اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

دقت 90 درصدی آزمایش خون در تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

به‌روزترین‌ها| آزمایش‌های خونی برای بیماری آلزایمر به هدف کمک به پزشکان برای تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر این بیماری طراحی شده‌اند، اما بیشتر در محیط‌های تحقیقاتی تحت کنترل استفاده می‌شوند. مطالعه‌ای جدید از سوی محققان سوئدی نشان می‌دهد که این آزمایش‌ها در محیط‌های بهداشتی واقعی نیز قابل اعتماد هستند.

مطالعه‌ای که روی بیش از ۱۲۰۰ بیمار با علائم خفیف حافظه انجام شده، نشان داد که آزمایش خون برای آلزایمر، در مراقبت‌های اولیه با دقت ۹۰ درصد قابل اعتماد است. تشخیص بیماری آلزایمر معمولاً نیاز به اسکن مغزی دشوار یا شیوه‌های ناخوشایند دیگری دارد. بسیاری از بیماران بر اساس علائم و آزمون‌های شناختی تشخیص داده می‌شوند.

در مطالعه سوئدی، بیمارانی که به پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص حافظه مراجعه کرده بودند، ابتدا با استفاده از آزمون‌های سنتی تشخیص اولیه دریافت کردند، خون دادند و سپس برای تأیید به اسکن نخاع یا مغزی فرستاده شدند. محققان دانشگاه لوند گزارش دادند که آزمایش خون به مراتب دقیق‌تر بود. دقت اولیه تشخیص پزشکان مراقبت‌های اولیه ۶۱ درصد و دقت پزشکان متخصص ۷۳ درصد بود، اما آزمایش خون دقت ۹۱ درصد داشت. این یافته‌ها نیز در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده‌اند.

دقت 90 درصدی آزمایش خون در تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

سباستین پالمکویست، استادیار نورولوژی در دانشگاه لوند و یکی از نویسندگان همکار این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: آزمایش خون می‌تواند با دقت ۹۰ درصد تعیین کند که آیا فردی که دچار از دست دادن حافظه شده، از آلزایمر رنج می‌برد یا خیر؟

اسکار هانسون، استاد نورولوژی در دانشگاه لوند و دیگر نویسنده همکار، در بیانیه‌ای افزود: تشخیص زودهنگام حائز اهمیت است زیرا درمان‌های جدیدی که پیشروی بیماری را کند می‌کنند، در حال توسعه هستند. گام‌های بعدی شامل تعیین دستورالعمل‌های بالینی واضح برای استفاده از این آزمایش خون در سیستم بهداشت و درمان است.

کدام آزمایش‌های خونی برای آلزایمر بهترین عملکرد را دارند؟

آزمایشگاه‌ها شروع به ارائه انواع مختلفی از آزمایش‌ها کرده‌اند که می‌توانند علائم خاصی از آلزایمر را در خون تشخیص دهند. دانشمندان به این آزمایش‌ها امیدوار هستند اما هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند زیرا داده‌های کمی برای راهنمایی پزشکان درباره کدام نوع آزمایش‌ها و زمان استفاده از آن‌ها موجود است.

دکتر سوزان شیندلر نورولوژیست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که بخشی از یک پروژه تحقیقاتی در این زمینه است، پرسید: کدام آزمایش‌ها قابل اعتماد هستند؟ در حالی که برخی از آن‌ها بسیار دقیق هستند، آزمایش‌های دیگر بیشتر شانسی هستند.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و تخمین زده می شود که تقریباً 7.8 میلیون اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد. به گفته سازمان آلزایمر اروپا، این تعداد تا سال 2050 تقریبا 2 برابر خواهد شد

دکتر جان هنسی از مؤسسه ملی پیری گفت: آن‌ها نشانگرهای زیستی مختلف را به روش‌های متفاوت اندازه می‌گیرند. همچنین ماریه کاریلو رئیس ارشد دانش سازمان آلزایمر نیز بیان داشت: پزشکان و محققان فقط باید از آزمایش‌های خونی استفاده کنند که دقت بیش از ۹۰ درصد دارند.

در حال حاضر، کاریلو گفت: پزشکان باید آزمایش‌های خونی را فقط برای افرادی که مشکلات حافظه دارند استفاده کنند، پس از بررسی دقت نوع آزمایشی که سفارش می‌دهند.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و تخمین زده می شود که تقریباً 7.8 میلیون اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد. به گفته سازمان آلزایمر اروپا، این تعداد تا سال 2050 تقریبا 2 برابر خواهد شد.

نتایج احتمالی تشخیص بیماری آلزایمر از طریق آزمایش خون در آینده

تشخیص بیماری آلزایمر از طریق آزمایش خون در آینده می‌تواند تحولات عظیمی در حوزه پزشکی و بهداشت عمومی ایجاد کند. اولین و مهم‌ترین نتیجه، تسهیل و تسریع فرآیند تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل است. این امر به پزشکان اجازه می‌دهد تا درمان و مداخله‌هایی که ممکن است پیشروی بیماری را کند کرده یا حتی متوقف کنند، را سریع‌تر آغاز کنند.

دقت 90 درصدی آزمایش خون در تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

علاوه بر این، تشخیص زودهنگام از طریق آزمایش خون می‌تواند به کاهش هزینه‌های بهداشتی کمک کند. از آنجا که بررسی‌های پیچیده و پرهزینه مانند تصویربرداری مغزی و آزمایش‌های مایع نخاعی کمتر مورد نیاز خواهند بود، سیستم‌های بهداشتی می‌توانند منابع خود را برای درمان و پژوهش‌های بیشتر اختصاص دهند.

دیگر نتیجه مهم این تکنولوژی، بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌های آنهاست. با تشخیص زودهنگام، بیماران و خانواده‌های آنها می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری برای آینده داشته باشند و اقدامات لازم برای مدیریت بهتر بیماری صورت دهند. همچنین، تحقیقات بالینی می‌تواند با شناسایی زودهنگام بیماران، نمونه‌های بیشتری برای مطالعه فراهم کند، که این موضوع می‌تواند به کشف درمان‌های جدید منجر شود.

در نهایت، این روش تشخیص می‌تواند به ارتقاء آگاهی عمومی مرتبط با زوال عقل کمک کند، زیرا افراد بیشتری به اهمیت تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر بیماری پی خواهند برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا