مروري بر تکنولوژي نسل چهارم

به گزارش گروه اخبار خارجي موبنا به نقل از سايت msnbc، در ارتباط با 4G اين نکته وجود دارد که چه استانداردهاي فني بايد براي آن استفاده شود، سيستم هاي موجود سلولي چطور بايد آن را قابل استفاده و موثر کنند و مشترکان با چه هزينه اي مي توانند از آن استفاده کنند؟
“ديويد چمبرلين” تحليلگر برجسته بيسيم در موسسه تحقيقاتي In-Stat گفت: واقعيت اين است که حتي پس از اين که يک استاندارد قبول شده براي شبکه بي سيم وجود داشته باشد، حداقل 4 يا 5 سال طول خواهد کشيد کسي آن را از لحاظ تجاري مورد استفاده قرار دهد.
وي اضافه کرد: فروش گوشي هاي 3G در آمريکا به 50 درصد رسيده است و بقيه گوشي ها نسل دوم يا 5/2 هستند.
شبکه هاي تکنولوژي 3G هنوز ساخته نشده اند و هم اکنون کمتر از نيمي از مشترکاني که تلفن همراهشان مجهز به 3G است از قابليت هاي آن استفاده مي کنند.
** هزينه
يکي از عوامل و انگيزه هاي موثر مخترعين و شرکت ها براي ارايه و رواج تکنولوژي نسل چهارم مساله هزينه هاي موجود است زيرا طرح هاي داده اي براي ايميل و استفاده از اينترنت ماهانه مبلغي بين 30 تا 60 دلار را به صورت حساب مشترکان اضافه مي کنند ورقم هزينه ها به ميزان مصرف کاربر نيز بستگي دارد.
درحالي که AT&T، وريزون وايرلس و تي موبايل آمريکا به تازگي طرح هاي نامحدود تماس با 100 دلار در ماه را ارايه داده اند، اين طرحها براي استفاده از داده ها نامحدود نيست.
هزينه هاي ماهانه ممکن است مانعي براي ايجاد تلفن هاي 4G بشود.
تحقيق اخير comScore که روي 2 هزار کاربر آمريکايي از 20 فوريه تا 5 مارس صورت گرفت، نشان مي دهد که در مقايسه با تحقيق مشابه در زمستان سال 2006، تمرکز مشترکان روي هزينه افزايش يافته و پوشش دهي که زماني مهم ترين عامل بود ديگر اولوين نخست کاربران نيست.
اين تحقيق همچنين نشان مي دهد که از ميان کاربران اينترنت همراه 36 درصد بيش از يک بار در روز از اينترنت استفاده مي کنند، در حالي که اين ميزان در سال 2006 ميلادي ، 18 درصد بود.
** سرعت نسل هاي مختلف
تکنولوژي نسل 2.5G دسترسي به اينترنت را با سرعت بين 144 تا 384 کيلوبايت در ثانيه ارايه مي دهد و تکنولوژي 3G سريعتر بوده و سرعتي بين 500 کيلوبايت تا 4/1 مگابايت در ثانيه دارد و اين سرعت  البته بستگي به اين دارد که مشترک فايل ويديويي را دانلود کند و يا ايميل متني ارسال کند.
اما کارشناسان مي گويند که تکنولوژي 4G  بالاترين سرعت اينترنت يعني 100 مگابايت در ثانيه براي دانلود و 50 مگابايت در ثانيه را براي بارگذاري (آپلود) ارايه مي دهد.
“اوي گرينگارت” مدير تحقيق دستگاه هاي بي سيم موسسه Current Analysis گفت: برخي از کاربران هنوز به توانايي هاي 3G  آگاه نيستند و تکنولوژي هاي 3G و 4G سرعت بارگذاري را افزايش داده و کاربردها و شبکه هاي اجتماعي قويتري ايجاد  و جستجوي اينترنتي قديمي را منسوخ مي کنند.
براي مثال اگر کاربري بخواهد تصاوير ويديويي را که با دوربين تلفن همراه خود گرفته در سايت اجتماعي بارگذاري کند، زمان زيادي مي برد، بنابراين سرعت بالا در اين فناوري نقش تعيين کننده دارد.
اما هنوز در مورد اين که استاندارد هاي تکنولوژي 4G
شامل LTE، UMB و WiMax چه بايد باشد بين شرکت هاي تلفن همراه اختلاف وجود دارد.
هم اکنون اسپرينت نکستل در حال آزمايش محدود شبکه نسل چهارم Xohm برپايه وايمکس خود  در شهرهاي واشينگتن، بالتيمور، و شيکاگو است و انتظار مي رود که AT&T و “وريزون وايرلس” نيز شبکه هاي نسل چهارم خود را در آينده و بيشتر بر پايه استاندارد LTE راه اندازي کند.
طبق گزارش موسسه ABI Research انتظار مي رود بازار گوشي هاي هوشمند مانند آيفون، بلک بري و ترئو که دسترسي به ايميل و اينترنت را ارايه مي دهند از 10 درصد در سال 2007 ميلادي به 31 درصد در سال 2013 افزايش يابد.
“فرد رايت” قائم مقام ارشد سرپرست شبکه هاي سلولي و وايمکس موتورولا درباره نسل چهارم در مصاحبه با FierceWireless.com گفته بود: زمان زيادي طول خواهد کشيد که گوشي هاي نسل سوم به حد مطلوب برسند، زيرا هنوز نسل دوم و سوم رقباي اصلي اين فناوري در ميدان حضور دارند.
کارشناسان مي گويند که اجراي اين تکنولوژي زمان خواهد برد و سرانجام يک نفر ناگزير مي شود براي آن سرمايه زيادي را هزينه کند اما در آينده نه چندان دوراستفاده از اين فناوري فراگير و عمومي شده ، تعداد گوشي هاي نسل چهارم افزايش وهزينه ها آن کاهش خواهد يافت.
113/ 14

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا