اختلال در سیبا به دلیل تراکنش بی‌سابقه اوایل شهریورماه بود

یکی از هارددیسک‌های ذخیره اطلاعات به دلیل ترافیک مراجعات سوخت    
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برات قنبری در یک نشست خبری درباره اختلال چند روز اخیر در سیستم سیبا اظهار کرد: بانک ملی هیچ گاه دستگاه‌های خودپرداز خود را به روی کارت‌های شتاب نمی‌بندد بنابراین در اوایل برج که موعد سررسید پرداخت‌هاست حجم بسیار زیادی تراکنش تجربه می‌کند که اتفاقی که در روز اول شهریورماه افتاد بی‌سابقه بود.
وی ادامه داد‌: در این روز بیش از سه میلیون و 139 هزار تراکنش در دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی انجام شد که این میزان یک رکورد بود. همچنین شبکه سیبا هم که بیشترین ترافیک را در اسفند 87 با رقم هشت میلیون و 700 هزار تراکنش تجربه کرده بود روز اول شهریورماه به رکورد 11 میلیون و 300 هزار تراکنش رسید.
وی ادامه داد: بانک ملی برای امنیت اطلاعات مشتریان چهار ذخیره اطلاعاتی تهیه می‌کند اما در اوایل شهریورماه به دلیل سوختن یکی از هارددیسک‌ها برای افزایش سرعت به دو ذخیره اطلاعاتی اکتفا کردیم که البته مشکل امنیتی ندارد. در حال حاضر عملیات شتاب انجام می‌شود اما شاید کمی کند باشد. البته ترافیک زیاد در روزهای اول ماه رمضان سال گذشته هم وجود داشته که شاید ناشی از تغییر ساعت کار بانک‌هاست.
عضو هیات‌مدیره و ناظر بر بخش IT و انفورماتیک بانک ملی ایران گفت: بانک ملی ایران 3334 شعبه و 85 باجه در کشور دارد که 3320 شعبه آن به سیستم متمرکز وصل شده‌اند و شعب ما در تمام نقاط با هم تفاوتی ندارند اما بانک‌های دیگر معمولا به دلیل افزایش تراکنش در زمان‌های خاص، سیستم خود را به روی کارت‌های دیگر شتاب می‌بندند.
وی گفت: ارائه سرویس به این گستردگی نیاز به صحت، دقت و سرعت عمل دارد و از ابتدای سال 87 سرویس‌های جدید شبکه بانکی گسترش پیدا کرده‌اند و استقبال مردم با توجه به زمینه بالقوه موجود فراتر از حد ظرفیت‌سازی‌های ما بوده است.
قنبری در ادامه به ارائه آمار و ارقام از فعالیت‌های بانک ملی در این زمینه‌ها پرداخت و گفت: سال گذشته در پایان تیرماه تعداد کل حساب‌های افتتاح شده در سیستم متمرکز سیبا بیش از هفت میلیون و 800 هزار حساب که با رشد 75 درصدی ظرف یک سال به حدود 13 میلیون و 700 هزار حساب رسیده است. تعداد ملی‌کارت‌های صادره هم با رشد 66 درصدی نسبت به تیرماه سال گذشته از شش میلیون و 820 هزار کارت به 11 میلیون و 118 هزار کارت رسیده است. تعداد پایانه‌های POS با افزایش 279 درصدی ظرف یک سال به بیش از 48 هزار پایانه رسیده است. تعداد کل تراکنش‌های سیستم سیبا در تیرماه 87 ظرف یک ماه 94 میلیون و 286 هزار بود که با رشد 70 درصدی در تیرماه امسال به حدود 60 میلیون و 650 هزار رسیده است.
وی افزود: همچنین پرداخت قبوض از طریق سیبا، تلفن‌بانک، خودپرداز و شبکه سبا که در تیرماه 87 فقط نزدیک به 900 هزار تراکنش بود در تیرماه 88 به بیش از شش میلیون و 204 هزار تراکنش رسید که رشد 591 درصدی نشان می‌دهد. همچنین تعداد تراکنش سیستم تلفن‌بانک از طریق دو شماره 27845 ـ 021 با ظرفیت 300 خط و 09622 با ظرفیت 990 خط مجموعا هفت میلیون و 461 هزار تراکنش بوده است.
وی ادامه داد: در اوایل سال 87 تنها پنج درصد قبوض از طریق تلفن‌بانک پرداخت می‌شد که این رقم در پایان سال 87 به 20 درصد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا پایان 88 به فراتر از 50 درصد برسد و به همین دلیل برای خط 09622 ظرفیت 3000 خط را پیش‌بینی می‌کنیم. استقبال مردم نشان می‌دهد که خطوط ما باید برای ظرفیت‌های ماکسیمم طراحی شوند و مردم هم از بانک ملی انتظار دارند تمام سرویس‌ها را انجام بدهد.
براتی گفت: با توجه به اینکه هزینه پرداخت هر قبض در شعبه‌ها 400 تا 500 تومان است ما از هر راهی برای کاهش قیمت تمام‌شده استفاده می‌کنیم که این امر در کاهش سفرهای شهری هم بسیار موثر است و شاهد کاهش 15 تا 20 درصدی مراجعات مردم بوده‌ایم.
وی درباره استفاده کمتر از خدمات اینترنت در بانک ملی گفت: مهم‌ترین امر برای ما در بانکداری اینترنتی و پرداخت بانکی با موبایل، امنیت اطلاعات مشتری است چون ما رمز کارت‌ها را می‌گیریم و بعضا سوءاستفاده‌هایی در برخی کافی‌نت‌ها شده بود. بنابراین تا زمانی که زیرساخت امضای دیجیتال در کشور عملیاتی نشده در زمینه بانکداری اینترنتی با تامل عمل می‌کنیم. البته در حال حاضر سیستم اینترنتی سبا در کشور 100 هزار مشترک دارد که سعی می‌کنیم با در اختیار گذاشتن توکن، خارج از سیستم اینترنت خدمات را با امنیت کافی ارائه کنیم.
قنبری تصریح کرد: در پرداخت از طریق موبایل هم باید زیرساخت‌های مخابراتی در کشور فراهم باشد و باید با مخابرات و با اپراتورهای مورد تایید کار کنیم که زیرساخت‌ها دراین زمینه ناکافی است و به همین خاطر پرداخت‌های موبایل سقف دارند.
وی درباره اخباری مبنی بر هک شدن سایت بانک ملی ایران گفت: سایتی که هک شده جزو سایت‌های ثبت‌شده بانک ملی ایران نیست و متعلق به یک شخص حقیقی است و در حال حاضر هک شده است. سایت بانک ملی به نشانی www.bmi.ir به طور رسمی به مشتریان این بانک خدمات ارائه می‌کند. البته جای گلایه از دوستان در مرکز ثبت اسامی دامنه‌های اینترنتی است که نام شرکت‌های معروف حقوقی را به افراد حقیقی می‌فروشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا