اخبار برگزیدهفیدفید برترفین تک و فناوریموبایل

کاربران هفتگی چت‌ جی‌پی‌تی از مرز 200 میلیون گذشتند؛ بهداشت، آموزش و خلاقیت موضوعات مورد علاقه کاربران

چت‌ جی‌پی‌تی، ربات هوش مصنوعی پیشرو شرکت OpenAI، هر هفته بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و تعداد کاربران آن از نوامبر ۲۰۲۳ به 2 برابر رسیده است. این مدل هوش مصنوعی به سرعت به یکی از ابزارهای مهم در زندگی روزمره مردم تبدیل شده و در حوزه‌هایی مانند بهداشت، آموزش و خلاقیت تفاوت‌های چشمگیری ایجاد کرده است.

به‌روزترین‌ها| چت‌ جی‌پی‌تی، ربات هوش مصنوعی شاخص شرکت OpenAI، از نوامبر گذشته تعداد کاربران هفتگی خود را 2 برابر کرده است. از زمان رونمایی در نوامبر ۲۰۲۲، این مدل هوش مصنوعی مولد توانسته است به موفقیت‌های پی‌در‌پی دست یابد. ابتدا با پاسخگویی به سوالات به صورت متنی آغاز شد اما اکنون دارای ویژگی‌های صوتی، تولید تصویر و امکانات دیگری است.

این ربات به بخش مهمی از فرهنگ عامه تبدیل شده و به طور مکرر برای نوشتن ایمیل، خلاصه‌سازی گزارش‌ها، کمک به برنامه‌نویسی، خلق آثار هنری هوش مصنوعی و حتی نقد و بررسی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده می‌شود.

به تازگی، چت‌ جی‌پی‌تی در بخش دانشگاهی باعث بحث‌وجدل شده است؛ چرا که دانشگاه دولتی آریزونا اعلام کرده همکاری خود را با این شرکت آغاز کرده است. یکی از اساتید این همکاری را «عمیقاً اهانت‌آمیز» خوانده است.

چند نفر از چت‌ جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند؟

بر اساس گزارش Axios، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر هر هفته در چت‌ جی‌پی‌تی فعال هستند، که این رقم از ۱۰۰ میلیون در نوامبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

در این رابطه سم آلتمن مدیرعامل این شرکت گفت: «مردم اکنون از ابزارهای ما به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود استفاده می‌کنند و تفاوت واقعی در حوزه‌هایی مانند بهداشت و آموزش ایجاد می‌کنند، خواه با کمک به وظایف روزمره، حل مسائل پیچیده یا گشودن خلاقیت.»

کاربران هفتگی چت‌ جی‌پی‌تی از مرز 200 میلیون گذشتند؛ بهداشت، آموزش و خلاقیت موضوعات مورد علاقه کاربران

OpenAI همچنین اعلام کرد که ۹۲ درصد از شرکت‌های فهرست Fortune 500 اکنون از محصولات آن استفاده می‌کنند. از زمان عرضه GPT-4o مینی اقتصادی که استفاده از رابط برنامه‌نویسی کاربردی خودکار آن نیز 2 برابر شده است

بازار هوش مصنوعی از زمان محبوبیت گسترده چت‌ جی‌پی‌تی به شدت رقابتی شده است. شرکت‌های اپل، گوگل و متا نیز به این موج پیوسته‌اند.

مارک زاکربرگ بنیان‌گذار متا در اپلیکیشن Threads اعلام کرد که هوش مصنوعی متا اکنون بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر ماهانه و ۱۸۵ میلیون کاربر هفتگی فعال دارد. این در حالی است که هنوز در بریتانیا یا اروپا در دسترس نیست، اما به میلیون‌ها کاربر واتس‌اپ در سایر نقاط جهان ارائه شده است.

احتمال سرمایه گذاری اپل در چت‌ جی‌پی‌تی

امروز نیز گزارش شد که اپل ممکن است در چت‌ جی‌پی‌تی OpenAI سرمایه‌گذاری کند؛ چرا که این شرکت در حال ورود به مرحله مهمی از جمع‌آوری سرمایه است.

سازنده ربات هوش مصنوعی محبوب چت‌ جی‌پی‌تی در آستانه یک دور جدید جذب سرمایه قرار دارد. طبق گزارش وال استریت ژورنال، پس از این دور جدید، ارزش آن می‌تواند به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، در حالی که در ابتدای سال جاری ۸۰ میلیارد دلار بود.

دیگر سرمایه‌گذاران بالقوه شامل شرکت مایکروسافت، رقیب اپل، شرکت سرمایه‌گذاری Thrive Capital و غول تراشه‌های کامپیوتری انویدیا هستند.

هنوز مشخص نیست که این شرکت‌ها چه میزان سرمایه‌گذاری خواهند کرد. با این حال، مایکروسافت از سال ۲۰۱۹ یکی از سرمایه‌گذاران اصلی OpenAI با سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و برخورداری از ۴۹ درصد سهم از سود این شرکت بوده است.

همکاری احتمالی اپل و چت‌ جی‌پی‌تی چه معنایی دارد؟

این سرمایه‌گذاری از سوی اپل چندان هم شگفت‌آور نیست، چرا که این شرکت در ماه ژوئن اعلام کرده بود که با OpenAI برای ویژگی جدید Apple Intelligence همکاری خواهد کرد. در این برنامه، چت‌ جی‌پی‌تی در سیری ادغام خواهد شد تا بتواند وظایف متعدد و پیچیده‌تری را در مدل‌های جدید آیفون انجام دهد.

کاربران هفتگی چت‌ جی‌پی‌تی از مرز 200 میلیون گذشتند؛ بهداشت، آموزش و خلاقیت موضوعات مورد علاقه کاربران

در آن زمان، این خبر جلب توجه بسیاری کرد هنگامی که ایلان ماسک تهدید به ممنوعیت محصولات اپل کرد اگر ویژگی‌های هوش مصنوعی اجرا شوند. او در پلتفرم X نوشت: «اگر اپل OpenAI را در سطح سیستم عامل ادغام کند، آنگاه دستگاه‌های اپل در شرکت‌های من ممنوع خواهند شد» و به نقض‌های امنیتی اشاره کرد.

گزارش شده است که در پروژه اولیه اپل اینتلجنس هیچ پولی رد و بدل نشده بود. اما انتخاب اپل برای سرمایه‌گذاری در این شرکت نشان‌دهنده تمایل فزاینده این شرکت برای تثبیت جایگاه خود در بخش مصرف‌کننده هوش مصنوعی است که از زمان راه‌اندازی ChatGPT در نوامبر ۲۰۲۲ به طور چشمگیری رشد کرده است.

اپل پیش از این نیز تمایل به همکاری با دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی ابراز کرده بود. متا، آنتروپیک و گوگل جمینی همگی از گزینه‌های احتمالی مطرح شده بودند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا