بررسی اصلی‌ترین راه‌حل‌های مشکلات شبکه ارتباطات سیار کشور

 در پاسخ به این سوال ضعف بدنه کارشناسی شرکت مخابرات به عنوان یکی از ریشه‌های مشکلات فنی شبکه تلفن همراه کشور عنوان می‌شو اما برخی کارشناسان اصلی‌ترین راه حل مشکلات شبکه ارتباطات سیار کشور را افزایش توانمندی‌های نیروی انسانی فعال در این بخش در زمینه طراحی، مهندسی، اپراتوری و همچنین آموزش وجذب نیروهای متخصص مورد نیاز می‌دانند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) توجه به این نکته ضروری است که نمی‌توان مشکلات تلفن همراه را فقط از دید فنی و تکنولوژیک بررسی کرد و یا جدا از روابط مخابرات با دیگر ارگان‌های دولتی و غیردولتی، به بحث درباره آن‌ها پرداخت چراکه بخش ارتباطات سیار چه از نظر تعداد کاربران و سطح پوشش در کل کشور و چه از نظر تعاملات فرهنگی، حقوقی، اداری ومالی با دیگر بخش‌ها، جایگاه خاصی در مخابرات کشور دارد.
*مشکل کمبود نقدینگی قابل قبول نیست
مدیران شرکت مخابرات می‌گویند یکی از دلایل اصلی تاخیر در ارائه خدمات و توسعه به هنگام شبکه همزمانی فعالیت‌های نصب، راه‌اندازی و سرویس‌دهی است که ناشی از کمبود نقدینگی و سرمایه اولیه برای خرید و نصب تجهیزات است اما کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به مقدار وجوهی که از مشترکان به عنوان امتیاز تلفن همراه دریافت می‌شود قاعدتا نباید مشکل کمبود نقدینگی بروز کند وحتی درآمد اولیه شرکت مخابرات از این طریق بیشتر از مقدار سرمایه مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی تجهیزات در آن مقطع زمانی خاص است.
*همکاری نکردن سازمان‌ها با مخابرات
مساله دیگری که مدیران شرکت مخابرات به عنوان یکی از عوامل کندی توسعه شبکه مطرح می‌کنند همکاری نکردن سازمان ها و ارگان‌های دیگر با مخابرات است و بر این اساس لزوم تدوین مقررات روشن‌تر برای تنظیم روابط بین ارگان‌های مرتبط یک کمیته کارشناسی برای بررسی و اعلام نظر در این موارد نیز ضروری به نظر می‌رسد.
یکی دیگر از موارد مطروحه بحث اپراتور سوم تلفن همراه است چراکه راه‌اندازی شبکه ارایه خدمات نسل سوم موبایل نیازمند نصب و راه اندازی تجهیزات جدید است و به همین دلیل اپراتور دوم ملزم به ارائه موبایل نسل سوم نیست پس باید تدابیری اندیشیده شود تا حداقل با ورود اپراتور سوم، بتوان ارائه خدمات نسل سوم را از آن انتظار داشت یکی از راه‌هایی که کارشناسان ارائه می‌کنند راه‌اندازی مدل‌های آزمایشی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، به ویژه نسل سوم موبایل است.
اما به اعتقاد کارشناسان، حتی اگر بتوانیم مسائل اجرایی و فنی را حل کنیم و تجهیزات مورد نیاز هم خریداری شود، باز هم بدون در اختیار داشتن نیروی انسای متخصص و کارآمد، در دراز مدت هم‌چنان مشکل خواهیم داشت که اصلی‌ترین راه حل مشکلات شبکه ارتباطات سیار کشور، افزایش توانمندی‌های نیروی انسانی فعال در این بخش در زمینه طراحی، مهندسی، اپراتوری و همچنین آموزش وجذب نیروهای متخصص مورد نیاز است.
به گفته کارشناسان جذب بهترین فارغ‌التحصیلان مدارس، به رشته‌های مرتبط با مهندسی برق و به ویژه گرایش مخابرات از نکات قابل توجهی است اما استفاده از این مزیت مستلزم ایجاد شرایط بهتر و به ویژه سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب است به ویژه در مورد ارتباطات سیار که تعداد فارغ التحصیلان آشنا به مسائل ارتباطات سیار و موبایل در کشور، ناچیز به نظر می‌رسد.
*جای خالی دروس مورد نیاز در دانشگاه‌ها
شاید فقدان سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات تلفن همراه، نبود سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب در سال‌های ابتدایی ورود این تکنولوژی به کشور و مشخص نبودن متولی آموزش و تحقیقات در این زمینه باعث شده نتوانیم به آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز در این عرصه بپردازیم.
برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که سیاست‌گذاری‌های نادرست باعث شده است علی‌رغم پیشرفت‌های سریع در زمینه تکنولوژی‌های تلفن همراه در برنامه درسی دانشگاه‌ها جایگاه مناسبی برای این حوزه در نظر گرفته نشود که یک راه حل برای حل این مشکل اضافه شدن دروس مناسب و مبتنی بر علوم و تکنولوژی روز به سیلابس درسی دانشگاه‌ها و ارائه آزمایشگاه های مفید تلفن همراه در سطح کارشناسی ارشد و کارشناسی است.
*کمبود نیروی انسانی متخصص در بدنه مخابرات
اما بررسی‌ها نشان می‌دهند یکی از پیامدهای کمبود فارغ‌التحصیلان مخابراتی، ضعف بدنه مخابرات کشور از نظر متخصصان و کارشناسان این رشته است؛ بر اساس آمارها در سالهای گذشته کمتر از 20 درصد پرسنل بخش مخابرات کشور(شرکت مخابرات ایران و استان ها) تحصیلات لیسانس و بالاتر داشتند و این در حالی است که فقط کمی بیش از نیمی از این افراد، متخصص در رشته مخابرات بوده‌اند.
*آموزش تلفن همراه، متولی ندارد
اما مشخص شدن متولی پرورش نیروهای متخصص و آموزش مناسب نیروهای فعلی از ضروریاتی است که از جانب کارشناسان مطرح شده است؛ لازم است به همراه تخصیص بودجه کافی در زمینه تحقیقات نهاد خاصی در این زمینه وارد عمل شود در این زمینه دانشگاه‌ها می‌توانند با ارایه آموزش های ضمن خدمت به بالا بردن سطح علمی نیروهای فعلی مخابرات کمک کنند.
توان داخلی و حضور بخش خصوصی
جذابیت‌های مختلف تلفن همراه می‌تواند عاملی برای حضور بیشتر شرکت‌های خصوصی در این زمینه باشد اما باید توجه کرد که در زمینه‌های مخابرات اولویت ما کدام است و آیا استراتژی صنعتی مشخصی داریم تا از به هدر رفتن سرمایه‌ها و توان نیروهای متخصص جلوگیری شود؟ بنابراین انتخاب تکنولوژی‌های علم بر و دانش بر در حوزه ارتباطات سیار و سرمایه گذاری روی آن یکی از راه‌های پیشنهادی در این زمینه از سوی کارشناسان امر است که میتواند به پیشرفت کشور در این زمینه کمک شایانی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا