ابرهای پردازشی در آسمان اینترنت

در ابتدا نتایج توسط رابط هایی مانند کارت پانچ و  سپس توسط مانیتور های تک رنگ بی کیفیت نمایش داده می شدند. با ورود به دهه 90 کم کم نسل این کامپیوترها منقرض شد و نوبت به PC ها رسید. کامپیوترهای مستقلی که ارسال درخواست و پردازش درخواست هم همگی روی خود دستگاه انجام می شد و نیازی به سرور مرکزی برای پردازش نبود. امروزه با وجود پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی شاهد یک عقب گرد در این حوزه خواهیم بود. با ورود به دهه دوم قرن 21 دوباره شاهد کامپیوترهایی خواهیم بود که عمل پردازش روی خود آنها انجام نشده و روی یک سرور مرکزی به انجام خواهد رسید!

درست است که مکانیزم این عمل مشابه 30 سال گذشته به انجام خواهد رسید ولی محتوای این کار با گذشته تفاوت بسیاری خواهد داشت. به عبارت بهتر در گذشته نتایج یک برنامه Q-Basic که مثلاً تنها شامل 10 عدد بود روی کارت پانچ نشان داده می شد ولی امروزه پردازش های سنگین مرتبط با مسایل جوی و هوا فضا توسط سرورهای قدرتمند پردازش می شود.

در سطوح پایین تر هم نرم افزارهای قدرتمندی تحت فضای وب تولید شده که روی کامپیوتر کاربر دستورات را دریافت و نتایج را نمایش می دهد. افزارهای آن لاین گوگل و نسخه بعدی نرم افزارهای آفیس نمونه هایی از این نرم افزارها هستند. برای استفاده از این نرم افزارها تنها کافی است به اینترنت متصل شوید و با باز کردن صفحه مربوطه مثلاً با نرم افزارهای مشابه Word ، Excel و یا Power Point کار کنید و آنها را روی فضایی که روی محیط مجازی به آنها تخصیص یافته ذخیره کرده و در صورت نیاز دوباره از آنها استفاه کنید.

برخی شرکت ها پا را از این حد هم فراتر گذاشته اند و سیستم عامل های آن لاین تهیه کرده اند. سیستم عامل آن لاین سیستم عاملی است همانند سیستم عامل های عادی مانند ویندوز و لینوکس کار کرده ولی کلیه عملکردها در محیط مجازی صورت گرفته و کلیه فایل ها هم همانجا ذخیره می شوند.

این روال همان ابر پردازشی است که سال هاست صحبت آن در رسانه ها وجود دارد. مهم ترین مزیت ابر پردازشی هزینه کم در مقایسه با توان بالای آن است. تنها معضلی که استفاده از آن را تا حدی نگران کننده کرده بحث امنیت است. با توجه به اینکه مکانیزم این عمل مبتنی بر ذخیره داده ها در محیط های شبکه ای است ، بحث امنیت و عدم دسترسی به داده های خاص باید در این فضا مورد توجه قرار گیرد.
15/19

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا