اخبار برگزیدهسلامتفیدفید برتر

تولید 97 درصد داروهای مصرفی کشور؛ دستاورد بزرگ داروسازی ایران

بررسی دستاوردهای چشمگیر داروسازی ایران و چالش‌ های نظام سلامت، از جمله افزایش تولید داخلی دارو و مدیریت مؤثر تأمین دارو، نشان دهنده تلاش‌ های بی‌ وقفه برای ارتقاء وضعیت بهداشتی و تضمین عدالت در ارائه خدمات بهداشتی است. توجه به مسائل مناطق محروم و برنامه‌ ریزی برای آینده‌ ای پایدار نیز از جمله وظایف دولت ها است.

به‌روزترین‌ها| محمدرضا واعظ مهدوی رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت در چهل و ششمین همایش داروسازان که در تالار رازی برگزار شد ضمن تبریک روز داروساز به جامعه داروسازان ایران، به دستاوردهای این جامعه در زمینه افزایش تولید دارو و مواد اولیه دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۷ درصد داروهای مصرفی در کشور و ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می‌ شود. این آمار نشان‌ دهنده رشد و توانمندی بالای صنعت داروسازی ایران است.

اهمیت مدیریت قوی داروسازی ایران در تأمین دارو

واعظ مهدوی با تأکید بر اهمیت مدیریت قوی و فعالیت‌ های انجام شده در حوزه داروسازی ایران، اظهار کرد: ایران توانسته بر خلاف بسیاری از کشورها، مشکلات تأمین دارو را پشت سر بگذارد و این در نتیجه همت داروسازان است که جلوی بروز بحران‌ هایی که بسیاری از کشورها با آن مواجه‌ اند، را گرفته است.

وی مخصوصاً به توانایی ایران در تأمین داروها در دوران همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: این موفقیت‌ها بدون حمایت همه‌جانبه و تلاش‌های مستمر داروسازان میسر نبوده است.

این داروساز به موضوع هزینه‌ های نظام سلامت و افزایش آن نسبت به منابع پرداخت و تأکید کرد: در سیاست‌ گذاری کلان، هدف باید عدالت و تأمین خدمات برای همه مردم باشد. عوامل متعددی مانند تغییرات جمعیتی، ظهور بیماری‌ های جدید، تغییرات سبک زندگی و رشد تکنولوژی پزشکی باعث افزایش هزینه‌ های سلامت شده‌ اند. این روند به تشدید رقابت برای دریافت منابع محدود منجر شده که در این میان، قدرتمندان و ثروتمندان غالب می‌ شوند.

وضعیت نامناسب بهداشتی در سیستان و بلوچستان

واعظ مهدوی وضعیت نامناسب بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و گفت: بیش از ۵۰۰ نقطه از این استان فاقد خانه‌ ی بهداشت است و خدماتی مانند واکسیناسیون و اندازه‌ گیری فشار خون به درستی انجام نمی‌ شود. این مسائل نیازمند توجه جدی و برنامه‌ ریزی دقیق هستند. بنابراین دولت باید به مناطق محروم بیشتر توجه کند و در سیاست‌ گذاری‌ ها، عدالت را مدنظر قرار دهد.

وی همچنین به نظام دارویی مبتنی بر طرح ژنریک در ایران اشاره کرد و آن را یک دستاورد بزرگ پس از انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: پس از پیروزی انقلاب، طرح ژنریک به عنوان یک دستاورد بسیار مهم مطرح شد و بسیاری از کشورها پس از ایران، نظام دارویی خود را بر این اساس بنا کرده‌ اند. در برنامه هفتم توسعه نیز تصریح شده که فهرست دارویی ایران باید بر اساس نظام ژنریک تنظیم و منتشر شود.

برنامه نوسازی و بازسازی صنایع داروسازی ایران

رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت با اشاره به ضرورت نوسازی صنایع داروسازی ایران بیان داشت: طبق قانون، دولت مکلف است حداکثر ظرف شش ماه برنامه نوسازی و بازسازی صنایع دارو را تدوین و اجرا کند. این برنامه‌ ها باید زمینه‌ ساز افزایش سهم ایران از بازار منطقه و تأمین تسهیلات مورد نیاز باشند. بنابراین اجرای درست این قانون می‌ تواند تأثیر بسزایی در توسعه صنعت داروسازی کشور داشته باشد.

وی از برگزارکنندگان همایش خواست که برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه در حوزه نظام دارویی، سازوکارهای لازم را فراهم کنندو ادامه داد: باید سازوکارهایی برای همفکری و مشارکت اجرایی شدن قانون و برنامه‌های توسعه فراهم شود تا گام‌های بلندتری در ارتقاء نظام دارویی کشور برداشته شود.

واعظ مهدوی در انتها با بیان اینکه همایش‌ های این چنینی فرصتی برای تبادل نظر و انتقال تجربیات است گفت: از همه‌ ی دست‌ اندرکاران و شرکت‌ کنندگان تقدیر و تشکر می کنم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا