فناوری اطلاعات جایگاه محوری و اصلی در برنامه ریزی های کشور ندارد

“ناصر غانم زاده” روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیدگاه مسئولان در ایران به فناوری اطلاعات حاشیه ای است و رویکرد جدی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به تجربه کشور مالزی، اظهار داشت: مالزی توسعه در فناوری اطلاعات را هدف
قرار داده و از این بخش سود می برد و با جذب سرمایه گذاری های خارجی هر روز به توان خود می افزاید.
غانم زاده با اشاره به اینکه رویکرد اقتصاد ایران رویکرد دولتی است، گفت: در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری مناسبی از سوی دولت صورت نگرفته و بخش خصوصی نیز بدلیل مشکلات موجود در فضای کسب و کار از فعالیت در این حوزه مایوس شده است.
وی افزود: بسیاری از فعالان به این نتیجه رسیده اند که فناوری اطلاعات جایی برای کار ندارد بخصوص در زمینه نرم افزاری، البته رکود در بخش سخت افزاری را نیز شاهد هستیم ولی طی سالهای اخیر در زمینه توسعه فناوری اطلاعات پسرفت داشته ایم.
این کارآفرین با اشاره به نقش شرکت مخابرات، گفت: مخابرات بعنوان متولی اصلی در زمینه
توسعه فناوری اطلاعات رویکرد مناسب و تعامل موثری با بخش خصوصی نداشته و دست بخش خصوصی را باز نگذاشته است.
غانم زاده افزود: فقدان قوانین مناسب برای تعریف روابط فعالان بازار فناوری اطلاعات و نبود مقررات حمایتی از بخش خصوصی و حتی وضع قوانین سختگیرانه از موانع اصلی توسعه فناوری اطلاعات در ایران است.
وی افزود: برای مثال ثبت یک نرم افزار پیش از این توسط شورای عالی انفور ماتیک صورت می گرفت، در زمان حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید یک نرم افزار را ثبت کند که این امر موجب طولانی شدن روند اداری امور می شود.
این کارآفرین گفت: وجود نهادهای نظارتی متعدد و موازی کاری ها از دیگر موانع توسعه فناوری اطلاعات در کشور است.
غانم زاده افزود: با وجود نهادهای نظارتی متعدد نهادی که مسئولیت این بخش را قبول کند و از فعالان حوزه فناوری اطلاعات حمایت کند، نداریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا