تولید پارسنوآ فراتر از استانداردهای ال 90 فرانسوی

محبینژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، با ابراز خرسندی از راهاندازی خط تولید پارسنوآ گفت: این محصول نهتنها بازگشت به گذشته نیست، بلکه فراتر از استانداردهای ال 90 فرانسوی ساخته شده و نماد توان مهندسی و داخلیسازی صنعت خودروی ایران است.
بهروزترینها| آرش محبینژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور در آیین افتتاح و آغاز به کار رسمی خط تولید خودرو «پارسنوآ» بیان داشت: «خدا قوت جانانه به سایپاییها و پارسخودروییها میگوییم که در این شرایط خاص کاری کردند که سالها آرزوی ما بود. از روزی که فرانسویها صنعت را رها کردند تا امروز که به دست این عزیزان، این خط تولید دوباره راهاندازی شد و محصول جدید آماده عرضه به بازار است، برای این روزها لحظهشماری میکردیم.»
وی با اشاره به تجربهای از سفر چند سال پیش به روسیه اظهار کرد: «حدود سه یا چهار سال پیش همراه با آقای فاطمیامین، وزیر صمت وقت، در روسیه بودیم؛ کشوری قدرتمند در بسیاری حوزهها، اما در صنعت خودرو حتی پس از تحریمها نتوانست قد علم کند و امروز هم توفیق خاصی ندارد. در حالیکه ایران نهتنها به عقب برنگشته بلکه خودروی پارسنوآ از استانداردهای روز ال۹۰ فرانسوی فراتر رفته است. استانداردهای عابرپیاده، آپشنها و سطح طراحی نشان میدهد صنعت خودروی ایران قادر است بدون وابستگی به سیاست خارجی مسیر خود را ادامه دهد.»
ارتقای فنی پارسنوآ با موتور ME16
محبینژاد با تأکید بر رضایت عمومی از کیفیت ال 90 افزود: «ما کاری به مباحث سیاسی نداریم؛ ال 90 را از دو منظر میبینیم. از جهت قرارداد با فرانسویها باید گفت آنان در برهههایی صنعت خودرو ما را تنها گذاشتند، اما تا زمانی که بودند، ساخت داخل ال۹۰ به حدود 50 درصد رسیده بود و قطعهسازان ایرانی سرمایهگذاری سنگینی کرده بودند. در عین حال مردم از کیفیت آن راضی بودند و همین رضایت، امروز مسئولیتی سنگین بر دوش مدیران سایپا و پارسخودرو گذاشته است.»

وی ادامه داد: «پارسخودرو همواره نگین صنعت خودروی کشور بوده؛ از سال ۷۵ که طراحی خودرو در مرکز تحقیقات آغاز شد تا امروز که محصولات خاص و لوکس را تولید کرده، این مسیر متفاوت ادامه داشته است. حالا دو مأموریت مهم بر عهده مدیران فعلی است؛ یکی حفظ اعتبار برند پارسخودرو و دیگری ارتقای کیفیت محصولی که مردم به آن اعتماد دارند. ما قطعهسازان نیز همقسم هستیم تا نگذاریم کیفیت محصول جدید از دوران همکاری با فرانسویها پایینتر بیاید؛ بلکه بهتر هم بشود، چون این خودرو بخشی از هویت و حیثیت ماست.»
این مقام صنفی یادآور شد: «در روزهای نخست حضور آقای حسینزاده در مجموعه، در دیداری مشترک با ایشان و فعالان پروژه پی۹۰، اصلیترین چالش فنی موتور بود. امروز موتور ME16 روی این خودرو نصب شده و کیفیت آن مطلوب است. بخش قابل توجهی از قطعات موتوری از کارخانههای مشهد تأمین میشود و پارسخودرو سختگیری جدی در کنترل کیفیت دارد؛ اما ما این سختگیری را با جان میخریم، چون هدف را میدانیم.»
پارسنوآ در خط مقدم مقاومت اقتصادی کشور
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور اظهار داشت: «ال۹۰ همیشه مثال نقض برای کسانی بود که میگفتند خودروساز و قطعهساز ایرانی خودرو باکیفیت تولید نمیکند. همان زمان بیش از ۵۰ درصد داخلیسازی داشت و امروز پارسنوآ با حدود ۸۰ درصد داخلیسازی تولید میشود. این افتخار ملی است؛ ما قالبها و تجهیزات بسیاری را که در پروژههای گذشته مانند سایپا-سیتروئن و ایکاپ بلااستفاده مانده بود، دوباره به زنجیره تولید بازگرداندیم و عمق ساخت داخل را افزایش دادیم.»

این فعال صنفی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و ضرورت حمایت از صنعت خودرو تأکید کرد: «حرکت امروز سایپا و پارسخودرو یک دستاورد ملی است، اما انتظار داریم مجموعه حاکمیتی، مجلس و دولت حمایت مؤثرتری انجام دهند. بهزودی جلسه هیئت عالی بانک مرکزی برگزار میشود و دو دستور اصلی در آن برای بقای صنعت حیاتی است. اگر این دو بند تصویب شود، نمیگوییم همه مشکلات حل میشود، اما از توقف و مرگ صنعت جلوگیری خواهد شد.»
محبینژاد توضیح داد: «اولین مورد، تمدید معافیت دو خودروساز بزرگ از سیاستهای نظارتی بانک مرکزی است؛ مصوبهای که تا ۳۱ شهریور گذشته معتبر بود و هنوز تمدید نشده است. در سالی که کشور درگیر جنگ، تحریم و بحران تولید است، زیبنده نیست که این حمایت مالی به تأخیر بیفتد. دومین مورد تزریق دو بسته اعتباری ۲۰ همتی به دو شرکت بزرگ است. این اقدام صدقه نیست، بلکه سرمایهگذاری با بازگشت واقعی منابع است. در سالهای قبل نیز چنین تزریقهایی انجام شد و نتایج مثبتی داشت.»
وی هشدار داد: «در شرایطی که صنعت خودرو زیر فشار قیمتگذاری دستوری، تحریم و عدم نقدینگی قرار دارد، تعلل در این دو مصوبه به معنای توقف چرخ تولید است. امروز صنعت در خط مقدم مقاومت اقتصادی کشور قرار دارد و شایسته است تصمیمگیران کلان، این مسئولیت تاریخی را جدی بگیرند.»




