استقلال کشور می‌تواند از حوزه‌ IT تهدید شود

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار جلالی با بیان این مطلب در همایش آسیب‌پذیری و امنیت در خدمات اینترنتی، با اشاره به شیوه جنگ‌های گذشته که درگیری قدرت‌های نظامی برای سلطه بود، تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان در جنگ‌ها را دلایل اصلی ایجاد مدل‌های جدید جنگ دانست که فشار افکار عمومی به دولت‌ها و نیز ورود تکنولوژی از عوامل موثر در ایجاد چنین مدل‌هایی از جنگ‌ است.
او ادامه داد: وقتی عنصر فن‌آوری رشد می‌کند شاهد مدل جدیدی از تهدید هستیم؛ مدلی که حداکثر دقت، قدرت و تداوم استفاده از سلاح‌ها در آن شکل می‌گیرد و از طرفی تلاش می‌شود تلفات کمتری به حوزه‌های غیرنظامی وارد شود. این مدل جنگ تمیز خوانده می‌شود که عناصر تخصصی و فن‌آوری را کاملا در اختیار می‌گیرد تا نقطه هدف در نظر گرفته را بدون آسیب به نقاط دیگر مورد حمله قرار دهد.
به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور IT یا سایبر، فن‌آوری رسانه یا جنگ روانی و یا سایبر فن‌آوری‌ها برای تهدیدات نرم مورد استفاده هستند و تهدیدات اساسی را ایجاد می‌کنند تا با ایجاد برخوردی تخصصی، دقیق و حداقلی در حوزه نظامی شاهد جنگی متفاوت با امروز باشیم.
وی فن‌آوری را موجب توسعه کشورها دانست و با بیان اینکه آمریکا به عنوان دشمن ما تهدیدی فن‌آوری محور است، افزود: از این نظر هر قدر فن‌آوری در حوزه دفاع رشد کند می‌تواند تسلط، استیلا و تهدید کشورهای مستبد را به کشورها توسعه دهد.
او تصریح کرد: جنگ‌ها و سلاح‌ها به شدت تخصصی شده‌اند و هر کشوری تلاش می‌کند از فن‌آوری در حوزه برترسازی خود استفاده کرده و تلفات انسانی را کاهش دهد.
به عقیده جلالی وقتی فن‌آوری وارد حوزه جنگ می‌شود تغییراتی را در نسل بعدی جنگ ایجاد می‌کند؛ کشورهای جهان سوم از مدل جنگ نسل سوم استفاده می‌کنند در حالی که کشورهای پیشرفته با بهره‌گیری از فن‌آوری‌ها فراتر از این می‌جنگند.
وی تصریح کرد: انقلاب‌های نرم در حوزه افراط در استفاده نکردن از سلاح در جنگ و تغییرات حکومت به نفع برخی قدرت‌هاست. در انتخابات اخیر کشور دیدیم که ممکن است مدل‌های جدیدی از جنگ‌های نرم ایجاد شود به طوری که با فشار قدرت‌های خارجی به مردم و انتقال این فشار از مردم به حکومت انقلاب صورت بگیرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین خاطرنشان کرد: وقتی دشمن در حمله از تمام فن‌آوری‌ها و تجهیزات استفاده می‌کند نیاز به دفاع همه جانبه در تمام حوزه‌ها دیده می‌شود که امام خمینی (ره) به آن اشاره کرده بودند.
جلالی با طرح این سوال که آیا سایبر واقعا تهدید است یا خیر، با بیان این که خیلی از پروتکل‌ها و قوانین بین‌المللی که می‌تواند این حوزه را امن کند در مواردی نادیده گرفته می‌شود، تصریح کرد: زیرساخت حیاتی است که اگر به خطر افتاد کشور به خطر می‌افتد.
او تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت IT و سایبر تمام زیرساخت‌های ما را هدایت می‌کنند؛ 21 کشور جهان IT را زیرساخت حیاتی تشخیص دادند اما در ایران این طور نبوده و شاید به اندازه آن‌ها از IT استفاده نکرده باشیم.
به عقیده جلالی باید زیرساخت‌های حیاتی در برابر تهدیدات امن شوند به نحوی که در صورت تهیه به خدمت‌رسانی ادامه دهد و باید دید در حوزه IT چه‌قدر به خود متکی هستیم.
او تصریح کرد: در فرآیندی که پیش‌ می‌رویم استقلال کشور می‌تواند از حوزه‌ IT تهدید شود زیرا به‌صورت مستقل نبودن در این حوزه بیگانگان فعالیت‌های ما را رصد کرده و یا ارائه خدمات را در کنترل درآورده و هر زمان بخواهند آن را رفع می‌کنند.
وی در پایان با بیان این که در برنامه‌های استقلال کشور برطرف کردن تهدیدات سایبر را در دستور کار داریم هرچند در گام‌های ابتدایی هستیم خاطرنشان کرد: باید استقلال، خوداتکایی و پایداری در حوزه فن‌آوری اطلاعات را تعریف و به عنوان یک محور کاربری روی آن کار کنیم تا در نهایت تمام حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، شبکه و سیاست‌گذاری را در قالب سند راهبردی تدوین کنیم.
در ادامه رسول جلیلی ـ رئیس علمی همایش ـ نیز به تحولات اخیر دنیای سایبر در حوزه‌های بانکداری الکترونیکی، گردشگری الکترونیکی و غیره اشاره و اظهارکرد: ارائه سرویس‌های الکترونیکی در تمام حوزه‌ها نیازمند اینترنت است و به قدری اهمیت دارد که هیچ مقام و مسوولی در کشور نمی‌گوید این خدمات باید حذف شود، هر چند در این حوزه از دنیا عقب هستیم.
او افزود: توسعه سایبر در دنیا و کشور ما اجتناب‌ناپذیر است، حضور و ظهور شبکه‌های رایانه‌یی این گسترش را هر روز بیش از دیروز کرده است که هنوز این ریشه نهایی وجود دارد.
جلیلی در بیان نقش شبکه‌های ارتباطی رایانه‌یی در افتا به فرصت‌هایی که شبکه‌های ارتباطی ایجاد می‌کنند اشاره و اظهار کرد: این شبکه‌ها تهدیداتی چون وابستگی‌ شدید زندگی‌ به آن دسترسی نامحسوس به اطلاعات و زندگی شخصی و نیز حضور نامحسوس دیگران در زندگی ما را ایجاد می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا