خطر ابتلا به سرطان با استفاده از تلفن همراه افزایش می یابد

به گزارش گروه اخبار خارجی موبنا به نقل از موبایل دیا، تحقیقاتی که توسط محققان آمریکایی و بریتانیایی انجام شده نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه خطر ابتلا به تومور مغزی، سرطان چشم، تومور غدد بزاقی، سرطان بیضه و غدد لنفاوی و سرطان خون را افزایش می دهد.
آزمایش های پیشین نشان داده اشعه ای که از تلفن های همراه متساعد می شود باعث سرطان مغز می شود اما مطالعات دیگری که بر روی انسان انجام شد هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این دستگاه ها سلامت انسان را تهدید می کنند ارایه نشد.
صنعت بی سیم همیشه از این قضیه که هیچ ارتباطی میان تلفن همراه و سرطان وجود ندارد حمایت کرده است.
در سال 2005 تحقیقاتی که توسط محققان دانمارکی بر رابطه میان استفاده از تلفن همراه و بیمارانی که به تومور مغزی مبتلا بودند انجام شد نشان داد که احتمال وابستگی این دو مقوله خیلی غیر محتمل است. اما این محققان اعلام کردند که ما نمی توانیم هیچ نتیجه کاملی را تا زمانی که بتوانیم این نتایج را با آزمایش طولانی مدت کاربرانی که از این دستگاه ها خیلی زیاد استفاده می کنند استنتاج کنیم ارایه دهیم.
اما مورگان، مهندس الکترونیک و عضو انجمن بیوالکترومغناتیس می گوید: بسیاری از مطالعات بر اساس سرمایه گذاری شرکت های مخابراتی انجام شده و به این ترتیب شانس ابتلا به تومور را ناچیز پنداشته اند.
وی می گوید این گزارش ها تعاریف درستی از یک کاربر معمول تلفن همراه ارایه نداده و در این تحقیقات افرادی که به شدت بیمارند یا به سرطان مبتلا هستند حذف شده است.
مورگان همچنین به تحقیقاتی که شامل فرضیه های نادرست است اشاره کرد که اشعه های الکترومغناطیس یا EMF را که هیچ تاثیر بیولوژیکی غیر از گرما ندارند، در بر می گیرد.
البته امکان تاثیر EMF بر روی مغز انسان از سوی بعضی از دانشمندان تایید شده است.
بعضی از کشورها در حال تصویب منع استفاده از تلفن همراه به دلایل بهداشتی و سلامتی هستند. مثلا فرانسه اعلام کرده که کودکان در مدارس ابتدایی فقط می توانند از این دستگاه ها برای ارسال پیامک استفاده کنند.
مورگان می گوید تلفن های همراه می توانند به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند و کارآیی معین و مشخصی دارند، اما من از روزی وحشت دارم که با موج عظیمی از تومور مغزی روبه رو شویم، اگر چه ممکن است این بیماری هم اکنون همراه ما باشد همانطور که تومورها 30 سال نهفته باقی می مانند.
مقاله مورگان با عنوان “تلفن های همراه و تومور مغزی: 15 دلیل مرتبط” از سوی 43 محقق و دانشمند و کارشناس از آمریکا، استرالیا، برزیل، کانادا، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، روسیه، اسپانیا، سوئد و انگلیس تایید شد.
135/20

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا