ها را می‌شمارد و پرینتی که می‌گیریم همان میزان هزینه را از دفتر پرداخت می کنیم؛ در صورتی که پول واریزی به حساب مخابرات بالای یک میلیون تومان باشد یک درصد و زیر آن 10 درصد به دفتر بازگردانده می‌شود البته از آن درصد درآمد پنج درصد مالیات کم می‌شود. از پنج درصد دیگر هم پنج درصد به عنوان حسن انجام کار کسر و نگه داشته می‌شود.
 کیانی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این دفتر برای من بین 20 تا 30 میلیون تومان منهای خرید یا اجاره یک ساختمان 60 تا 70 متری هزینه داشت. من در ابتدا شغلی نداشتم اما با بی‌برنامه‌گی‌های موجود در این حوزه و ضرر کردن قصد تعطیلی دفتر را دارم که در نهایت نه تنها شغلی نخواهم داشت که بدهی به بانک نیز به مشکلاتم اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا