اولویت‌های وزارت ICT در دولت دهم

پهنای باند چالش‌ اصلی پیش روی وزیر ارتباطات جدید   
علی‌اکبر جلالی ـ استاد دانشگاه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیان اولویت‌های وزیر ICT دولت دهم با بیان این مطلب اظهار کرد: وزیر جدید باید باور کند که ایران عضو جامعه‌ اطلاعاتی شده و رسما برنامه‌ی اصولی عمل جامعه‌ اطلاعاتی را امضا کرده است.
او ادامه داد: به همین دلیل باید با توجه به استانداردهای جهانی رقابت سازنده‌ای را در توسعه‌ی کاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با کشورهای همسایه و در چارچوب چشم‌انداز 20 ساله نظام دنبال کند. به این ترتیب باید تعاملات بین‌المللی خود را با سازمانی مانند ICT و سایر مجامع ارتباطی افزایش دهد و در کنفرانس‌ها و نشست‌های جامعه اطلاعاتی حضور فعال و نقادانه‌ای داشته باشد.
*سرعت دانلود ایران 4هزار برابر پایین‌تر از کره جنوبی
وی چالش‌ اصلی پیش روی وزیر جدید ICT در حوزه داخلی را پهنای باند دانست و با اشاره به رتبه‌ی ایران که از نظر دانلود کشور 185 جهان است، افزود: پهنای باند استاندارد و متوسط در سطح جهانی 5/1 مگابیت در ثانیه تعریف شده است در حالیکه در کشورما هم اکنون از طریق شماره‌گیری فقط حدود 5 کیلوبیت در ثانیه دانلود داریم و کشوری مثل کره جنوبی 20 هزار کیلوبیت، یعنی چهار هزار برابر، سرعت دانلودش از ما بیش‌تر است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اختلاف بین سرعت دانلود در کشور ما با کشوری مثل کره جنوبی قابل قبول نیست و از نیاز به یک اقدام عاجل در افزایش پهنای باند اینترنت در کشور خبر می‌دهد.
*نیاز به اعتماد به نفس در مسوولان برای حمایت از IT
وی با بیان این که باید بپذیریم اقدامات خوبی در ایران از طرف نهادهای مختلف و سازمان‌های بخش خصوصی و دولتی در حوزه ICT انجام شده است، تصریح کرد: از آنجا که این اقدامات به صورت جزیره‌یی بوده چندان به چشم نمی‌آید و این در حالیست که اگر وزیر جدید مسئولیت تجمیع خدمات انجام شده را به بخش خصوصی واگذار کند، می‌تواند در کوتاه مدت تاثیر مثبت این اقدامات را به جامعه نشان دهد و در نتیجه اعتماد به نفس در مسئولان برای حمایت از این فن‌آوری ایجاد خواهد شد.
جلالی با بیان اینکه می‌توان با مراجعه به سایتی که بیش از هزار و 500 خدمت دو سویه ایران در آن جمع شده مشاهده کرد که ایران قابلیت‌های بزرگی پیدا کرده است؛ به وزیر آتی وزارت ICT یادآور شد: با توجه به حدود 100 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل در رشته IT از نظر نیروی انسانی مشکلی در این حوزه وجود ندارد و اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای افزایش کیفیت آموزشی این عده انجام گیرد یک ثروت زیادی در توسعه IT که همان نیروی انسانی است به وجود آمده است.
*به صدا در آمدن زنگ دولت الکترونیک
او همچنین اظهار کرد: نیاز است تا در اولین فرصت زنگ دولت الکترونیکی به صدا درآید تا از طریق شفاف سازی و صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از موازی کاری حرکت‌های پیش برنده در توسعه خدمات دولتی و بخش خصوصی فراهم شود.
* نیاز به فرهنگ‌سازی و توسعه شهروند الکترونیک
وی در پایان فرهنگ‌سازی و توسعه شهروند الکترونیک را یک ضرورت و نیاز مبرم در کشور دانست و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با وجود تلاش زیاد بانک‌ها برای توسعه خدمات الکترونیکی هنوز صف‌های طویلی در شعب بانک‌ها وجود دارد و این نشانه می‌دهد مردم سواد دیجتیالی لازم برای استفاده از همین حداقل خدمات را ندارند و باید با توسعه شهر الکترونیکی به عنوان تجمیع خدمات الکترونیکی، استراتژی مناسب برای توسعه IT در کشور را فراهم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا