خواندنی

روایت های متناقض از اوضاع کن پس از سیل

یک هفته پس از سیل در کن و سولقان، روایت های متفاوتی از اوضاع پس از حادثه منتشر شده است. درحالی که گروه تهرانگردان روز جمعه که همراه با احمد مسجدجامعی و رحمت اله حافظی،‌ دو عضو شورای شهر به غرب پایتخت رفته بودند تا اوضاع را بررسی کنند، می گویند در حوالی کن و بوستان جوانمردان، اوضاع اصلا خوب نیست.

اما روایت رییس ستاد مدیریت بحران دراین باره هم قابل تامل است. اسماعیل نجار که روز گذشته به کن رفته بود، درباره شرایط این منطقه به ایسنا می گوید: روز شنبه به همراه فرماندار و رئیس مدیریت بحران استان از منطقه سیل زده کن بازدید کردیم و خوشبختانه شرایط در این منطقه عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

درحالی که او روز گذشته گفته او با پیدا شدن یکی از مفقودان، عملیات جستجو در البرز عملا به پایان رسیده است می گوید هنوز جستجو در تهران به پایان نرسیده است: تیم های جستجو نیز درون رودخانه و حاشیه آن در حال جستجو هستند، عملیات جستجو همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد که باید طی دو یا نهایتا سه روز آینده این عملیات نیز به پایان برسد و من امیدوارم موردی وجود نداشته باشد. احتمال مفقودی دو یا سه نفر همچنان وجود دارد. عملیات جستجو به همین منظور ادامه دارد.

نجار همچنین گفته که خسارت های سیل به ساخت و سازهای غیرمجاز تعلق نمی گیرد: مورد تخریب ساختمان به جز یک مورد ساختمان 13 واحدی در سوادکوه و ساختمان یک واحدی در همین منطقه مورد دیگری نبوده است. اما در صورتی که سازه‌ای غیرمجاز ساخته شده یا به حریم رودخانه تجاوز کرده باشد خسارتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

تقصیر چینی‌ها چقدر است؟

روایت هایی که تهرانگردان از دلایل سیل کن می دهند،‌ نشان از مقصر بودن کارگاه راه‌سازی چینی ها دارد؛ «در بروز این حادثه عوامل متعددی نقش داشتند که در این میان نقش پروژه آزادراه تهران- شمال و کارگران چینی برجسته است زیرا در دو مسیر بستر رودخانه توسط کارگران برای تجهیز کارگاه اشتغال شده بود. این اقدام غیرکارشناسانه در راستای کاهش هزینه از سوی پیمانکار چینی صورت گرفته است اما در نهایت با این اقدام و انباشت باران در پشت کارگاه و رها شدن آب، دو تن از کارگران به همراه تعدادی زیادی از لوازم کار و لودر در مسیر آب قرار می گیرند  تا آب باران به همراه گل و لای تعداد زیادی وسایل پرخطر را حمل کند.

این اتفاق با فشار بالای آب موجب شده تا خودروها و کسانی که در مسیر رودخانه قرار داشتند، راه نجاتی نداشته باشند. چینی‌ها در یک مسیر نیز حریم رودخانه را با خاک پرکرده‌اند و حتی ستون بتنی ایجاده کردند این ستون بتونی مسیر حرکت آب را مختل کرده است از این رو وقتی آب با فشار از مسیر بالا به پایین هدایت می‌شود به دلیل نبود فضای لازم وارد جاده سولقون می‌شود و تعدادی خودرو را با کسانی که درمسیر بودند با خود می‌برد.»

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران دراین باره هم گفت: در بازدیدی که داشتم دیدم که اینها درحریم و اطراف رودخانه استقرار کرده و ماشین آلات و کارگاه‌های خود را نیز بعضا در حریم رودخانه قرار داده بودند که قطعا نباید این اتفاق رخ می‌داد.

وی افزود:در این خصوص می‌بایست وزارت راه و شهرسازی و مسئولان محلی تذکرات لازم را پیرامون محل استقرار آنان در بستر رودخانه ارائه می‌کردند که متاسفانه تا آنجا که من می‌دانم چنین اتفاقی رخ نداده، اما اینکه این اقدام تاثیر مستقیم در بروز سیلاب داشته باشد باید بگویم که به نظر من چنین احتمالی ضعیف است.

تعداد کشته ها،‌همان ۱۵ نفر است

اما امارهایی از کشته های حادثه ذکر شده است؛ سازمان پزشکی قانونی می گوید ۱۷ نفر در سیل کشته شده اند،‌ اما نجار این آمار را قبول ندارد: آمار ما همان 15 تن را نشان می‌دهد، ضمن اینکه یک مورد فوتی نیز قبل از وقوع طوفان مربوط به زنی بوده که در رودخانه غرق شده بود که آنرا هم جزو کشته شدگان طوفان به حساب می‌آورند. ما در این خصوص با دکتر شجاعی رئیس سازمانی پزشکی قانونی صحبت کرده و قرار شده تا اطلاعات و اسامی جان باختگان را به ما بدهند تا آنها را با یکدیگر تطبیق دهیم.

ستاد مدیریت بحران کاملا ناکارآمد است

در عین حال رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با تاکید بر اینکه از وقایع گذشته تجربه کافی کسب نشده است، گفت:‌ ستاد مدیریت بحران کاملا ناکارآمد است و کارگروه‌های آن با اقدامات جزیره‌ای موفقیت آمیز عمل نکرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ رحمت اله حافظی در حاشیه برنامه تهرانگردی گفت: مدیریت بحران سه مرحله قبل،‌ حین و بعد بحران دارد، بر اساس شواهد موجود تنها در مدیریت بعد از بحران ورود جدی صورت گرفته است از این رو می‌توان گفت که از حوادث گذشته تجربه کافی کسب نکردیم تا اقدام بازدارنده برای قبل بحران داشته باشیم.

او با اشاره به سیل تجریش، ‌افزود: ستاد مدیریت بحران کاملا ناکارآمد است و کارگروه‌های آن با اقدامات جزیره‌ای موفقیت آمیز عمل نکرده است به طوری که حتی ساختمان‌هایی که مقاومت لازم را در برابر حوادث ندارند، شناسایی نشده است و سامانه‌ای هوشمند برای فعالیت‌های ستاد مدیریت نیز وجود ندارد تا از وقوع حادثه اطلاع رسانی به موقع انجام دهد.

رئیس کمیسیون سلامت،‌محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در واکنش به اظهار نظری مبنی بر اینکه در حادثه اخیر مردم در افزایش تلفات جانی و مالی مقصر شناخته شده‌اند،‌ تاکید کرد:‌ ما به مردم آموزشی برای مقابله با بحران نداده‌ایم و هیچ سامانه اطلاع‌رسانی از وقوع حوادث نیز وجود ندارد که تا آنها را مطلع کنیم. مسئولان به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌ها از جمله سامانه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم به مردم مقصرند.

حافظی با اشاره به اینکه هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی در مقوله مدیریت بحران وجود ندارد،‌ گفت:‌ با گذشت چندین دهه همچنان شاهدهستیم که هر حادثه‌ای تلفات جبران‌ناپذیری به مردم و شهر و زیرساخت‌ها وارد می‌شود امیدواریم این بار مسئولان امر تجربه لازم را کسب کنند.

او گفت:‌ مدیریت بحران در کشور ما به دلیل نبود جایگاه مشخص دچار عدم ایراد شده است از این رو باید جایگاه مدیریت بحران ارتقا یابد به طوری که سازمانی مستقل شود که زیرنظر مستقیم رئیس جمهور فعالیت جدی خود را برای مدیریت بحران آغاز کند و البته زیرساخت‌ها به گونه‌ای تعریف شود که نیروهای مسلح نیز علاوه بر کمک رسانی از این سازمان تبعیت کافی را داشته باشد.

این درحالی است که رییس ستاد مدیریت بحران از برخی از اظهارنظرها پیرامون حادثه اخیر انتقاد می کند: حادثه سیلاب اخیر به شکل نقطه‌ای رخ داده بود درحالی که امکان پیش بینی هواشناسی به شکل نقطه‌ای وجود ندارد بنابراین لازم است افراد از اظهارات غیرکارشناسانه که تنها دیگران را متهم می‌کند و فایده‌ای هم ندارد پرهیز کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا