کاهش تعرفه، قاچاق را می کشد

ورود انبوه کالای نامرغوب چینی، گوشی های بازسازی شده و غیره که همگی به علت ارزانی دارای مشتریان زیادی هستند، موجب نارضایتی مصرف کنندگان و هدردادن سرمایه های ملی شده است.
در حال حاضر به دلایل مختلف عملا تولید داخل و واردات رسمی به صورت مناسبی اجرا نمی شود.به دلیل بالا بودن حقوق ورودی و عدم ثبات حقوق ورودی عملا کمتر شرکتی ریسک واردات رسمی را می پذیرد و به عبارت دیگر همه منتظر تعیین تکلیف حقوق ورودی هستند.
بازار این محصول پر از کالای قاچاق است به نحوی که عمده برآوردها ، سهم قاچاق را بالاتر از 90 درصد برآورد می کنند.
به دلیل توزیع کالای قاچاق در سطح بازار ، وضعیت خدمات پس از فروش و رعایت حقوق مصرف کنندگان به بدترین شکل ممکن درآمده است . ورود انبوه کالای نامرغوب چینی ، گوشی های بازسازی شده و غیره که همگی به علت ارزانی دارای مشتریان زیادی هستند موجب نارضایتی مصرف کنندگان و هدردادن سرمایه های ملی شده است. سهم بالای قاچاق باعث توسعه فزاینده بازار این کالا در کشور های همسایه به خصوص امارات شده است.
اگر به مهمترین کشورهای تامین کننده گوشی تلفن همراه در ماههای ابتدایی سال جاری نگاهی داشته باشیم ملاحظه می شود در سه ماهه اول سال جاری 53 هزار و 460 کیلوگرم گوشی تلفن همراه به ارزش هفت میلیون و 462 هزار و 34 دلار وارد کشور شده است.
این میزان در پنج ماهه اول سال گذشته 223 هزار و 883 کیلوگرم به ارزش 39 میلیون و 169 هزار و 91 دلار بود.
به این ترتیب طبق این اعلام گمرک کشور، واردات گوشی تلفن همراه در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته، از نظر وزن و ارزش به ترتیب 76.12 و 80.95 درصد کاهش داشته است.
20/15

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا