این رکود همه را می کشد

بازار رایانه،صوتی و تصویری و تلفن همراه که طی یک دهه اخیر در کشور جایی برای خود باز کرده بود و هر روز بر طرفداران آن افزوده می شد،حال و روز خوشی ندارد.
بازار صوتی و تصویری در این بین نقش پشکسوت را دارد و چند سالی زودتر از تلفن همراه و رایانه در بین خانواده های ایرانی جا باز کرد.در حال حاضر فعالان این بازار از رکود بی سابقه و عمیق سخن می گویند و معتقدند با ادامه شرایط رکود دیگر دلیلی برای ادامه فعالیت زیان بار باقی نمی ماند.بسیاری از افرادی که در بازار صوتی و تصویری فعالند، با کاهش قیمت ها و اعطای هدایای مختلف به خریداران هنوز هم نگران کسب و کار خویش هستند.
در این بازار تنها بزرگان هستند که با سابقه وبرند خوب خود و البته پشتوانه مالی تقریبا مناسب، دوام آورده اند.
در بازار رایانه وضع بدتر است.در حالی که بسیاری از فعالان و کارشناسان گمان می کردند در فصل بهار و تابستان این بازار با استقبال روبرو شود، اما این چنین نشد و گویا دیگر کسی علاقه ای به خرید رایانه ندارد.
لپ تاپ که تا همین چند ماه گذشته طرفداران بسیار داشت. اکنون از گرمای بازار، خبر و نشانی ندارد. به گفته برخی از خریداران انتظار ارزان شدن و اولویت نداشتن رایانه در سبد خرید خانواده از دلایل رکود بازار است.
گوشی تلفن همراه  سومین بازار به شمار می رود که با روز های اوج خود فاصله بسیار گرفته و گویا دیگر باید آن روز ها را در خواب ببیند.
زمانی مردم برای خرید سیمکارت و گوشی صف می کشیدند و داشتن خط و گوشی مدل بالا را ” کلاس ” می دانستند.اما با اشباع بازار و شرایط رکود، مردم در خرید کالا بویژه کالاهای غیر حساس محتاط شده اند و حاضرنیستند برای گوشی بهای بالای دو میلیون ریال بپردازند.
کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند شرایط رکود جهانی اقتصاد حداقل تا نیمه های سال آینده میلادی ادامه یابد و با این تفاسیر رکود در بازار های داخلی نیز ادامه می یابد.
20/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا