اخبار برگزیدهبازارفید

کاهش 80 درصدی فروش پارچه در سایه نوسانات ارزی

محمد اسماعیلی کارشناس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران گفت: مهم‌ترین چالش فعلی، نوسانات نرخ ارز است که اثر مستقیمی بر صنعت پارچه دارد. طی 2 ماه اخیر، قیمت‌ها 2 بار و هر بار به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، به‌طوری‌که فروش امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی روبه‌رو شده است.

به‌روزترین‌ها| رکود اقتصادی، نوسانات مداوم نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، شرایط دشواری را برای اصناف مختلف به ویژه در صنعت نساجی و پارچه‌فروشی ایجاد کرده است. افزایش مکرر قیمت‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه، فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان و فعالان این حوزه وارد کرده و کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها به دغدغه‌ اصلی اعضای این صنف تبدیل شده است.

سعید محمد اسماعیلی کارشناس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران با اشاره به مشکلات موجود در بازار پارچه به به‌روزترین‌ها گفت: مهم‌ترین چالش فعلی ما، نوسانات نرخ ارز است که تأثیر مستقیمی بر صنعت پارچه دارد. در طول 2 ماه اخیر، قیمت‌ها 2 بار و هر بار به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت‌ها فشار زیادی را به بازار وارد کرده و فروش را به شدت کاهش داده است اضافه کرد: ما نه تنها باید این افزایش قیمت‌ها را برای مغازه‌داران و مشتریان خانگی توجیه کنیم، بلکه خودمان نیز با پیامدهای آن در فروش مواجه هستیم. این وضعیت باعث شده که امسال نسبت به سال گذشته فروش بسیار کمتری داشته باشیم و همکاران ما در این صنف واقعاً تحت فشار اقتصادی قرار بگیرند. بنابراین به جرأت می‌توانم بگویم که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش فروش در همین مدت داشته‌ایم.

کیفیت پارچه‌ها ثابت ماند، قیمت‌ها سر به فلک کشید

محمدی اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار شب عید در مقایسه با سال گذشته توضیح داد: اگر دفتر سفارشات امسال را کنار دفتر سفارشات سال گذشته بگذارید، متوجه تفاوت بسیار زیادی می‌شوید. به طور مثال، امروز که ۶ اسفند است، تنها 2 سفارش داشته‌ایم، در حالی که دقیقاً در همین روز در سال قبل، حداقل هشت سفارش ثبت شده بود. این میزان کاهش، تصویر واضحی از وضعیت فعلی بازار ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت محصولات داخلی و وارداتی داشته است یا نه؟ اظهار داشت: از لحاظ کیفیت، تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود، اما افزایش قیمت‌ها ناشی از شرایط اقتصادی و نرخ ارز، فشار زیادی را به تولیدکننده‌ها وارد کرده است. تولیدکنندگان مجبورند قیمت‌ها را افزایش دهند تا تولید برایشان مقرون‌به‌صرفه باشد.

کاهش 80 درصدی فروش پارچه در سایه نوسانات ارزی

محمد اسماعیلی تصریح کرد: اگر در تولید داخلی ثبات وجود داشته باشد، محصولات داخلی می‌توانند حتی از اجناس خارجی بهتر باشند. با این حال، مسائل و مشکلاتی وجود دارد که همه از آن آگاهند. اما در مجموع، تفاوت خاصی در کیفیت اجناس دیده نمی‌شود.

وی در خصوص تأثیر نرخ ارز بر مواد اولیه نساجی تصریح کرد: متأسفانه تمامی مواد اولیه، خصوصاً نخ که پایه اصلی صنعت نساجی است، از طریق واردات تأمین می‌شود. ایران ظرفیت تولید نخ را ندارد و کلیه مواد اولیه مورد نیاز با نرخ ارز گره خورده است. این وابستگی کامل به واردات، بازار را مستقیماً تحت تأثیر دلار قرار داده است.

این کارشناس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران درباره وضعیت رکود در صنف پارچه گفت: این کسادی تنها محدود به صنف پرده‌فروشی یا صنف لباس‌فروشی نیست و تمام اصناف، از جمله لوازم خانگی، پارچه‌فروشی و پرده‌فروشی با این رکود دست به گریبان هستند.

وی در مورد تأثیر نوسانات ارزی بر قیمت‌ها افزود: در طول یک سال گذشته، قیمت‌ها حداقل ۶۰ درصد افزایش داشته‌اند. همانطور که اشاره کردم به‌طور مشخص، در 2 ماه اخیر 2 بار قیمت‌ها ۱۵ درصد افزوده شده که در مجموع ۳۰ درصد در همین مدت کوتاه رشد قیمت را شاهد هستیم. اما اگر این افزایش را نسبت به سال گذشته در نظر بگیریم، می‌توان گفت که قیمت اجناس در بازار ۶۰ درصد گران‌تر شده است.

تاثیر همه‌جانبه دلار بر قیمت‌های صنعت نساجی

این کارشناس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت فقط ناشی از نرخ ارز است، ادامه داد: عوامل متعددی بر افزایش قیمت‌ها تأثیر دارد، اما عمده‌ترین دلیل آن نوسانات نرخ ارز است. درست است که برخی می‌گویند قیمت‌ها ارتباط مستقیمی با دلار ندارد، اما عملاً همه چیز تحت تأثیر نرخ ارز است و این موضوع بر کل بازار اثر می‌گذارد.

کاهش 80 درصدی فروش پارچه در سایه نوسانات ارزی

وی درباره فروش آنلاین در صنف پارچه‌فروشی نیز توضیح داد: فروش آنلاین در صنف پارچه‌فروشان نیز همچون سایر صنوف رواج دارد و برخی نیز از این شرایط سواستفاده می‎‌کنند.

این کارشناس اتحادیه پارچه‌فروشان تهران به مشتریان این بازار هشدار داد: در صفحات اینستاگرام پرده‌های آماده‌ای تبلیغ می‌شود که ادعا دارند با قیمت‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند. ولی باید توجه داشته باشیم که این پرده‌ها کیفیت لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: یک پرده آماده استاندارد با ابعاد ۱.۵ در ۲.۸۰ پس از هزینه دوخت و نوار، بسیار بیشتر از این قیمت تمام می‌شود. بنابراین پرده‌هایی که به این شکل فروخته می‌شوند، اغلب با یک بار شست‌وشو کیفیت خود را از دست می‌دهند. از این رو، مصرف‌کنندگان باید در خریدهای آنلاین دقت بیشتری داشته باشند، زیرا همان‌طور که فروشندگان معتبر وجود دارند، عده‌ای هم از این فضا سوءاستفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا