متولی اجرای طرح دفاتر پیشخوان دولت کدام نهاد است؟

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طرح دفاتر پیشخوان دولت برای ارائه چهار خدمت بانک الکترونیکی، IT، ارتباطی و پست به روستاییان در سال 82 مطرح شد و تاکنون 8400 دفتر ICT روستایی در کشور ایجاد شده است که از این تعداد حدود 2 هزار دفتر تا پایان سال 85، 3 هزار دفتر در سال 86، 3 هزار دفتر در سال 87 و حدود 200 دفتر در دو ماهه اول سال جاری زیر بار رفتند.
این پروژه ظاهرا در حال حاضر بیش از 10هزار شغل ایجاد کرده است و تقریبا تمام دفاتر هم‌اکنون خدمات بانکداری الکترونیکی ارائه می‌کنند که به این ترتیب روستاییان برای خدمات بانکی مجبور به مراجعه به شهرها نیستند. در بخش IT نیز دانشجویان روستایی برای انتخاب واحد خدمت می‌گیرند. همچنین دسترسی به پست الکترونیکی و یا کپی گرفتن از اطلاعات مربوط به دامداری و کشاورزی و نیز ارتباط با بعضی از ادارات دولتی که بر روی صفحات وب آن‌ها خدمات آنلاین وجود داشته باشد به عنوان پیشخوان دولت عمل می‌کند که نمونه آن ارائه سهام عدالت و برخی از خدمات پزشکی است.
تحقق دولت الکترونیک با ظرفیت بالای دفاتر
یک استاد دانشگاه با بیان این که در قسمت خدمات ارتباطی، روستاییان می‌توانند برای ارتباطات تلفنی و یا فکس از این مرکز استفاده کنند و نهایتا امکان ارسال مرسولات کوچک خود را به خریداران از طریق پست این دفاتر دارند، گفت: در آینده فروشگاه‌های الکترونیکی در این دفاتر ارائه خواهد شد تا روستاییان محصولات خود را از این طریق بفروشند.
علی‌اکبر جلالی به‌عنوان مشاور پیشین و طراح این پروژه خواستار عزم و اراده ملی و نیز برگزاری همایش و سخنرانی در این زمینه برای پی بردن مسوولان و روستاییان به پتانسیل عظیم این دفاتر شد. پروژه‌ای که بازتاب خوبی در سطح جهانی داشته و موفق به کسب جایزه نوآوری و خلاقیت در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 86 از سوی سازمان ملل شده است.
اگر طرح مذکور طبق مطالعات انجام شده پروژه جلو رود قطعا می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که روستاییان احساس دوری از شهر نکرده و مهاجرت نکنند و فرزندان روستایی نیز بدانند در جامعه اطلاعاتی مکان و زمان در حال از بین رفتن است و تنها دسترسی به اطلاعات می‌تواند موجب آرامش بیشتر و تبدیل پتانسیل‌های بالفعل به بالقوه و ایجاد مشاغل جدید شود. زمانی که دولت الکترونیک در ایران به مرحله پیاده‌سازی برسد این دفاتر از ظرفیت بالاتری برخوردار خواهند شد.
اما این دفاتر که می‌توانند فن‌آوری اطلاعات را به عنوان ابزار لازم و ضروری که باید به طور جدی به آن پرداخت به زندگی روستاییان که نوع فعالیت آنان در تولیدات مختلف ضامن بقای ماست، وارد کنند؛ برای اجرا، رسیدگی و هدایت و حمایت متولی مشخصی ندارند و هر یک از نهادهای پست، مخابرات و پست بانک بنا به مصلحت انجام امور را به نهاد دیگر واگذار می‌کنند.
ارائه خدمات دفاتر روستایی بدون متولی
یکی از کارگزاران دفاتر ICT روستایی از استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان اینکه در دفاتر، خدمات پستی، پست بانک، مخابرات و IT ارائه می‌شود، افزود: ارائه کلیه این خدمات از سوی این دفاتر که به عنوان دفاتر پیشخوان دولت معرفی شده‌اند بدون حضور هیچ‌گونه متولی انجام می‌شود.
او ادامه داد: از سال 81 این مرکز 512 شماره‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم اما تاکنون تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نگرفته‌ایم. زمانیکه برای اعلام خواست خود مبنی بر بیمه شدن به یکی از سه سازمان و نهاد مخابرات، پست و پست بانک مراجعه می‌کنیم نتیجه‌ای نگرفته و ما را به نهاد دیگر ارجاع می‌دهند.
بیمه کردن کارکنان، ضامن حفظ دفاتر
به گفته او در یک دوره دو ماهه قبض تلفن همراه و دیگر خدمات این دفتر حدود شش میلیون تومان به حساب دولت و مخابرات واریز می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت مخابرات از این دفاتر سودآوری دارد و می‌تواند با بیمه کردن کارکنان آن و راضی نگه داشتن آنان این دفاتر را حفظ کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حقوق 5 ماه کارکنان این دفتر به تعویق افتاده است با اشاره به دریافت هر دو ماه یکبار حقوق در این دفاتر خاطرنشان کرد: در فاصله زمانی بین دو نوبت دریافت حقوق به همان میزان هزینه‌ می‌کنیم در شرایطی که حتی نظافت دفتر نیز به عهده خودمان است. بعد از دریافت حقوق 200 هزار تومانی هم که بسیار ناچیز است همه را باید تا دریافت حقوق بعدی برای امور مربوط به دفتر هزینه کنیم.
این کارگزار دفتر ICT روستایی در کردستان با بیان اینکه در قرارداد یک طرفه‌یی که با مخابرات منعقد کردیم باید همه چیز را بدون سوال و اعتراض قبول می‌کردیم و در صورت اعتراض در طی کار اخراج خواهیم شد از خبرنگار ایسنا خواست تا نامی از او در این گفت‌گو آورده نشود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا