موبنا، محمد مهدی حیدرپور – پژوهشگران پیشرفتی دیگر در زمینه باتری ها را محقق ساخته اند. جدیدترین دستاورد پژوهشگران در زمینه باتری های لیتیوم-هوا شکل گرفته که می تواند عمری پنج برابر بیشتر نسبت به نمونه های کنونی را به این باتری ها ببخشد.
دکتر کیونگجائه چو و تیم پژوهشی وی در دانشگاه دالاس کاتالیزور جدیدی را برای باتری های لیتیوم-هوا کشف کرده اند که می تواند ظرفیت آنها را از نظر تئوری تا ده برابر افزایش دهد. چو امیدوار است این دستاورد به پیشرفت هرچه بیشتر باتری های لیتیوم-هوا کمک کند.
نتیجه فعالیت های تیم پژوهشی دانشگاه دالاس باید به شکل گیری باتری هایی منجر شود که در گوشی های هوشمند و خودروها بکار گرفته خواهند شد و عمر و دامنه حرکت بسیار بیشتری به آنها خواهند بخشید. در همین راستا، یک خودرو الکتریکی باید از دامنه حرکت 400 مایل (644 کیلومتر) برخوردار شود، در شرایطی که یک گوشی هوشمند با یک بار شارژ کامل باتری حداقل یک هفته دوام می آورد.
باتری های لیتیوم-هوا برای تامین نیروی واکنش های شیمیایی اکسیژن تنفس می کنند. این به معنای آن است که چنین باتری هایی به ذخیره اکسیدکننده هایی مانند آنچه باتری های لیتیوم-یون فعلی انجام می دهند، نیاز ندارند. در نتیجه، فضای بیشتر برای تراکم انرژی بالاتر در دسترس است که از نظر تئوری 10 برابر لیتیوم-یون بوده و قابل مقایسه با بنزین محسوب می شود.
این باتری های لیتیوم-هوای جدید به مواد کمتری برای تولید نیاز دارند و نه تنها وزنشان یک پنجم باتری های کنونی است بلکه هزینه تولید آنها نیز یک پنجم نمونه های کنونی برآورد می شود.
به لطف کاتالیزور جدید که دی متیل فنازین (Dimethylphenazine) نام دارد باتری ها باید دارای پایداری و بهرهوری ولتاژ بالاتری باشند.
اگرچه همه چیز درباره این باتری های جدید جالب توجه به نظر می رسد اما همچنان پنج تا ده سال زمان نیاز است تا حضور آنها در گجت ها و خودروهای خود باشیم.