تکلیف وزارت ارتباطات بعد از ادغام با وزارت راه

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص موافقت اعضای کمیسیون صنایع با طرح ادغام وزارتخانه‌های “راه و ترابری ” و “ارتباطات و فناوری اطلاعات ” ضمن اعلام موافقت خود با این طرح، گفت: طرح اولیه‌ای که دولت با ارائه لایحه‌ای تعداد وزارتخانه‌ها را به 16 وزارت تقلیل می‌داد و به صورت کلی مطرح شده بود طرح بهتری بود.
نماینده مردم شبستر با اعتقاد بر سنخیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دو وزارت راه و ارتباطات اظهار داشت:این عامل و نیز کوچک شدن مجموعه وزارت ارتباطات پس از خصوصی سازی سه دلیل عمده در جلب نظر مثبت نمایندگان کمیسیون صنایع به این طرح است.
مطهری تصریح کرد: با خصوصی شدن مخابرات، 30شرکت مخابرات استانی، شرکت ارتباطات سیار و چند شرکت دیگر از مجموعه مخابرات خارج می‌شوند.
وی ادامه داد: به این ترتیب پس از خصوصی سازی شرکت‌های مخابرات، پست و پست بانک، عملا مجموعه وزارت ارتباطات به سازمان های رگولاتوری، زیر ساخت و هوافضا تقلیل می‌یابد و عمدتا شرکت زیرساخت مسئولیت وزارت را برعهده خواهد گرفت، بنابراین تخصیص یک وزارتخانه به چنین مجموعه کوچکی ضروری نیست.
وی یادآور شد: مجموعه وزارت ICT در سال‌های گذشته نزدیک به 60 هزار پرسنل داشت که این رقم در حال حاضر به 2500 پرسنل کاهش یافته که خود شاهدی بر کوچک شدن این وزارتخانه است.
مطهری در خصوص این مسئله که آیا بعد از تشکیل وزارتخانه راه و ارتباطات وظایف جدید این وزارتخانه در قالب دو معاونت راه و ارتباطات تقسیم خواهد شد، گفت: این ادغام به معنی وجود دو معاونت جدا در وزارتخانه جدید نخواهد بود.
رئیس کمیته مخابرات مجلس، در پاسخ به وظایف رگولاتوری (تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) متفاوت با وزارت راه و ترابری است، پس از این ادغام نقش رگولاتوری در این بین چه می‌شود، گفت: فعلا بحث‌های اولیه صورت گرفته و موضوع خیلی باز نشده است، اگر اقدامات جدی‌ شود و به نتیجه نهایی برسد در خصوص رگولاتوری و فناوری اطلاعات باید کار بیشتری صورت گیرد و وظایف مشخص شود.
وی تاکید کرد: این موضوع نیازمند همکاری دولت و مجلس است و کمیسیون‌های متفاوتی روی این مسئله کار می‌کنند.
رئیس کمیته مخابرات مجلس، با اعلام این مطلب که تصمیمات ما در مورد وزارتخانه جدید نمی‌تواند جزئی باشد، گفت: می‌توانیم کلیات را تصویب کنیم ولی نمی‌توان در مورد مسائل جزئ تصمیم‌گیری کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر ناکارآمدی این وزارتخانه در بحث فناوری اطلاعات با راهکار تقویت جبران شود موثرتر از ادغام نیست، تصریح کرد: وزارت ارتباطات تاکنون اقدام تاثیرگذاری در جهت فناوری اطلاعات انجام نداده است و مستقل ماندن وزارت ارتباطات تنها مشروط به انجام وظایف فراموش شده این وزارتخانه در زمینه فناوری اطلاعات است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا