اقتصادیبورس

رشد 9000 واحدی شاخص کل بورس

به‌روزترین‌ها| بازار سرمایه در روز سه‌شنبه برخلاف روزهای گذشته رشد قابل توجهی داشت. شاخص کل بورس با افزایش حدود ۹۰۰۰ واحدی به دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد رسید. این در حالی است که بازار بورس از ابتدای هفته جاری روند نزولی را طی کرده بود.

با تصمیم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت، بازار بورس تهران شاهد افزایشی قابل توجه بود. تصمیم دیوان عدالت اداری به وضوح بر رشد امروز بازار تأثیرگذار بوده است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۸۹۵۹ واحد افزایش، به رقم دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد دست یافت.

شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۲۷۸۴ واحد به عدد ۶۹۶ هزار و ۳۰۱ واحد رسید. معاملات بورس نیز امروز افزایش یافتند؛ به طوری که ۲۲۰ هزار معامله به ارزش چهار هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان صورت گرفت.

شرکت‌های پارسیان، شپنا و شپدیز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص بورس داشتند و از نمادهای پرتراکنش می‌توان به فولاد، شپنا و حفارس اشاره کرد. در روز سه‌شنبه، فرابورس ایران نیز با افزایش ۱۵۲ واحدی به شاخص ۲۲ هزار و ۳۴۵ واحد رسید. تعداد معاملات در فرابورس امروز به ۱۴۱ هزار معامله به مبلغ شش هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان رسید.

شرکت‌های زاگرس، آریا و انتخاب تاثیرگذارترین نمادها در فرابورس بودند که همگی روند مثبتی داشتند. همچنین معین، خاور و کرومیت از پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز در فرابورس بودند. دیروز، دیوان عدالت اداری پس از ۱۴ ماه، مصوبه نرخ خوراک و سوخت ۷۰۰۰ و ۴۰۰۰ تومانی پتروشیمی‌ها برای پنج ماه نخست سال ۱۴۰۲ را ابطال کرد.

به نظر می‌رسد آثار مثبت تعدیل این تصمیم بر شرکت‌های زیرمجموعه برخی گروه‌های نفت و گاز حدو ۷۵۰۰ میلیارد تومان تاثیرگذار بوده است. با توجه به اینکه با ابطال نرخ خوراک، سازمان بورس پتروشیمی‌ها را ملزم به شفاف‌سازی کرده، انتظار می‌رود در روزهای آتی، تعدیل‌های مثبت در سود سال گذشته این شرکت‌ها مشاهده شود.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا