فلاح حقیقی: با اشباع بازار سیم کارت، انتظار رونق آن نمی رود

” علی فلاح حقیقی ” روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فراوانی توزیع سیم کارت ، دیگر بازار سیاهی که در سالهای نخست ورود تلفن همراه به کشور ایجاد شده بود، وجود ندارد .
وی با اشاره به توزیع انواع سیم کارت با امکانات تشویقی و توزیع سیم کارت های اعتباری توسط شرکت ارتباطات سیار ایران ( همراه اول) اظهار داشت : عرضه گسترده سیم کارت از سوی اپراتورها موجب شده است ، دوکانگی قبلی در قیمت از بین برود و در حال حاضر بازار سیم کارت آزاد با ضریب کوچکی از سود فعالیت می کند.
فلاح بااشاره به اینکه بازار از سیم کارت تلفن همراه اشباع شده است، افزود: شاهد هستیم که بسیاری از مردم بیش از یک سیم کارت دارند و تقاضا برای سیم کارت بسیار محدود شده است و متقاضیان منتظر ارایه سرویس ها و خدمات جدید هستند.
رئیس کانون سراسری دفاتر خدمات پیشخوان دولت با اشاره به سالهای نخست ورود تلفن همراه به کشور گفت: قیمت دولتی هر سیم کارت که در سال 1373 برای نخستین بار در کشور عرضه شد، شش میلیون ریال (600 هزار تومان ) بود و در بازار آزاد به دلیل عطش مردم تا 50 میلیون ریال(پنج میلیون تومان) نیز معامله شد. اما اکنون به دلیل توازن در عرضه و تقاضای سیم کارت، این شکاف قیمتی از بین رفته است .
برای اولین بار درسال 1373 تعداد 10 هزار سیم کارت در کشور عرضه شد.
فلاح تصریح کرد، کاهش قیمت سیم کارت تلفن همراه در بازار تا زمانی ادامه خواهد یافت که تفاوت قیمت ناچیزی میان سیم کارت های موجود در بازار آزاد و سیم کارت های دولتی باقی بماند.
گفتنی است ، نخستین جرقه‌ها برای استفاده از خدمات مخابراتی سیار در ایران در سال 1367 زده شد و این سال زمانی بود که حدود یک دهه از تولد نخستین تلفن‌همراه در جهان می‌گذشت.
در سال 1367 وزارت پست و تلگراف و تلفن سابق اقدام به طراحی تلفن سیار کرد.
این طرح تا پنج سال پیگیری و در سال 1372 نخستین تجهیزات برای راه‌اندازی آن خریداری شد. در مرداد 1373 فاز نخست طرح راه‌اندازی خدمات مخابراتی سیار با ظرفیت 100 هزار شماره ایجاد شد.
بازار فروش سیم‌کارت تلفن همراه از سال 1373 تاکنون با نوسانهای فراوانی روبه رو بوده است. پس از آنکه آگاهی مردم از فناوری‌های مخابراتی سیار بیشتر شد و تلفن‌همراه جایگاه جدیدی پیدا کرد، بازار سیاه این ابزار نیز راه افتاد و قیمت هر قطعه سیم‌کارت تا مرز پنج میلیون تومان نیز پیش رفت.
این روند تقریبا به همین صورت تا اوایل دهه 1380 ادامه یافت و سرانجام با ورود اپراتور خصوصی ایرانسل به بازار و گسترش سیم‌کارت‌های اعتباری، قیمت‌ها شکسته شد و همراه اول نیز سرانجام تصمیم به کاهش قیمت سیم‌کارت‌های خود گرفت.
هم‌اکنون شاهد سیر نزولی قیمت سیم‌کارت در کشور هستیم، به‌طوری که طی چند سال اخیر قیمت سیم کارت در کشور بیش از 50 درصد کاهش یافته است. واگذاری آن در بسیاری از استان‌ها به‌روز شده است و اپراتورهای داخلی به دنبال ارایه خدمات ارزش افزوده هستند تا بتوانند از این طریق خدمات بهتر با قیمت ارزان‌تر را به کاربران ارایه دهند.
در حال حاضر چند اپراتور تلفن همراه در کشور شامل همراه اول، ایرانسل، اسپادان(مخصوص مردم استان اصفهان)، کیش همراه( مخصوص مردم جزیره کیش) درحال فعالیت هستند و قرار است در آینده نزدیک اپراتور دیگر تحت عنوان اپراتور سوم تلفن‌همراه به مجموع این شرکت‌های مخابراتی افزوده شود.
صرف نظر از اپراتورهای استانی هم اکنون حدود 50 میلیون مشترک تلفن‌همراه در کشور وجود دارد که بیش از 30 میلیون آن مربوط به اپراتور اول، 20 میلیون مربوط به اپراتور دوم و حدود دو میلیون مشترک مربوط به شرکت مخابراتی تالیا هستند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا