سراب داشتن اپراتور سوم خصوصی

فلسفه برگزاری مزایده اپراتور سوم، ایجاد رقابت میان اپراتور ها و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات و ارزان تر شدن بهای سیمکارت و خدمات است.
این مزایده  با وجود تبلیغات بسیار نتوانست برندهای معتبر صنت اپراتوری رابه کشور بکشاند و در نهایت چند کشور آسیایی و عربی برای خرید اسناد مزایده ابراز تمایل کردند.اتصالات امارات برنده نخست این مزایده طولانی مدت شد. اما به گفته آنچه مسوولان دولتی آن را عدم اجرای تعهدات دانستند، نتوانست مجری عرضه سیمکارت اپراتور سوم باشد.
زین کویت برنده دوم هم در نهایت با طرف های ایرانی به توافق نرسید و از حضور در این پروژه منصرف شد.دلیل عقب نشینی زین تغییر شرایط حال و زمان برگزاری مزایده و عدم اعمال تغییرات در قیمت و سایر شرایط مزایده بود.
با این کشمکش ها مجلس نیز بر روی این مساله حساس شد و کارگروهی را برای همین منظور از دولتی ها و مجلسیان تشکیل داد.
در ابتدا قرار بود مزایده تجدید شود. اما به دلیل نبود زمان مناسب و احتمال عدم حضور جدی شرکت های خارجی واگذاری اپراتور سوم به داخلی ها مطرح شد.
حال قرار است بدون حضور شرکت های خارجی، شرکت های وطنی پرچم اپراتو سوم را برافرازند ، امری که کمی با دشواری همراه است.
نبود تخصص و تجربه مناسب و بالا از سوی شرکت های داخلی برای انجام چنین پروژ هایی در کشور، تازه بودن اجرای اپراتور سوم برای شرکت های ایرانی،نبود سرمایه مورد نیاز در شرکت های ایرانی بویژه خصوصی،ایجاد رکود اقتصادی  و اشباع بازار سیمکارت و در نهایت بلاتکلیفی در وزارت ارتباطات همزمان با تغییر کابینه همگی دست در دست هم داده اند تا اپراتور سوم را به خواب عمیقی فرو ببرند.
با این تفاسیر کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به حجم بالای سرمایه در شرکت های شبه دولتی، تنها این شرکت ها می توانند با همکاری شرکت های دوست چون چینی و روسی، اپراتور سوم را به سرانجام برسانند.
این امر با واگذاری امور به بخش خصوصی و جذب سرمایه خارجی به کشور که ذات اپراتور سوم نیز جز این نیست، مغایرت دارد.
اگر این اتفاق رخ دهد شاهد حضور سه اپراتور دولتی، نیمه دولتی و شبه دولتی در بازار خواهیم بود و دیگر امیدی برای عرض اندام بخش خصوصی باقی نمی ماند.
20/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا