اقتصاد ایرانخودرو

ال 90 رفت، پارس‌نوآ با موتور ایرانی آمد

قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مراسم افتتاح رسمی خط تولید پارس‌نوآ گفت: «اتفاق امروز دو پیام دارد؛ یکی برای سیاست داخلی و دیگری برای سیاست خارجی. صنعت خودرو درگیر دستورها و بروکراسی‌هایی شده که بر اصل تولید سایه انداخته، اما رونمایی پارس‌نوآ نشان داد خودروسازی ایران زنده است و از پس بحران برمی‌آید.»

به‌روزترین‌ها| سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در جریان مراسم رونمایی از محصول جدید پارس‌خودرو، پارس‌نوآ بیان داشت: «اتفاق امروز از نگاه ما دو پیام دارد؛ یک پیام در عرصه سیاست داخلی و یک پیام در عرصه سیاست خارجی. در حوزه سیاست داخلی، وضعیت خودروسازی‌های ما را همه می‌دانند.»

وی افزود: «طی یکی دو سال اخیر مباحثی درباره واگذاری شرکت‌ها، نحوه قیمت‌گذاری، نرخ‌های دستوری، تأمین منابع مالی، حمایت شبکه بانکی، خطوط اعتباری بانک مرکزی، و روابط خودروسازان با نهادهای نظارتی و تنظیم‌گر، از جمله سازمان حمایت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات و احکام دیوان عدالت اداری مطرح بوده است. تمام این مسائل بر وظیفه ذاتی خودروسازی یعنی تولید، تفوق پیدا کرده و شاهد غلبه حاشیه بر متن بوده‌ایم.»

ال 90 رفت، پارس‌نوآ با موتور ایرانی آمد

این نماینده مجلس ادامه داد: «وجود این حجم از موضوعات باعث شده کارخانه به جای تمرکز بر خروجی تولید، به‌صورت روزمره درگیر این پرسش باشد که امروز چه می‌شود و فردا چه خواهد شد. کارگر و کارمند یک مجموعه تولیدی دیگر دغدغه تولید ندارد، بلکه نگران است که فردا اساساً تولیدی وجود دارد یا نه. همین نگرانی موجب افت تولید می‌شود و آثار آن به کل زنجیره صنعت و حتی تا کوچک‌ترین واحدهای قطعه‌سازی بخش خصوصی تسری پیدا می‌کند. اما مراسم امروز پیام روشنی دارد؛ سایپا و پارس‌خودرو زنده‌اند، فعال‌اند، نگاه رو به آینده دارند، برنامه دارند و مقهور حاشیه‌ها نشده‌اند.»

پارس‌نوآ؛ نماد گذار از وابستگی به خوداتکایی صنعتی

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به افتتاح رسمی خط تولید پارس‌نوآ تصریح کرد: «این، بزرگ‌ترین پیام در فضایی است که کشور با پمپاژ گسترده منفی‌گرایی و سیاه‌نمایی مواجه است. برخی تمام فعالیت خود را بر این منفی‌گرایی بنا کرده‌اند. من نمی‌گویم شرایط عالی‌ست، اما نگاه امیدوارانه و تلاش برای عبور از بحران، هنر مدیریت است.»

وی افزود: «هنر مدیریت آن نیست که مجموعه‌ای را در شرایط بد نگه دارد، بلکه این است که از دل بحران، راهی روشن پیدا کند. مدیر باید بتواند از وضعیت سخت، مسیر امید و رونق بسازد. تکرار مشکلات در جلسات هنری نیست؛ هنر، عبور از مشکلات است. مدیران ارشد خودروسازی رسالت دارند که در عمل، گروه خودروسازی را از شرایط بحرانی به مسیر روشن و پرفروغ برسانند.»

ال 90 رفت، پارس‌نوآ با موتور ایرانی آمد

این نماینده مجلس درباره پیام دوم یعنی سیاست خارجی اظهار کرد: «در عرصه سیاست خارجی، با وجود تمام وعده‌ها و مذاکراتی که اروپایی‌ها در ژنو، دوحه و نیویورک داشتند، در نهایت همان مسیر دیکته‌شده را طی کردند. قول‌ها شکسته شد و ثابت کردند اهل وعده و گفت‌وگو به معنی واقعی کلمه نیستند. وقتی در سطح کلان این‌گونه عمل می‌کنند، طبیعتاً در برابر صنعت خودروی ایران نیز رفتاری مشابه دارند.»

وی ادامه داد: «صنعتی که پلتفرم ال۹۰ بر پایه تکنولوژی فرانسوی بنا شده بود؛ در آن زمان بخشی از تولید داخلی‌سازی شد، اما هنگامی که فرانسوی‌ها صحنه را ترک کردند، این جوانان و قطعه‌سازان ایرانی بودند که توانستند جای خالی آن‌ها را پر کنند. این هنر صنعتگران ایرانی است و پیامی جدی دارد؛ حق کشور ما و تولیدکنندگان داخلی‌ست که مسیر بومی‌سازی و داخلی‌سازی را ادامه دهند. واحدهای تحقیق و توسعه باید بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های نوین جهانی، هم در قطعات و هم در محصولات نهایی، روند داخلی‌سازی را روزبه‌روز به‌روزرسانی کنند.»

پارس‌نوآ؛ هدف‌گذاری بر تیراژ بالا و کیفیت ایمن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «من قائل به تنوع محصول هستم؛ زمانی داشتن یک مدل ثابت برای 15 سال افتخار بود، اما امروز شاخص موفقیت در نو شدن پلتفرم‌ها، ساختارها و آپشن‌هاست. نباید محصولات فقط روی یک پلتفرم متمرکز بمانند. این تنوع باید به زنجیره قطعه‌سازی نیز منتقل شود. شاید در ابتدا برای برخی سخت باشد، مانند قطعه‌سازان خراسان که با خروج خودروی پارس از مدار تولید مواجه شدند، اما همین تغییر می‌تواند فرصتی تازه برای به‌روزرسانی و ارتقای توان فنی آن‌ها باشد.»

ال 90 رفت، پارس‌نوآ با موتور ایرانی آمد

قاضی‌زاده هاشمی درباره اهداف تولید محصول جدید پارس خودرو یعنی پارس‌نوآ گفت: «مراسم امروز دو پیام روشن دارد؛ نخست داخلی‌سازی یک خودروی اقتصادی و دوم برنامه‌ریزی برای دستیابی به تیراژ بالا. هدف آن است که مردم بتوانند با این کلاس خودرویی و این سطح قیمت، از خودرویی سالم و ایمن بهره‌مند شوند. خاطره مردم از ال۹۰ مثبت است و پارس‌نوآ باید بتواند با موتور داخلی‌سازی‌شده، کیفیت مطلوبی ارائه دهد.»

وی افزود: «در ثبت‌نام اخیر، ۳۱۰ هزار نفر برای ۱۳ هزار دستگاه اقدام کرده‌اند. در پنج‌ماه باقی‌مانده امسال 2هزار دستگاه عرضه خواهد شد و سال آینده هم 20هزار دستگاه دیگر تولید می‌شود. اگر سطح تیراژ با همت خودروسازان و افزایش گردش مالی بالا برود، قطعاً رضایتمندی مردم نیز بیشتر خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا